مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با اشاره به اجرای طرح مدیریت پایدار جنگل‌های هیرکانی در قالب دو فاز مطالعاتی گفت: طرح نیمه تفصیلی از سال آینده اجرایی می‌شود.

به گزارش ندای گیلان ازرشت، میرحامد اختری با اشاره به اهمیت جنگل‌های شمال ایران، اظهار کرد: از دهه ۳۰ تاکنون، حدود ۱.۵ میلیون هکتار از سطح جنگل‌های شمال کم شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با بیان اینکه روند کاهش جنگل‌های شمال کنترل شده است، افزود: تخریب و تصرفات وجود دارد اما این عدد نمی‌تواند بر ۵۵۶ هزار هکتار جنگل گیلان تأثیری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه مجموعاً مساحت ۵۸ هزار و ۵۰۰ هکتار از جنگل‌های شمال ثبت جهانی شده است، تصریح کرد: باید اقدامات حفاظتی مؤثرتری از جنگل‌های شمال داشته باشیم البته هم اکنون اوضاع مدیریت می‌شود و گروهی از یونسکو نیز بازدید دوره‌ای از جنگل‌ها دارند.

اختری با بیان اینکه طرح مدیریت پایدار جنگل‌های هیرکانی در دو فاز مطالعات نیمه تفصیلی و تفصیلی انجام می‌شود، ادامه داد: طرح نیمه تفصیلی از سال ۱۴۰۱ در سطح جنگل‌های شمال اجرایی و طرح مطالعاتی تفصیلی نیز پس از بررسی‌ها شروع می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان تصریح کرد: هم اکنون ۴۰۲ قرقبان به همکاری همیاران طبیعت و نیروهای منابع طبیعی وظیفه حفاظت از جنگل‌های گیلان را بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه طی دو سال اخیر زراعت چوب در گیلان با دقت و سرعت انجام می‌شود، افزود: در تولید محصولات زراعت چوبی در سطح کشور اول هستیم اما در سطح مشکل داریم که با برنامه‌های اتخاذ شده به زودی به جایگاه اول برمی‌گردیم.