مدیرکل منابع طبیعی گیلان از واگذاری ۴۰۰۰ هکتار از اراضی ملی گیلان برای توسعه زراعت چوب از طریق مزایده خبر داد و گفت:در حال حاضر گیلان جایگاه سوم زراعت چوب را در کشور دارد و لذا با واگذاری این اراضی در سال های آینده جهش خوبی در تولید چوب در استان ایجاد خواهد شد.

به گزارش ندای گیلان،محسن یوسف پور در گفت وگو با خبرنگاران، از واگذاری ۴۰۰۰ هکتار از اراضی ملی گیلان برای توسعه زراعت چوب از طریق مزایده خبر داد و اظهار کرد: این کار با هدف جهش تولید در زراعت چوب به بهره برداران واگذار می شود.

وی حفاظت از جنگل های طبیعی و تامین مواد اولیه صنایع سلولزی را از دیگر اهداف این واگذاری دانست و افزود: این زمین ها به مدت ۱۰ سال به متقاضیان صنوبرکاری واگذار می شود و اجاره بهای آن براساس نظر کارشناسان دادگستری و نیز توان بهره برداری از عرصه تعیین خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، با اشاره به نقش موثر زراعت چوب در اقتصاد و اشتغال استان، تصریح کرد: صنوبرکاران و صاحبان صنایع وابسته به چوب می توانند علاوه بر کمک به رونق اقتصادی استان، با تزریق چوب نیازمندی صنایع به چوب قاچاق را رفع و از ورود چوب های جنگلی غیر مجاز به استان جلوگیری کنند.

یوسف پور، با بیان اینکه در صورت اجرای درست طرح های صنوبرکاری در عرصه های واگذار شده واگذاری اراضی مذکور تا سه دوره دیگر تمدید خواهد شد، گفت: بهره برداران می توانند برای اطلاع از نحوه اجاره این زمین ها به سامانه ستاد الکترونیکی دولت، قسمت مزایده و اجاره، مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: برای کمک به معیشت روستاییان و کشاورزان و افزایش سطح درآمد آنها به عنوان بهره برداران خُرد که معمولا تا سقف ۴۰ هکتار زمین به آنها واگذار می شود، اجاره بهای کمتری نسبت به دیگر بهره برداران تعیین خواهد شد و یا دست کم این اجاره بها پس از بهره برداری عرصه صنوبرکاری شده از آنان گرفته می شود.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان، از واگذاری اراضی ملی ۵۰۰۰ هکتار جهت توسعه زراعت چوب بعد از مزایده ۴۰۰۰ هکتاری خبر داد و عنوان کرد: در حال حاضر گیلان جایگاه سوم زراعت چوب را در کشور دارد و لذا با واگذاری این اراضی در سال های آینده جهش خوبی در تولید چوب در استان ایجاد خواهد شد.

وی از اجرای طرح زراعت چوب در ۵۰۰۰ هکتار از اراضی دولتی و غیر دولتی استان طی سال گذشته خبر داد و اضافه کرد: تا شهریورماه امسال ۲۰۰ هزار مترمکعب چوب از نوع صنوبر وارد بازار خواهیم کرد. این حجم از زراعت چوب در ۱۶۰۰ هکتار صورت گرفته و ۳۴۰۰ هکتار دیگر در دست اقدام است.