محمدعلی نجفی در آیین رونمایی از شش کتاب سفرنامه با موضوع گیلان در سالن غدیر استانداری با اشاره به اینکه کتاب و کتابخوانی مربوط به گروه و دوران ویژه‌ای نیست، اظهار کرد: تجلیل از کتاب در جلسه‌ها باید از حالت شعار خارج شود.

ندای گیلان:محمدعلی نجفی در آیین رونمایی از شش کتاب سفرنامه با موضوع گیلان در سالن غدیر استانداری با اشاره به اینکه کتاب و کتابخوانی مربوط به گروه و دوران ویژه‌ای نیست، اظهار کرد: تجلیل از کتاب در جلسه‌ها باید از حالت شعار خارج شود.

وی خواستار تلاش اندیشمندان و متفکران در برطرف کردن مشکل ترویج کتابخوانی در جامعه شد و افزود: جامعه‌ای که به کتاب متکی باشد از بالندگی ویژه‌ای برخوردار است.

نجفی با بیان اینکه افراد تلاشگر در عرصه غذای روح و روان انسان باید از موقعیت اجتماعی ویژه‌ای برخوردار باشند، تصریح کرد: حضور اندیشمندان فرصت مناسبی برای جامعه محسوب می‌شود.

استاندار گیلان به اهمیت پژوهش در گسترش باورها و اندیشه‌ها در جامعه اشاره کرد و گفت: ارزش گذاشتن به پژوهش یکی از راهکارها برای مقابله با تهاجم فرهنگی است.

وی با اشاره به سفرنامه ناصرخسرو، خاطرنشان کرد: تمام رویدادهای اجتماعی در عصر ناصرخسرو در سفرنامه مذکور وجود دارد.

نجفی با ابراز خرسندی از بیان دغدغه مردم گیلان در سفرنامه‌ها، بیان کرد: به معضل رودخانه‌های گوهررود و زرجوب در سفرنامه پژوهشگران پرداخته شده است.

استاندار گیلان به وجود چهار کنسولگری در سال‌های گذشته در استان اشاره کرد و یادآور شد: زمانی سرکنسول کشورهای روسیه، فرانسه، انگلیس و عثمانی در گیلان حضور داشتند و اکنون کنسولگری روسیه در استان فعال است.

وی با بیان اینکه حسن روحانی رئیس جمهور در سفر به گیلان این استان را فخر ایران نامیده است، اظهار کرد: گیلان هرگز زیر بار ظلم، ستم و هجوم ناجوانمردانه غرب و شرق نرفته است.

نجفی بر شناخت پیشینه تمدنی گیلان تاکید کرد و گفت: حمایت از پژوهشگران، نویسندگان، ناشران و … حائز اهمیت است.

در آیین مذکور از سفرنامه‌های «یادداشت‌های مسافرت به گیلان»، «مسافر گیلان»، «سفر به شمال ایران»، «سفرنامه ساحل خزر»، «گیلان در سفرنامه و پژوهش‌‌نامه‌های ژاپنی» و «این کردهای عزیز» سفرنامه تاریخ شفاهی گیلان رونمایی شد.