مدیر صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به نوسازی و بازسازی و اصلاح ۵۵۰ کارخانه شالیکوبی در استان، گفت: با این کار از ۴۰ هزار تن ضایعات برنج جلوگیری می شود.

به گزارش ندای گیلان از رشت، قاسم جوادزاده با اشاره به اینکه در روزهای آینده شاهد سرعت گرفتن برداشت محصول برنج از مزارع با توجه به خوشه دهی و رسیدگی محصول خواهیم بود، گفت: در استان گیلان هزار و ۴۲۵ کارخانه شالیکوبی فعالیت می‌کنند.

وی به آمادگی این کارخانه‌ها برای تبدیل شلتوک به برنج سفید اشاره کرد و افزود: از این تعداد ۵۵۰ کارخانه شالیکوبی نوسازی، بازسازی و اصلاح ساختار شده اند که ظرفیت تبدیل و استحصال برنج در آنها حدود ۶۵۰ هزار تن برنج سفید است.

جوادزاده با بیان اینکه با تجهیز و نوسازی و اصلاح ساختار این شالیکوبی‌ها امسال از ضایعات کیفی ۴۰ هزار تن برنج ناشی از تبدیل شلتوک جلوگیری می‌شود، ادامه داد: با این کار حدود ۶۰۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی و سفره کشاورز بر می‌گردد.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه ۱۰۰ برند رسمی ثبت شده برنج داریم، گفت: حدود ۷۵ کارخانه با ظرفیت تبدیل بالای ۷۰ هزار تن مجهز به سامانه بسته بندی برنج هستند.

جوادزاده اضافه کرد: امیدواریم با ارائه طرح تسهیلات خط ویژه اصلاح ساختار کارخانجات که مراحل انتهایی خود را می‌گذراند بتوان با اعطای تسهیلات کم بهره طرح اصلاح ساختار شالیکوبان را با سرعت و شتاب بیشتری اجرایی کرد.