‌‌‌‌‌ندای گیلان:به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی و امور بینالملل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، علی نورزاد در بازدید از راهآهن قزوین- رشت، عنوان کرد: راهآهن قزوین – رشت یکی از مهمترین خطوط ریلی در دست احداث کشور است. در حال حاضر این مسیر ریلی 93 درصد در […]

‌‌‌‌‌ندای گیلان:به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی و امور بینالملل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، علی نورزاد در بازدید از راهآهن قزوین- رشت، عنوان کرد: راهآهن قزوین – رشت یکی از مهمترین خطوط ریلی در دست احداث کشور است. در حال حاضر این مسیر ریلی 93 درصد در بخش زیرسازی و 19 درصد در بخش روسازی پیشرفت فیزیکی دارد و عملیات ریلگذاری بخشهایی از مسیر نیز انجام شده است.نورزاد در خصوص تکمیل عملیات زیرسازی مسیر بیان کرد: 60 کیلومتر مسیر از سمت قزوین و 11 کیلومتر از طرف رشت ریلگذاری شده است و 62 کیلومتر دیگر از سمت رشت نیز آماده ریل گذاری است و تاکنون 11 هزار و 560 میلیارد ریال برای آن هزینه شده است.معاون وزیر راه و شهرسازی عملیات راهسازی در مناطق شمالی کشور را به لحاظ شرایط ویژه جغرافیایی دارای پیچیدگیهای خاصی دانست و اظهار داشت: تلاش برای حفظ بافت اکولوژیک منطقه و کمترین آسیب زیست محیطی از یک سو و گستردگی مناطق مسکونی و کشاورزی از سوی دیگر سبب میشود تا عملیات راهسازی در این مناطق با مسائل و موانع گوناگونی مواجه شود.نورزاد در خصوص مزایای بهرهبرداری از این خطآهن اظهار داشت: این خط ریلی موجب ارتباط ریلی استان گیلان و بندر انزلی با شبکه راهآهن سراسری و نیز خلیج فارس با برقراری ارتباط ریلی بین تهران- قزوین- رشت- بندر انزلی و ادامه آن تا آستارای ایران و آستارای جمهوری آذربایجان و دیگر کشورهای منطقه قفقاز، میشود.وی تکمیل کریدور ترانزیتی شمال – جنوب را از دیگر مزایای بهرهبرداری این پروژه برشمرد و افزود: خط آهن قزوین – رشت موجب ارتباط روسیه و کشورهای آسیای میانه و قفقاز و کشورهای اروپایی با خلیج فارس و شبه قاره هند میشود که تسهیل در مبادلات تجاری و بازرگانی با کشورهای حاشیه دریای خزر، بنادر باطومی و پوتی در دریای سیاه را به همراه دارد.به گزارش فارس احداث خطآهن قزوین-رشت اولویت اول دولت در تکمیل خطوط ریلی است و برنامه دارد این پروژه را تا انتخابات سال آینده ریاستجمهوری تکمیل کرده و بهرهبرداری کند.انتهای پیام/م