مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با تأکید بر تجهیز پایگاه‌های اطفای حریق به بالگرد، پهپاد و سیستم‌های ماهواره‌ای، بیان کرد: تجهیز پایگاه‌های مذکور به خودروهای سنگین و سبک حائز اهمیت است.

به گزارش ندای گیلان؛داوود زارع امروز در گفت‌وگویی با اشاره به تجهیز دهیاری‌ها به منظور اطفای حریق در منابع طبیعی گیلان اظهار کرد: تجهیز دهیاری‌ها در راستای مشارکت مردمی در اطفای حریق جنگل‌ها انجام می‌شود.

وی به احداث و تجهیز ایستگاه‌های اطفای حریق در مناطق غرب، شرق و جنوب گیلان اشاره کرد و افزود: ایستگاه اطفای حریق در مرکز استان افتتاح شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با تأکید بر تجهیز پایگاه‌های اطفای حریق به بالگرد، پهپاد و سیستم‌های ماهواره‌ای، بیان کرد: تجهیز پایگاه‌های مذکور به خودروهای سنگین و سبک حائز اهمیت است.

زارع از وجود 29 حوضه آبخیز جنگل‌داری در گیلان خبر داد و تصریح کرد: 52 حوضه آبخیزداری در نقاط مختلف استان وجود دارد.

*اطلس جامع آبخیزداری گیلان تهیه شد

وی به چهار حوضه بزرگ آبخیزداری در مناطق مختلف گیلان اشاره کرد و گفت: اطلس جامع آبخیزداری گیلان تهیه شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با اشاره به اجرای عملیات بیولوژیکی و مکانیکی به طور کامل در استان، خاطرنشان کرد: در بیش از 70 هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی گیلان جنگل‌کاری، بذرپاشی و اقدام‌های عملیاتی بیولوژیکی انجام شده است.

زارع متذکر شد: در مدت سه سال گذشته در مراتع و منابع طبیعی گیلان لغزش، رانش و سیل نداشتیم اما در مورد بیماری‌ها و آفت‌های غیر منتظره که از کشورهای همسایه وارد استان شده، با تلاش ستاد بحران توانستیم آفت را کنترل کنیم.

وی با بیان اینکه آفت در مناطق جنگلی گیلان اکنون قرنطینه شده است، اظهار کرد: آفت مذکور سالانه دارای پنج نسل است و هر کدام از نسل‌ها سن متفاوتی دارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان به کنترل آفت درخت شمشاد در شهرستان‌های تالش و آستانه‌اشرفیه اشاره کرد و افزود: از گسترش آفت شمشاد به شهرستان‌های دیگر جلوگیری شده است.

*آفت‌زدگی 700 هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی گیلان

زارع با اشاره به پیشگیری از آفت شمشاد در 25 هزار هکتار از رویشگاه‌های این گیاه در گیلان، بیان کرد: 700 هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان دچار آفت شده است.

وی از آغاز فصل زمستان‌گذرانی و خواب آفت درخت شمشاد در گیلان خبر داد و تصریح کرد: موضوع مذکور نشان می‌دهد آفت درخت شمشاد در استان کنترل شده است.

/فارس