در پی فعالیت سامانه بارشی به‌ویژه طی چهارشنبه و پنجشنبه، هواشناسی گیلان هشدار سطح نارنجی کشاورزی صادر کرد و از آن‌ها خواست تا اقدامات کارشناسانه را جدی بگیرند.

به گزارش ندای گیلان از رشت،محمد دادرس با اشاره به وضعیت آب‌وهوای استان گیلان طی روزهای آینده، اظهار کرد: با توجه به فعالیت سامانه بارشی به‌ویژه طی چهارشنبه و پنجشنبه بارندگی، وزش باد، رعدوبرق، کاهش پنج تا ۱۰ درجه‌ای دمای هوا، احتمال تگرگ، آب‌گرفتگی، بالا آمدن آب رودخانه‌ها و جاری شدن سیلاب مورد انتظار است.

وی از صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی کشاورزی در گیلان خبر داد و افزود: در پی فعالیت سامانه سرد و بارشی انتظار می‌رود اقدامات به‌موقع و به هنگام از سوی کشاورزان جهت برداشت محصول انجام شود.

مدیرکل هواشناسی گیلان با تأکید بر باز کردن خروجی دهانه‌ کرت‌ها (مرزها)، گفت: مزارعی که در مرحله رسیدگی قرار دارند نسبت به باز کردن دهانه خروجی کرت‌های شالیزاری اقدام تا از ماندآبی‌ و آسیب کاهش یابد.

دادرس با تأکید بر تسریع در برداشت شالی از سطح مزارع استان، تصریح کرد: کشاورزان باید اراضی شالیزاری که به‌صورت موردی در مرحله برداشت برنج قرار دارند را برداشت و به‌روزهای آتی موکول نکنند.

وی با تأکید بر انتقال شالی‌های درو شده به مکان‌های مسقف، گفت: شالی‌کارانی که در برخی مناطق به‌طور محدود برداشت و عملیات درو را انجام داده‌اند سریعاً نسبت به جمع‌آوری و انتقال محصول به مکان‌های مسقف و امن، اقدام کنند.

مدیرکل هواشناسی گیلان کشاورزان را به لغو موقت هرگونه کوددهی، محلول‌پاشی و سم‌پاشی در سطح باغات و شالیزارها تا پایان هفته جاری توصیه کرد و افزود: به دلیل شرایط مساعد جهت افزایش بیماری در مزارع شالیزاری، کشاورزان نسبت به پایش بیماری بلاست به‌خصوص در مزارعی که در مرحله خوشه رفتن و شیری شدن قرار دارند، اقدام کنند.

دادرس همچنین به کشاورزان توصیه کرد تا نسبت به انتقال یا ایمن‌سازی موتورپمپ و ادوات کشاورزی در مجاورت رودخانه‌ها، اقدام کنند.