به گزارش‌‌‌‌‌ندای گیلان به نقل از خبرگزاری فارس، علیرضا دائمی با بیان این مطلب اظهار داشت: بارشهای شدیدی که از دیروز در مناطق غرب و جنوبغربی کشور آغاز شده باعث جریان سیلاب در رودخانههای استانهای ایلام، لرستان و خوزستان شده است؛ اوج این بارشها در حوضه کارون بزرگ و سد دز بوده که روز گذشته […]

به گزارش‌‌‌‌‌ندای گیلان به نقل از خبرگزاری فارس، علیرضا دائمی با بیان این مطلب اظهار داشت: بارشهای شدیدی که از دیروز در مناطق غرب و جنوبغربی کشور آغاز شده باعث جریان سیلاب در رودخانههای استانهای ایلام، لرستان و خوزستان شده است؛ اوج این بارشها در حوضه کارون بزرگ و سد دز بوده که روز گذشته باعث جاری شدن سیلابی با شدت 8 هزار مترمکعب در ثانیه شده که در سالهای اخیر بیسابقه بوده است.
وی ادامه داد: بزرگترین سیل سالهای اخیر در کارون در تاریخ 23 اسفند 83 بوده که آن سیلاب هم حدود 7 هزار مترمکعب در ثانیه بوده است.
دادمی با بیان اینکه خوشبختانه این سیلاب در سد دز تسکین پیدا کرده و آسیبها به حداقل رسیده است، گفت: سیلاب در حال حاضر رو به کاهش است و امروز به 5.8 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است، همزمان با ورود این حجم بسیار بزرگ آب، دریچههای سد نیز باز شده و تخلیه سیلاب با سرعت 4 هزار و 500 مترمکعب در ثانیه به پایین دست در دست انجام است.
وی افزود: بیش از 10 سال است که این منطقه در خشکسالی به سر میبرد و مناطق حاشیه رودخانهها و دشتهای سیلابی در این مدت توسعه پیدا کردهاند و بروز این سیلاب باعث شده برخی از این روستاها و دشتهای کشاورزی تحت تاثیر سیل قرار بگیرند.
دائمی از سفر امروز وزیر نیرو به خوزستان خبر داد و افزود: خوشبختانه با اقدام بهموقع ستاد بحران استانها درگیر در سیل و همکاران بخش آب و برق مشکل حادی در این مناطق گزارش نشده است.
وی تصریح کرد: طبق اعلام سازمان هواشناسی این بارشها امروز هم ادامه خواهد یافت و امشب در برخی مناطق شدت خواهد گرفت.
دائمی با اشاره به مزیتهای وجود این سدها در خوزستان ادامه داد: با وجود این سدها در خوزستان در این مدت علاوه بر مهار و تسکین سیلاب، حجم آب بسیار خوبی وارد مخازن سدها شده است، اما نبود این سدها باعث خسارت بسیار شدید به شهرها و روستاهای مسیر رودخانه از جمله شهر اهواز میشد.
وی افزود: با بررسی عمیق در خصوص اثرات سیلاب خواهیم دید که این سدها علاوه بر اینکه در همین چند روز چندین میلیارد مترمکعب سیلاب را در خود ذخیره کردهاند، از بروز خسارتهای مادی و انسانی در پاییندست رودخانهها نیز جلوگیری بهعمل آوردهاند.
دائمی ادامه داد: در زمان آغاز یک طرح سدسازی و در ادامه در زمان اختصاص اعتبار برای سدهایی که هم از نظر توجیه اقتصادی و محیط زیستی مورد تایید هستند، انتقادهای فراوان غیرکارشناسی صورت میگیرد، اما در مواقع بحرانهایی اینچنین میتوان دید که این اعتبارها اگر برای ساخت سد استفاده نمیشد، باید برای جبران خسارتهای ناشی از سیل هزینه میشد.
وی با بیان اینکه یکی از مباحث مهم بحث اقتصاد مقاومتی موضوع تابآوری و پایداری است، افزود: در همین راستا شهرهای ما نباید در مقابل حوادثی مانند سیلاب شکننده باشند، طرحهایی نظیر ایجاد سدهای پیوسته در رودخانههایی که پتانسیل سیلابی شدن دارند، در همین زمینه اجرا میشود تا علاوه بر کنترل این خطر طبیعی، باعث ذخیرهسازی آب و استفاده بهینه از این ظرفیت برای کارهای کشاورزی و شرب میشود.
وی تاکید کرد: باید توجه کنیم که هزینه تامین یک میلیارد مترمکعب آب چندین میلیارد تومان هزینه در بردارد، اما با جریان سیلاب این حجم در سدها ذخیره میشود، حال انکه اگراین سدها وجود نداشت، همین آبهای ارزشمند به دریا وارد میشد.انتهای پیام/ک