معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: تاکنون اصفهان به عنوان شهر صنایع دستی و تبریز به عنوان شهر فرش در دنیا به ثبت رسیده اند لذا مشهد نیز به عنوان شهر سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی در جهان به ثبت خواهد رسید.

نداي گيلان :اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی به نقل از بهمن نامور مطلق در نشست دبیرخانه دائمی سوغات زیارتی با حضور مدیران بخش دولتی و خصوصی صنایع دستی در مشهد گزارش داد: یکی از مهمترین موضوعاتی که در مشهد وجود دارد و از آن به عنوان یک مزیت می توان نام برد تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی است که جایگاه بسیار خوبی در این زمینه دارد.
وی افزود: بر این اساس در پی آن هستیم که مشهد به عنوان شهر سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی در جهان به ثبت رسد و با این اقدام بطور حتم سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی مشهد در دنیا به عنوان یک برند شناخته خواهد شد.
معاون سازمان میراث فرهنگی در ادامه بر اهمیت برنامه ریزی برای تولید، عرضه، فروش و صادرات صنایع دستی تاکید و بیان کرد: بزرگترین و مهمترین مشکل ما در صنایع دستی فقدان واحدهای واسطه ای اقتصادی است.
وی گفت: مشهد در حوزه هنرهای سنتی و صنایع دستی به ویژه صنایع دستی مرتبط با سوغات زیارتی دارای اهممیت بسیار بالایی است.
نامور مطلق افزود: مشهد می تواند و باید به عنوان بزرگترین بازار زیارتی شیعی در دنیا فعالیت کند لذا شایسته نیست که هنرمند شیعه و مسلمان در پایتخت معنوی ایران بیکار باشد در حالی که صنایع دستی دیگر کشورها که توسط هنرمندان غیرمسلمان تولید می شود در ایران عرضه و به فروش برسد.
وی با اشاره به تشکیل دبیرخانه دائمی سوغات زیارتی در مشهد ادامه داد: این دبیرخانه نقش بسیار زیادی در تسهیل کارهای مرتبط با تولید، عرضه و صادرات صنایع دستی دارد و باید به سیاستگذاری لازم در این حوزه بپردازد.
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: این دبیرخانه باید یک دبیرخانه چالاک باشد و با سیاستگذاری و برنامه ریزی به تسهیل کارها کمک کند که در همین ارتباط رسمی سازی تجارت به منظور جلوگیری از ورود کالای قاچاق، پیگیری موضوعات حقوقی، گفتمان سازی، برندسازی و فرهنگ سازی می تواند از مهمترین برنامه هایی باشد که این دبیرخانه بر عهده دارد.
وی افزود: اگر مشکلات مربوط به قاچاق کالا در بازارهایی مثل مشهد رفع شود بطور حتم علاوه بر خراسان رضوی دیگر استانهای کشور خصوصا استانهای همجوار نیز بسیاری از مشکللاتشان رفع خواهد شد.
نامور مطلق با اشاره به اهمیت سوغات زیارتی ادامه داد: می توان در مشهد با راه اندازی موزه ای به نام موزه سوغات زیارتی نسبت به دستیابی به اهداف مورد نظر این دبیرخانه کمک کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی و رئیس دبیرخانه دائمی سوغات زیارتی نیز در این نشست گفت: پس از تاسیس دبیرخانه دائمی سوغات زیارت در مشهد شورای مشورتی نیز تشکیل شد و به نتایج خوبی در این خصوص رسیدیم.
حسین زارع صفت افزود: توجه به نقش اقتصاد مقاومتی و نیز جایگاه عرضه سوغات زیارتی از اهمیت بالایی برخوردار است لذا باید در این خصوص با توجه به ایجاد دبیرخانه دائمی سوغات زیارت گامهای مهمی را برداشت.
وی گفت: مشهد ظرفیت های بالایی در عرضه کالایی دارد که در این میان توسعه خوشه ای و تولید خوشه ای و برندسازی نقش مهمی دارند.
او همچنین به اهمیت فعالیتهای فرهنگی در حوزه سوغات زیارتی اشاره و بیان کرد: نیازسنجی از زائران و پرهیز از موازی کاری می تواند در دستیابی به اهداف مهم و تعیین شده کمک فراوانی بکند.
مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی همچنین با اشاره به انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگ جهان اسلامی در سال 2017 میلادی گفت: این انتخاب از اهمیت بالایی برخوردار و در حقیقت یک فرصت است که باید از آن به نحو مطلوب استفاده کرد.
استان خراسان رضوی با 100 رشته صنایع دستی دارای حدود 20 هزار هنرمند فعال در این حوزه است/ايلنا