نخستین قسمت مجموعه مستند «متروکه‌ها» با موضوع جزیره هاشیما در ژاپن، سه شنبه 6 بهمن ماه از شبکه افق پخش می‌شود.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، هزاران سال پیش انسان ها به این فکر افتادند که در جای جای این کره خاکی برای خود خانه هایی بنا کنند تا از آوارگی در امان باشند؛ طبیعت نیرومند را رام کنند و در کنار یکدیگر آرامش یابند و آنچه را به دست می آورند حفظ نمایند و گسترش دهند.

خانه‌های کوچک آنها به تدریج روستاهای اولیه و شهرها و پس از آن تمدن ها را به وجود آوردند؛ داستان بشریت در همین خانه های کوچک متولد شده است.

داستان پیروزی‌ها و شکست‌ها، عشق‌ها و تولدها و مرگ‌ها؛ داستان‌هایی که سینه به سینه و نسل به نسل منتقل می‌شدند تا فرهنگ و تاریخ مردم هر گوشه از زمین را بسازند.

تداوم همین داستان ها بود که مردم را دلبسته زمینی می کرد که بر آن زندگی و کار می کردند و سبب می شد تا پای جان برای حفظ سرزمینشان تلاش کنند، اما در گوشه و کنار زمین، بازمانده تمدن هایی دیده می شود که گویی مردمانشان ناگهان ناپدید شده اند و نقطه ای، روایت آنها را پایان داده است.

مجموعه «متروکه ها» عنوان مستندی به اینگونه مکان ها بر روی کره زمین اختصاص دارد؛ در هر قسمت یکی از مناطقی که در گذشته مسکونی بوده و امروز خالی از سکنه شده به تصویر کشیده می شود.

نخستین قسمت مربوط است به جزیره هاشیما واقع در 15 کیلومتر جنوب ایالت ناکازاکی ژاپن؛ بر روی این جزیره متروکه های ساختمانی دوره معاصر به چشم می خورد؛ هزارتویی از سیمان و فلز که مردم شناسان و ماجراجویان را از هر نقطه جهان به سوی خود می کشد.

هاشیما زمانی متراکم ترین نقطه بر سطح زمین بود ولی امروز هیچ سکنه ای ندارد.

روایت تاریخچه این جزیره و نمایش تصاویری آرشیوی از دوره هایی که مردمان زیادی در آن زندگی می کردند، بخش های مختلف مستند «متروکه ها» را تشکیل می دهد.

نخستین قسمت این مجموعه به کارگردانی روزبه تذهیبی، سه شنبه 6 بهمن ماه در ساعت های 17 و 23 از شبکه افق پخش می شود.

علاقمندان به اینگونه مستندها می توانند در ساعت های 8.30 و 16 روز بعد بیننده تکرار نخستین قسمت «متروکه ها» باشند.

انتهای پیام/

http://fna.ir/UNG2Y5