رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با تاکید بر لزوم جذب اعتبارات تبصره 18 برای پرداخت به واحد های استان گفت: لازم است برای تسریع در کار و ارایه طرح ها برای جذب اعتبارات و همچنین رایزنی با بانک های عامل و تایید نهایی با جدیت خیلی بیشتری کار را دنبال کنیم.

به گزارش ندای گیلان،کیوان محمدی، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان در سومین جلسه کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری شورای برنامه ریزی و توسعه استان گیلان در سال ۹۹ با بیان اینکه براساس تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۹۸ کشور، قرار شد که ۱۱۰۰ میلیارد تومان به استان گیلان اختصاص یابد، گفت: این مبلغ باید توسط هفت سازمان در استان جذب می شد که سه سازمان از جمله میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شرکت های دانش بنیان و همچنین اداره کل ارشاد اسلامی بنا به ملاحظاتی ملی اعلام شدند و سهمیه آن ها از استان خارج شد، بنابراین رقم ۱۱۰۰ میلیارد تومان به حدود ۹۰۰ میلیارد تومان کاهش پیدا کرد.

وی ادامه داد: قرار شد این مبلغ بین ۱۰ بانک توزیع شود که چهار بانک مسکن، صنعت، سپه و آینده اعلام کردند به صورت شناور عمل کرده و  به هر میزان که پروژه معرفی شوند، تسهیلات اعطا می کنند.

محمدی تصریح کرد: بانک های کشاورزی، پست بانک، ملی، تجارت و رفاه نیز قرار شد ۱۲۶ میلیارد تومان اعتبار تأمین کنند، چون مبلغی که به آن ها ابلاغ شد، ۹۹ میلیارد بود که از آن ۷۳ درصد از آن در اختیار بانک ها قرار گرفت.

 وی با بیان اینکه بانک کشاورزی ۲۹، پست بانک ۵۱، بانک ملی ۲/۶، بانک تجارت ۳/۷ و بانک رفاه ۲/۵ میلیارد تومان از این اعتبار را جذب کردند،گفت: این پنج بانک حدود ۳۲/۵ میلیارد تومان یعنی حدود ۳۶ درصد از ۹۹ میلیارد تومان را جذب کرده اند.

دبیر کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری شورای برنامه ریزی و توسعه استان گیلان تصریح کرد: چهار بانکی هم که می خواستند به صورت شناور عمل کنند از جمله بانک مسکن ۱۹/۶ میلیارد، بانک صنعت ۳۴/۵ میلیارد، بانک سپه حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون و بانک آینده دو میلیارد تومان تسهیلات در اختیار سرمایه گذاران گذاشتند، که مجموع آن به ۵۷ میلیارد تومان می رسد.

محمدی با تاکید بر اینکه اگر کارها به همین منوال پیش برود اتفاق خاصی نخواهد افتاد ، بیان داشت: لازم است برای تسریع در کار و ارایه طرح ها برای جذب اعتبارات و همچنین رایزنی با بانک های عامل و تایید نهایی با جدیت خیلی بیشتری کار را دنبال کنیم.

محمدی در همین راستا اعلام کرد: هفته آینده طی چند نشست در سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با حضور دستگاه های اجرایی مرتبط(از جمله صنعت-معدن-تجارت، مسکن و شهرسازی، جهاد کشاورزی و تعاون)، روسا و کارشناسان بانک های عامل و همچنین نماینده استانداری،طرح ها بررسی و مذاکرات لازم با بانک ها انجام خواهد شد تا معلوم شود مشکل کار کجاست و برای رفع مشکلات احتمالی راهکار ارایه شود، تا طرح هایی که توجیه دارند برای جذب اعتبارات تبصره ۱۸ نهایی شوند.

لازم به ذکر است در این جلسه که با حضور رییس ،معاونین و کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان و روسای بانک های عامل برگزار شد همچنین در مورد طرح های جهش تولید و یارانه سود و چگونگی تسهیلات اقتصادی به بنگاه های آسیب دیده از کرونا نیز بحث و تبادل نظر شد.