رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه بدن ما برای نشستن روی صندلی طراحی نشده است گفت: آموزش سبک زندگی سالم باید از کودکی و نوجوانی آغاز شود.

به گزارش ندای گیلان،شاهرخ یوسف‌زاده چابک صبح امروز در نخستین همایش ملی سبک زندگی سالم  در مجتمع فرهنگی دهکده ساحلی بندر انزلی اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی گیلان با توجه به رسالتی که در جامعه دارد پیشرو در برگزاری این همایش در کشور بوده و پررنگ تر از گذشته به مبحث سبک زندگی سالم توجه دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان تصریح کرد: در گذشته سلامت فقط در درمان تعریف می‌شد اما امروز نقش های آموزشی، پژوهشی و بهداشت از محورهای حرکت  در دانشگاه های علوم پزشکی است.

وی با اشاره به سند ملی بیماری‌های غیرواگیر که در سال 94 توسط ریاست جمهوری تاکید کرد: این سند آغاز راهی است که تاکنون در کشور مورد غفلت واقع شده بود.

یوسف‌زاده چابک بیش از 73 درصد مرگ و میرها را ناشی از بروز بیماری‌های غیرواگیر نظیر دیابت، فشارخون بالا، بیماریهای قلبی و عروقی، سرطان اعلام کرد و با بیان اینکه عامل مرگ و میر مربوط به جوانان اعتیاد و وضعیت روحی و روانی در جامعه است افزود: عمر متوسط مردم کشور در 20 سال گذشته از 54 سال به 74 سال رسیده است و فرصت بروز بیماری‌ها بیشتر شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر اینکه در گذشته غربالگری و شناسایی بیماری‌ها صورت می‌گرفت اما این غربالگری فقط در همان سطح اول باقی می‌ماند و منجر به اقدامات درمانی نمی‌شد بیان کرد: اقدامات تشخیصی درمانی با میزان GDP که امروز تخصیص داده می‌شود در استان هماهنگ نیست.

وی مساله اصلی مبحث شناسایی بیماری ها را مساله ارجاع و درمان نام برد گفت: حمایت از نظام ارجاع در پزشک خانواده باید به‌صورت ویژه مد نظر قرار گیرد.

یوسف‌زاده چابک با بیان اینکه فرهنگ‌سازی و بالابردن سطح سواد سلامت جامعه جز مقوله‌هایی است که مورد غفلت واقع شده است افزود: دانشگاه علوم پزشکی گیلان به امر خود مراقبتی و فرهنگ سلامت نگاه ویژه‌ای دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه برنامه مدون و نظام‌مندی تحت یک هدایت خاص با شناسایی تک تک افراد جامعه صورت نگرفته است گفت: نیاز به تلاش بیشتر رسانه ها در حوزه افزایش  آگاهی مردم است.

وی با بیان اینکه نوع غذا و سبک زندگی سالم در گسترش بیماری‌های غیرواگیر و تامین سلامت جامعه بسیار تاثیرگذار است افزود: سبک زندگی سالم  باید در دستور کار متولیان سلامت قرار گیرد.

یوسف‌زاده چابک با اشاره به اینکه با تغییر شرایط  اجتماعی و اقتصادی جامعه عوامل تهدیدکننده سلامت روز به روز افزایش می‌یابد خاطرنشان کرد: ذائقه مردم به سمت مصرف غذاهای چرب و شیرین و فست فودها گرایش یافته که این امر به عنوان یک عامل خطر برای سلامت جامعه محسوب می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان تصریح کرد: الگوسازی و برندسازی یکی از مسئولیت‌های سازمان‌های مرتبط است تا رفتارهای مناسب و افزایش فعالیت فیزیکی در برنامه زندگی مردم قرار گیرد.

وی با بیان اینکه بدن ما برای نشستن روی صندلی طراحی نشده است گفت: آموزش سبک زندگی سالم باید از کودکی و نوجوانی آغاز شود.

یوسف‌زاده چابک با اشاره به اینکه خانواده‌ها برای تحصیلات کودکان سرمایه‌گذاری می‌کنند گفت: اما فردی که در دوران نوجوانی ورزش نکرده و از تفریحات سالم و گردش در طبیعت محروم بوده در دوران میانسالی نمی‌تواند از سلامت کامل برخوردار باشد و این امر نیاز به آموزش دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان بیان کرد: همایش سبک زندگی سالم گام اول در امر توجه به ایجاد رفتارهای مناسب و تشویق و ترغیب مردم به سمت سبک زندگی سالم است و جای کسانی که فعالان عرصه ورزش و سیاست گذار هستند در این هم اندیشی علمی خالی است.تسنیم