بازرگانی حوزه بسیار گسترده‌ای از تولید، توزیع و مصرف را دربر می‌گیرد و ارتقای این حوزه در راستای حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نیازمند خارج شدن بازار از حالت سنتی است.

ندای گیلان:بازرگانی حوزه بسیار گسترده‌ای از تولید، توزیع و مصرف را دربر می‌گیرد و ارتقای این حوزه در راستای حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نیازمند خارج شدن بازار از حالت سنتی است.

وجود بازار به صورت سنتی موجب افزایش نرخ کالا در مسیر تولید تا مصرف شده و این امر اولویت حرکت به طرف فروشگاه‌های بزرگ و مکانیزه را اجتناب ناپذیر کرده است.

به ازای هر 24 نفر یک فروشگاه در گیلان وجود دارد و این امر موجب شده فعالیت در حوزه عرضه از صرفه اقتصادی خارج شود و بیشتر مغازه‌داران دچار روزمرگی شوند.

*حمایت از فروشگاه‌های زنجیره‌ای راهبرد دولت

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه حمایت از تولید در راستای تعادل بین مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در دستور کار این سازمان از سال 80 قرار گرفته است اظهار کرد: موضوع مذکور در 15 استان عملیاتی شده است.

مجتبی فراهانی فرآیند انتخاب واحدهای نمونه تولیدی را به منظور حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان عنوان کرد و افزود: وظیفه داریم از واحدهای تولیدی که چرخه تولید کشور را به حرکت در‌ می‌آورند، قدردانی کنیم.

وی با تاکید براینکه مدیریت سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان به‌دنبال حمایت از انجمن حقوقی مصرف‌کنندگان است، بیان کرد: حاکمیت به‌دنبال تسریع نظارت مردم در جامعه است و در مسائل حقوقی حمایت از مصرف‌کنندگان موانع قانونی وجود ندارد.

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، یکی از مشکلات را وجود بیش از اندازه واحدهای خرده‌فروشی خواند و تصریح کرد: یک میلیون واحد بدون پروانه کسب در کشور وجود دارد.

فراهانی خواستار ساماندهی واحدهای بدون پروانه کسب توسط اتحادیه‌ها و اصناف شد و گفت: ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ساماندهی عرضه کالا در بازار حائز اهمیت است.

این مسئول با بیان اینکه دولت به‌دنبال حمایت از فروشگاه‌های زنجیره‌ای است، خاطرنشان کرد: منافع روش مناسب توزیع کالا به مردم بر می‌گردد.

*هدف‌گذاری برنامه‌های بازرسی و نظارت در بازار

نایب رئیس شورای اصناف کشور نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به همکاری اصناف در طرح ملی تنظیم بازار اشاره کرد و گفت: بخشی از تنظیم بازار به اصناف واگذار شده است.

جلال‌الدین محمد شکریه با بیان اینکه واحد بازرسی و نظارت در مجامع امور صنفی ایجاد شده است، تصریح کرد: سه میلیون واحد صنفی در کشور وجود دارد و هر واحد بین 2.5 تا 3.2 نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

وی از فعالیت 100 هزار واحد صنفی در گیلان خبر داد و بیان کرد: 80 هزار واحد صنفی دارای پروانه کسب هستند.

رئیس انجمن صنفی شهرستان رشت با اشاره به اینکه دولت برای ایجاد واحدهای صنفی هزینه‌ای نمی‌کند، بیان کرد: هماهنگی شغل‌های خانگی با صنوف موجب کسب درآمد خانواده‌ها می‌شود.

شکریه بر تصویب قوانین به منظور تسهیل تولید در راستای اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و یادآور شد: اصلاح قوانین مالیاتی اصناف باید مد نظر مسئولان باشد.

*شناسایی 20 هزار واحد صنفی بدون پروانه کسب در گیلان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به حلقه مفقوده توزیع کالا در استان اظهار کرد: سال‌های گذشته با بحران نبود کالا در بازار مواجه بودیم.

علی منتظری شبکه توزیع کالا در گیلان را سنتی عنوان کرد و افزود: فعالیت شبکه توزیع پنهان‌تر از واحدهای صنفی در استان است.

وی با اشاره به فعالیت 190 شرکت پخش بزرگ کالا در گیلان، بیان کرد: تعدادی از شرکت‌های مذکور به صورت کشوری فعالیت می‌کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از پیشنهاد ایجاد شهرک پخش کالا در استان خبر داد و تصریح کرد: ابتدا شرکت‌های پخش کالا مقاومت کردند اما اکنون به اجماع رسیدند و برای نخستین بار در کشور شهرک پخش کالا در گیلان ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه زمین ایجاد شهرک مذکور تعرفه شده است، گفت: وضعیت بازار با راه‌اندازی شهرک پخش کالا در گیلان ساماندهی می‌شود.

منتظری به آمارگیری ماهانه از 400 شرکت پخش و انبار کالا به صورت سامانه‌ای در گیلان اشاره کرد و یادآور شد: اگر شرکت‌های مذکور تجمیع شوند 80 درصد از مشکل توزیع برطرف می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با اشاره به اینکه 80 درصد از واحدهای صنفی استان دارای مجوز فعالیت هستند، خاطرنشان کرد: 100 هزار واحد واحد صنفی در گیلان وجود دارد و 20 درصد از این واحدها بدون پروانه کسب فعالیت می‌کنند.

وی از ساماندهی واحدهای صنفی در گیلان خبر داد و اظهار کرد: 20 هزار واحد صنفی بدون پروانه کسب در استان شناسایی شدند و تلاش می‌شود تمام این واحدها در سال جاری زیر پوشش اتحادیه‌ها و اصناف فعالیت کنند.

منتظری مکانیزه کردن واحدهای صنفی را زمان‌بر عنوان کرد و افزود: طبق استاندار جهانی به ازای هر دو هزار نفر یک واحد صنفی باید وجود داشته باشد اما در گیلان به ازای هر 24 نفر یک واحد صنفی فعالیت می‌کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان وجود تعداد بسیار واحدهای صنفی را معضل خواند و بیان کرد: اگر 50 درصد از واحدهای صنفی استان ساماندهی شوند مشکل عرضه کالا در گیلان برطرف می‌شود.