چرا کولر گازی بعد از روشن شدن سریعا خاموش شده و روی فن کار می کند؟این مشکلی است که بسیاری از مردم در فصل گرما با آن مواجه می شوند.در ادامه روش هایی برای عیب یابی و پیش گیری از خرابی کولرهای گازی را بررسی می کنیم.

به گزارش ندای گیلان،علل زیادی در روی فن کار کردن کولر گازی دخیل هستند که به دو گروه دسته بنده می شوند. یکی مشکلات داخلی دستگاه و دیگری تنظیم کردن دستگاه در حالت کار بر روی فن توسط مصرف کننده.

به منظور توضیح بیشتر در خصوص تنظیم کردن دستگاه بر روی فن توسط مصرف کننده ابتدا این مسئله را بررسی می کنیم که فن کولر گازی چطور کار می کند و تنظیم آن به چه صورت است؟

فن کولر گازی چیست و چه نقشی در داخل سیستم دارد؟

در بین اجزای تشکیل دهنده کولر گازی قطعه ای به نام فن وجود دارد که هدف اولیه و اصلی این قطعه این است که هوای خنک تولید شده در داخل کولر گازی را به تمام محیط ساختمان شما بدمد.

مزیت بزرگ فن در داخل کولر گازی این است که شما می توانید برای جلوگیری از هزینه های زیادی و مصرف برق زیاد، در مواقعی که هوا در داخل ساختمان به اندازه کافی خنک است، با قرار دادن دستگاه در حالت فن، بدون روشن کردن سیستم از جریان هوای خنک توسط فن در ساختمان استفاده کنید.

اما مشکلی که در این خصوص وجود دارد این است که، استفاده بیش از حد از این حالت فقط باعث می شود که هوای گرم در داخل ساختمان به جریان بیافتد و لحظه به لحظه مجراهای خروجی هوا در سیستم کولر گازی گرم و گرم تر شده و نتیجه آن این است که حداقل کمپرسور کولر گازی خراب خواهد شد.

این بخش در مورد تنظیم دستگاه در حالت فن توسط خود مصرف کننده بود، که می توان با تنظیم آن در حالت خودکار فن مشکل روی فن کار کردن دستگاه را حل کرد.

اما مشکل اصلی مصرف کنندگان زمانی است که دستگاه خود به خود خاموش شده و در حالت فن قرار می گیرد.

همانطور که در قسمت سوال نیز مطرح شد، اگر کولر گازی خاموش شود، فقط در حالت فن کار می کند و اولین نتیجه آن این است که کولر گازی بعد از مدتی باد گرم می دهد و دیگر سرد نیست.

پس برای بررسی این موضوع باید علل خاموش شدن خودکار کولر گازی دقایقی بعد از روشن شدن کولر گازی را بیان می کنیم.

چرا کولر گازی بعد از روشن شدن سریعا خاموش شده و روی فن کار می کند؟

بخشی از علل مربوط به خاموش شدن خودکار کولر گازیدقتیقی بعد از روشن شدن آن مربوط سرویس کولر گازی می شود و بخش دیگر آن مربوط به تعمیر کولر گازی، که در این قسمت هر دو مورد را بررسی خواهیم کرد.

علل خاموش شدن سریع کولر گازی بعد از روشن شدن و سپس قرار گرفتن دستگاه در حالت فن:

  1. یخ زدگی کندانسور:

همانطور که می دانید کندانسور نقش بسیار مهمی در روند کار کولر گازی شما دارد و مهمترین بخش سیستم کولر گازی به حساب می آید.

عواملی زیادی هستند که می توانند باعث ایجاد مشکل در کندانسور شوند، که یخ زدگی کندانسور یکی از این عوامل است. کندانسور کولر گازی می تواند به دلایلی از جمله آلودگی فیلترها، نشتی مبرد، خرابی ترموستات و سرد شدن به یکباره هوا یخ بزند.

نتیجه یخ زدگی کندانسور می تواند این باشد که کولر گازی سریعا بعد از روشن شدن، خاموش شده و دستگاه به صورت خودکار در حالت فن قرار می گیرد.

 

  1. کثیفی یونیت یا پنل کولر گازی:

در برخی از کولرهای گازی به علت کثیفی یونیت، به یکباره و بعد از مدت کوتاهی از روشن بودن، کولر گازی نیز خاموش شده و در حالت فن قرار می گیرد. برای جلوگیری از این اتفاق شما باید ماهی یکبار یونیت کولر گازی خود را تمیز کنید.

تمیز کردن یونیت کولر گازی شامل تعویض و یا تمیز کردن فیلترهای هوا باشد. اگر یونیت کولر گازی کثیف باقی بماند، نتیجه آن می تواند خاموش شدن خودکار کولر گازی و کار کردن کولر گازی در حالت فن باشد.

راه حل: باید به طور منظم تمامی آلودگی ها، قارچ ها و کپک ها را از سطح فیلترها پاک کنید چرا که تمیز نکردن آن ها می تواندسبب ایجاد بوی بد در کولر گازی نیز بشود. برای آشنایی با نحوه رفع بوی بد کولر گازی بر روی آن کلیک کنید.

  1. وجود مشکل در برق دستگاه:

گاهی مواقع مشکل مربوط به برق دستگاه می باشد. اگر سیستم برق دستگاه تنظیم نشده باشد، سیستم برق کافی برای روشن ماندن دریافت نمی کند.

به عبارت بهتر خازن استارتر دستگاه با برق کم روشن شده و شروع به کار می کند، ولی برای ادامه کار دستگاه با کمبود برق مواجه شده و دستگاه خود به خود خاموش می شود و در حالت فن قرار می گیرد.

راه حل: پس برای رفع این مشکل با کمک تعمیرکار متخصص کولر گازی، از سیستم برق رسانی و سالم بودن کابل های برق دستگاه اطمینان پیدا کنید.

  1. مسدود شدن سیستم کولر گازی:

همانطور که می دانید کولر گازی از یک سری لوله های آب برای تخلیه رطوبت جذب شده از محیط به داخل یونیت خارجی تشکیل شده، اما گاهی مسیر حرکت آب و رطوبت توسط جرم، گرد و خاک و یا حتی حیوانات مسدد می شود.

در این صورت رطوبت از دستگاه خارج نشده و در دستگاه باقی مانده و یا حتی برگشت می کند، که این عامل سبب ایجاد وقفه در سیستم کار کولر گازی و در نهایت خاموش شدن کولر گازی می شود.

راه حل: برای رفع این مشکل باید تمام مسیر تخلیه کولر گازی را بررسی کرده و هر گونه آلودگی و یا انسداد را باز کنید تا چرخه سیستم دوباره بازسازی شود. مطالعه مقاله رفع آبریزی پنل کولر گازی می تواند در این خصوص کمک کننده باشد.

  1. کثیفی اواپراتور یا رادیات کولر گازی:

اگر کویل های اواپراتور آلوده باشند، اواپراتور قابیت جذب هوای گرم را از دست داده در نتیجه کار کرد آن متوقف می شود.

راه حل: برای رفع این مشکل باید به طور منظم کویل های اواپراتور یا رادیات کولر گازی را تمیز کنید.

  1. خرابی کمپرسور:

در انتها به یکی از اصلی ترین و مهمترین علل خاموش شدن خودکار کولر گازی و کار کردن آن در حالت اشاره می کنیم و آن خرابی کمپرسور دستگاه است.

 

همانطور که قبلا در مقاله علت داغ شدن کمپرسور گفتیم، شاهرگ اصلی کولر گازی کمپرسور آن است که اگر وقفه ای در آن ایجاد شود، می تواند سبب از کار افتادن کمپرسور و در نتیجه خاموشی کولر گازی شود.

بیشتر علل ذکر شده در قسمت فوق از جمله کثیفی فیلتر، یخ زدگی کندانسور و یا اواپراتور، نشتی گاز مبرد نیز می توانند سبب داغ شدن کمپرسور و در نتیجه خراب شدن آن شوند.

راه حل: برای رفع مشکل کمپرسور باید از متخصص تعمیرکار کولر گازی کمک بگیرید، اما توصیه ما به شما این است که به منظور صرفه جویی در هزینه ها کمپرسور را تعویض کنید.

در این مطلب هم باز هم نیاز به برنامه ریزی دقیق برای سرویس کولر گازی و همچنین دسترسی به تعمیرکار ماهر برای تشخیص دقیق مشکل روی فن کار کردن کولر گازی احساس می شود.

 

منبع انگلیسی

/piping24