«عبدالسلام حنفی»، معاون رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر، در گفت وگو با «نن تکی آسیا» از پایان مذاکرات این گروه با آمریکا خبر داد و گفت که تا پایان ماه جاری توافقنامه ای میان دو طرف امضا خواهد شد.

به گزارش ندای گیلان،پس از برگزاری ۹ دوره مذاکرات میان آمریکا و طالبان، مقامات این گروه از پایان گفت‌وگوها خبر دادند و اعلام کردند این توافقنامه به‌زودی امضا خواهد شد.

پیش از این نیز مقامات آمریکایی از پایان مذاکرات دوحه خبر داده و اعلام کرده بودند که تا پایان ماه فوریه (۱۰ اسفند) این توافقنامه امضا خواهد شد.

در همین حال «عبدالسلام حنفی»، معاون رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر، در گفت وگو با «نن تکی آسیا» از پایان مذاکرات این گروه با آمریکا خبر داد و گفت که تا پایان ماه جاری توافقنامه ای میان دو طرف امضا خواهد شد.

رئیس‌جمهور آمریکا پیش از این گفته بود در پی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان بوده و قصد دارد به طولانی‌ترین جنگ آمریکا پایان دهد.ترامپ با اذعان به این که جنگ افغانستان هزینه سنگینی را بر عهده خانواده‌های آمریکا متحمل کرده، تاکید کرد که به‌دنبال خروج سربازان آمریکایی از افغانستان است.

پس از آن که ترامپ مذاکرات میان آمریکا و طالبان را در سال گذشته به‌دلیل کشته شدن یک سرباز آمریکایی در کابل متوقف کرد، طالبان اعلام کرد که جنگ تا خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان ادامه خواهد داشت.به گفته روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، ترامپ به‌صورت مشروط توافق با طالبان را پذیرفته و در صورتی که این گروه به طرح هفت روزه کاهش خشونت‌ها بین آمریکا و طالبان پایبند باشد، این توافق نهایی شده و امضا خواهد شد.

در همین حال، دفتر ریاست جمهوری افغانستان (ارگ) نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد براساس گفته مقامات آمریکایی، تمام بندهای توافق با طالبان مشروط بوده و واقعیت این است که این گروه پذیرفته در مذاکرات دست از جنگ و خشونت بردارد و یک جامعه کثرت گرا در افغانستان را نیز بپذیرد.

ارگ تاکید کرد که دو طرف بر روی مکانیسم نظارت دولت افغانستان بر این توافق تبادل نظر کردند و همچنین تضمین دادند که مالکیت صلح در افغانستان با دولت و مردم این کشور است.قرار است رئیس جمهور افغانستان در هفته آینده و پس از بازگشت از آلمان، سلسله مشورت‌هایی با نیروهای امنیتی، قشرهای مختلف جامعه، جامعه مدنی و احزاب سیاسی برگزار کند و آن ها را در جریان مذاکرات صلح قرار دهد.