باید پذیرفت که در فاصله ۱۱ ماه مانده تا انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴، دونالد ترامپ از چنان بخت بالایی برای بازگشت به کاخ سفید برخوردار است که هرگز در سال ۲۰۲۰ بعد از شکست و پایان تک دوره ریاست جمهوری از آن بهره‌مند نبود.

به گزارش ندای گیلان به نقل از برترین ها، در فاصله ۱۱ ماه مانده تا انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴، دونالد ترامپ از چنان بخت بالایی برای بازگشت به کاخ سفید برخوردار است که هرگز در سال ۲۰۲۰ بعد از شکست و پایان تک دوره ریاست جمهوری از آن بهره‌مند نبود.

دونالد ترامپ با وجود تمامی حواشی و پرونده‌هایش، همچنان بخت قابل توجهی برای بازگشت به قدرت دارد. رئیس جمهور سابق آمریکا دو بار استیضاح شد و پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ تلاش کرد تا جلوی انتقال مسالمت آمیز قدرت به رئیس جمهوری بعدی را بگیرد؛ دونالد ترامپ هم‌اکنون با چندین پرونده کیفری دست به گریبان است که در آن‌ها اتهامات متعددی علیه او مطرح است.

منتقدان ترامپ هشدار می‌دهند که او در حال «توطئه‌چینی» برای بازگشت به قدرت در «مقام یک رهبر خودکامه» است؛ با این حال وی همچنان از بخت بلندی برای بازگشت به کاخ سفید برخوردار است.

بر اساس نتایج تازه‌ترین نظرسنجی‌ها، ترامپ با جلب آرا بیش از ۵۰ درصد سوال‌شوندگان، با فاصله نسبت به دیگر رقبای جمهوری‌خواه برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده پیشتاز است.

این می‌تواند بازگشتی قابل توجه برای رئیس جمهوری باشد که تنها یک دوره در کاخ سفید دوام آورد و در انتخابات سه سال پیش مغلوب و تحقیر شد. خبرگزاری رویترز در گزارشی به چهار دلیلی اشاره کرده که نشان می‌دهد دونالد ترامپ همچنان بخت قابل توجهی برای پیروزی احتمالی در انتخابات سال آینده ریاست جمهوری آمریکا دارد.

رای دهندگان ناراضی

کاخ سفید استدلال می‌کند که اقتصاد در وضعیت خوبی قرار دارد و نرخ بیکاری از ۶.۳ درصد در زمان خروج ترامپ از ریاست جمهوری به پایین‌ترین حد تاریخی یعنی ۳.۹ درصد رسیده و تورم از اوج بیش از ۹ درصدی در ژوئن ۲۰۲۲ به ۳.۲ درصد کاهش یافته است.

بخش بزرگی از مردم، از جمله بسیاری از رای دهندگان رنگین پوست و جوان، خلاف این را باور دارند. آن‌ها اشاره می‌کنند که دستمزد‌ها با هزینه‌های کالا‌ها و خدمات ضروری مانند خواربار، ماشین، خانه، مراقبت از کودکان و سالمندان همخوانی ندارد.

وقتی بایدن در مورد اقتصاد صحبت می‌کند، آمریکایی‌ها به حقایق در زندگی روزمره خود نگاه می‌کنند نه به شاخص‌های اقتصادی. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که رأی‌دهندگان با اختلاف زیادی جمهوری‌خواهان را مباشران بهتری برای اقتصاد می‌دانند، حتی اگر ترامپ فقط پیشنهاد‌های مبهمی ارائه کرده باشد.

استفاده ترامپ از ترس و نگرانی‌های آمریکایی‌ها

رای دهندگان آمریکایی به دلایلی که بسیار فراتر از اقتصاد است، نگران و ناآرام هستند. ترامپ درباره این نگرانی‌ها صحبت می‌کند. آمریکا در حال تبدیل شدن به کشوری است که از نظر قومی و فرهنگی متنوع‌تر و مترقی‌تر می‌شود؛ چیزی که نگرانی بخشی از آمریکایی‌های سفیدپوست را به همراه داشته است.

همچنین یک احساس فراگیر در آمریکا در خصوص مالکیت خانه، دستمزد مناسب که در مقابل تورم همچنان پاسخگو باشد و البته فرصت برخورداری از تحصیلات دانشگاهی وجود دارد. مواردی که همگی با تهدید رو به رو هستند و افراد نگرانند یا به این موارد دست نیابند و آن‌هایی هم که از آن برخوردارند نگرانند آن‌را از دست بدهند.

در عین حال نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که رای‌دهندگان آمریکایی نگران جرم و جنایت هستند و از عبور غیرقانونی مهاجران از مرز ایالات متحده و مکزیک احساس خطر می‌کنند. در مقابل ترامپ در پاسخ‌دادن به این ترس‌ها ماهر است. او که خود چهار سال رئیس جمهور بوده همچنان خود را به عنوان فردی که خارج از سیستم سیاسی ایالات متحده است معرفی کرده و تلاش می‌کند در قامت یک ناجی ظاهر شود.

سوءرفتار‌های ترامپ برای طرفدارانش اهمیتی ندارد

در حالی که بسیاری از جمله همه نامزد‌های حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست جمهوری و کل حزب دموکرات، رسانه‌ها و روشنفکران ترامپ را فردی ناشایست برای جایگاه ریاست جمهوری می‌دانند میلیون‌ها رای‌دهنده آمریکایی اهمیتی به این نظرات نمی‌دهند و حتی با آن مخالفند.

در مقابل بسیاری از حامیان او متقاعد شده‌اند که ترامپ قربانی یک توطئه سیاسی شده است. دست‌کم نیمی از جمهوری‌خواهانی که در اوایل سال جاری در نظرسنجی مشترک رویترز – ایپسوز شرکت کردند بر این باور بودند که حتی اگر ترامپ به جرمی محکوم شود باز هم مشکلی برای رای دادن به او نخواهند داشت.

ترامپ همچنین ادعا می‌کند که دستگاه‌های دولتی در دوران ریاست جمهوری او به خوبی کار می‌کردند در صورتی که برعکس آن در بسیاری موارد سومدیریت او و دولتش باعث می‌شد او از پس کار‌ها برنیاید و همچنین اتهاماتی سنگینی مانند تبانی او با روسیه وجود داشت؛ با تمام اینها، دست‌کم در میان طرفداران ترامپ، هیچکدام از این اتهامات اهمیتی ندارد چرا که آن‌ها او را چشم‌بسته پذیرفته‌اند.

حساب روی اعتبار از دست رفته بایدن

ترامپ همچنین می‌تواند از ضعف کاخ سفید در متقاعد کردن شهروندان آمریکایی نسبت به نیتجه‌بخش بودن سیاست‌های اشتغال‌زایی دولت و تاثیر آن در زندگی آن‌ها بهره ببرد.

این در حالیست جو بایدن پیش‌تر از تلاش دولت برای سرمایه‌گذاری گسترده در زیرساخت‌ها، بخش انرژ‌های پاک و تولید تراشه به عنوان امکانی در جهت ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر و تغییر در زندگی شهروندان خبر داده بود.

بایدن همچنین با دو جنگ گسترده و کم‌سابقه در طول دهه‌های اخیر رو به رواست که نه تنها آمریکا که کل جهان را تحت تاثیر قرار داده است. جنگ روسیه و اوکراین و همچنین درگیری اسرائیل و حماس بسیاری از آمریکایی‌ها را دچار اختلاف و دسته‌بندی کرده است.

پیام غیرمداخله جویانه ترامپ مبنی بر «اول آمریکا» ممکن است با استقابل رای‌دهندگانی روبرو شود که از دخالت بیشتر ایالات متحده در اوکراین یا اسرائیل نگرانند.

این در حالیست که جو بایدن و دولت تحت رهبری وی همچنان به دنبال حفظ سیاست خارجی سنتی و مداخله‌جویانه آمریکا است.

آیا ترامپ رئیس جمهوری بعدی آمریکاست؟

با تمام آنچه گفته شد هنوز نمی‌توان به این نتیجه رسید که ترامپ پیروز قطعی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا خواهد بود.

آقای ترامپ در بسیاری از نقاط کشور و در میان برخی گروه‌های جمعیتی همچنان به شدت منفور است، بدین ترتیب اگر او به عنوان نامزد حزبش انتخاب شود، ممکن است انگیزه بالایی را در میان رای‌دهندگان به نفع دموکرات‌ها برای مقابله با ریاست جمهوری دوباره رقم بزند.

لفاظی‌های تحریک‌آمیز دونالد ترامپ، بویژه تهدید به انتقام از دشمنان سیاسی که او آن‌ها را «جانوران موذی» می‌خواند، می‌تواند باعث تحریک جمهوری‌خواهان میانه‌روتر و همچنین رای‌دهندگان مستقل شود و این افراد را از بیم روی کار آمدن دوباره او به سوی جو بایدن متمایل کند.

دموکرات‌ها همچنین به عنوان مدافعان حق سقط جنین برای شکست جمهوری خواهان در سراسر کشور کارزار‌های موفقی را برپا کرده‌اند که این مسئله می‌تواند در کانون مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۲۴ قرار گیرد؛ اتفاقی که به ویژه می‌تواند زنان و دختران جوان را به سمت حزب دموکرات جلب کند.

با تمام این‌ها مشکلاتی، چون سن زیاد بایدن، حواس‌پرتی و گاف‌های پرشمار رئیس جمهوری کنونی ایالات متحده در زمان سخنرانی‌های مختلف و وضعیت سلامت جسمانی او تردید‌های زیادی را در میان رای‌دهندگان آمریکایی در خصوص اعتماد دوباره به این پیرمرد ۸۱ ساله ایجاد کرده است.

باید پذیرفت که در فاصله ۱۱ ماه مانده تا انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴، دونالد ترامپ از چنان بخت بالایی برای بازگشت به کاخ سفید برخوردار است که هرگز در سال ۲۰۲۰ بعد از شکست و پایان تک دوره ریاست جمهوری از آن بهره‌مند نبود.