معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: کشاورزان تدبیر کنند، شرایط آب و هوایی برای بروز بیماری بلاست برنج مناسب است.
به گزارش ندای گیلان از رشت،معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به لزوم تعادل در مصرف کود‌های شیمیایی گفت: دمای هوای بیش از ۲۷ درجه سانتی‌گراد و رطوبت بالای ۹۰ درصدی، در کنار مصرف بیش از حد کود‌های ازته از جمله عوامل موثر در گسترش بیماری بلاست در مزارع برنج است.

سید علی موسوی با اشاره به اینکه بیماری بلاست یکی از بیماری‌های قارچی در مزارع برنج است افزود: پیش بینی‌های هواشناسی نشان دهنده شرایط مناسب برای گسترش این بیماری است و ضروری است کشاورزان برای پیشگیری از این بیماری تدابیر لازم را بیندیشند.

وی با اشاره به اینکه لکه‌های بیضی یا دوکی کوچک بر روی برگ، تا سوختگی کامل برگ که می‌تواند در کاهش محصول نقش موثری داشته باشد، بیان کرد: در صورت مشاهده اولین علائم بیماری، برای انتخاب سموم مناسب از داروخانه‌های کشاورزی اقدام کرده و با توجه به توصیه‌های کارشناسان از خسارت‌های احتمالی جلوگیری کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران خواست: از مخلوط کردن کود‌های مایع و سموم دیگر در هنگام سمپاشی برای کنترل بیماری بلاست خودداری کنند و همچنین برای پیشگیری از مسمومیت، سمپاشی مزارع برنج را در ساعات خنک روز (خصوصا عصرها) انجام دهند.

از آنجا که مدیریت درست تغذیه در مزارع برنج در گسترش بیماری بسیار موثر است، همواره توصیه می‌شود تعادل در مصرف کود‌ها رعایت شود.