سازمان آتش نشاني رشت توصيه كرد: كارگران در ارتفاعات با وسايل ايمني خود را مهار كنند

ندای گیلان:سازمان آتش نشاني رشت توصيه كرد: كارگران در ارتفاعات با وسايل ايمني خود را مهار كنند

125 رشت- به گزارش خبرنگاران تحريريه خبر روابط عمومي سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني رشت، در پي تماس شهروندان با سامانه 125 آتش نشاني در ساعت16:35 دقيقه عصر روز گذشته 31 اردي بهشت 94 مبني بر سقوط كارگر ساختمان از طبقه دوم، بيدرنگ ستاد فرماندهي سازمان آتش نشاني رشت  يكدستگاه خودروي نجات از ايستگاه 6 آتش نشاني را به محل حادثه واقع در بلوار امام خميني(ره)، كوچه پيام نور، شهرك سپيد رود اعزام كرد.

احمد بهاري مسوول تيم اعزامي كه از دقايق اوليه در محل حادثه حضور داشت در اين باره گفت:  كارگر ساختمان بدون رعايت موارد و نكات ايمني مبني بر برخورداري از كمربند مهار كننده بر روي طبقه دوم مشغول به كار بوده كه بر اثر عدم تعادل ناگهاني بر روي سقف منزل ويلايي همجوار سقوط كرد و به سختي دچارمصدوميت شد.

وي افزود:آتش نشانان بلافاصله خود را به مصدوم در پشت بام منزل ويلايي رسانده و پس از ايجاد كارگاه نجات، وي را بر روي برانكارد ثابت كردند سپس به مكان امن انتقال و تحويل عوامل اورژانس دادند.

 

توصيه ميشود كارگران ساختماني اين متن را بخوانند:

هميشه در اخبار و روزنامه ها در مورد حوادث ساختماني مي شنويم يا مي خوانيم” كارگر 47 ساله‌اي كه در حال جوشكاري اسكلت فلزي يك ساختمان در دست احداث بود در اثر بي احتياطي و سهل انگاري از ارتفاع 15 متري به پايين سقوط كرد. اين كارگر جوشكار بدون رعايت نكات ايمني در ارتفاع حدود 15 متري از سطح زمين مشغول جوشكاري و اسكلت بندي تيرآهن‌هاي ساختمان در حال احداث بود كه ناگهان تعادل خود را از دست داده و به پايين سقوط كرد.

آيا ميدانيد علل حوادث ساختماني كدامند؟

ريسك كارگران ساختماني در مراحل مختلف اجراء، پايين بودن سطح سواد، مقطعي بودن فعاليتهاي ساختماني و عدم امكان نظارت كافي و موثر بر رعايت مقررات ايمني در كارگاه ها توسط بازرسان كار را مي توان از مهمترين مشكلات بالا بودن حوادث در كار ساختماني دانست.

آيا ميدانيد شايع ترين حوادث ساختماني كدامند؟

سقوط از ارتفاع، سقوط اجسام، ريزش آوار و ديواره گودبرداري، سقوط بالابر و برق گرفتگي، كه همگي با رعايت مقررات ايمني ابتدايي و صرف هزينه ناچيز قابل پيشگيري است و مي توان در اين بخش به نصب حفاظ هاي موقت درسمت پرتگاه، مهاركردن بالابرهاي حمل مصالح، استفاده اجباري از لوازم حفاظت فردي (كلاه، كفش، كمربند ايمني) و رعايت فواصل ايمني كار در مجاورت خطوط برق فشار قوي اشاره كرد.

ايمني در ساختمان سازي به دليل كثرت حوادث و مرگ و مير زياد اين صنعت، از جمله مباحث بسيار مهم بوده كه به دليل ماهيت خشن و سخت و فعاليت هاي پر خطر مانند گودبرداري و حفاري، پي سازي، تخريب، كار در ارتفاع و … جزو صنايع حادثه خيز مي باشد. عدم رعايت قواعد ايمني در مراحل مختلف ايجاد يك واحد ساختماني باعث ميشود تا به راحتي جان كارگران زيادي به خطر افتاده واين در حالي است كه با به كار بردن تدابير ايمني و رعايت مقررات لازم به راحتي مي توان ايمني افراد را در اين شغل تامين كرد.