استاندار گیلان در نخستین برنامه‌ی سفر به آستراخان از سرای تجاری ایرانیان که توسط اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی گیلان در حال ساخت است بازدید کرد.

به گزاش ندای گیلان به نقل از روابط عمومی استانداری گیلان،استاندار گیلان در نخستین برنامه‌ی سفر به آستراخان از سرای تجاری ایرانیان که توسط اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی گیلان در حال ساخت است بازدید کرد.

دکتر نجفی در این بازدید که جمعی از مقامات آستراخان نیز حضور داشتند با یادآوری اینکه مراحل راه‌اندازی این سرای تجاری براساس توافقات صورت گرفته استانداران دو استان در حاشیه‌ی برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های اقتصادی ایران با محوریت گیلان در سال 93 در روسیه آغاز شد گفت : بالاخره پس از دو دهه پیگیری و تقاضای مقامات و تجار دو کشور سرای تجاری ایرانیان با پیگیری‌های استان گیلان و همکاری استان آستراخان پاییز امسال آماده بهره‌برداری است.

وی افزود : بازسازی سرای تجاری ایرانیان شامل ساختمانی در 2 طبقه در مرکز شهر آستراخان در زمینی به مساحت 1500 متر با الگوی معماری ایرانی در حال انجام است.

وی با اشاره به تثبیت حدود 200 شرکت ایرانی در آستراخان گفت : سرای تجاری ایرانیان باتوجه به گسترش روابط ایران و روسیه به مرکزی برای تسهیل صادرات به روسیه و نمایش توانمندی‌های ایران تبدیل خواهد شد.

دکتر نجفی با بیان اینکه براساس مجوز صادره از سوی سازمان توسعه‌ی تجارت ایران به دلیل نقش معین گیلان در روابط با آستراخان مدیریت این مرکز به اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی گیلان سپرده شده است گفت : با افتتاح سرای تجاری و گسترش فعالیت‌های اقتصادی و جذب سرمایه گذاری‌ها در روسیه این فرصت را برای صادر کنندگان سراسر کشور فراهم می شود  تا برای فعالیت‌های نمایشگاهی و بازاریابی ورود به بازار گسترده روسیه، کشورهای اوراسیا، آسیای مرکزی و شرق اروپا پایگاه دائمی داشته باشند.

استاندار گیلان تأکید کرد : اگر چه متولی سرای تجاری ایرانیان استان گیلان است اما از همه‌ی تجار و بازرگان سراسر ایران دعوت می کنیم از فرصت بوجود آمده در آستراخان در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که درون نگر و برون‌گرا است استفاده و برای تولید ثروت و ارز آوری بیشتر در کشور تلاششان را دو چندان کنند.

استاندار گیلان با بیان اینکه یکی از مهم ترین موانع صادرات به روسیه دست یافتن به استانداردهای بهداشتی این کشور برای تولیدکنندگان مرغ بود گفت : در دوسال گذشته برخی محصولات لبنی وشیلاتی قادر به دریافت استانداردهای بهداشتی طرف روسی شدند اما تولیدکنندگان مرغ نتوانسته بودند به استاندارد مورد نظر روسیه برسنند  که این استاندارد نیز از سوی برخی تولیدکنندگان بدست آمد.

دکتر نجفی تولید مرغ در استان بیش از نیاز مصرف شهروندان گیلان دانست و افزود :در همین زمینه تعدادی از واحدهای تولید کننده  استان استانداردهای لازم  بویژه استانداردهای بهداشتی را برای صادرات مرغ به روسیه کسب کرده و فرایند صادرات گوشت مرغ و همچنین لبنیات به روسیه با سرعت قابل قبولی در حال انجام است.

دکتر نجفی  ادامه داد : موضوع کاهش تعرفه های گمرکی و اعمال تعرفه های ترجیحی بین دو کشور  نیز در حال مذاکره است تا تعرفه کالاهایی از قبیل میوه، تره بار، آبزیان، لبنیات کاهش یابد.

وی با اشاره به  برقراری پرواز هوایی تهران به استراخان ادامه داد: گسترش فعالیت خطوط کشتیرانی رشت- استاراخان از الویت های توسعه تجاری بین دو کشور محسوب می شود و بر این اساس استان گیلان در حال گسترش ظرفیت بنادر خود است.