ندای گیلان:حسین نوشاد با اشاره به وقوع سیلاب و خسارت به 70سردهنه آبرسانی از 20تا صددرصد در اراضی کشاورزی این شهرستان افزود: اولویت انجام سردهنه سازی با سردهنه های پوشش دهنده سطح زیر کشت بالا قرار گرفته است. به گفته وی 70 سردهنه فومن برای شش هزار هکتار اراضی شالیکاری از چهار رودخانه اصلی شامل […]

ندای گیلان:حسین نوشاد با اشاره به وقوع سیلاب و خسارت به 70سردهنه آبرسانی از 20تا صددرصد در اراضی کشاورزی این شهرستان افزود: اولویت انجام سردهنه سازی با سردهنه های پوشش دهنده سطح زیر کشت بالا قرار گرفته است.

به گفته وی 70 سردهنه فومن برای شش هزار هکتار اراضی شالیکاری از چهار رودخانه اصلی شامل رودخانه های قلعه رودخان، گشت رودخان، گازروبار و ماسوله رودخان به صورت سنتی (بالای کانال و خارج از شبکه آبیاری مدرن) تحت پوشش قرار دارند.
نوشاد اضافه کرد: با تدابیر انجام شده و تاکید فرماندار در جلسه ستاد بحران فومن و بهره مندی از امکانات دیگر دستگاه ها و بخش خصوصی این مشکل بزودی رفع خواهد شد.
وی اضافه کرد: همکاری ستاد بحران استان و در اختیار قرار دادن امکانات و دستگاه های مورد نیاز در پی پیگیری های فرمانداری فومن، تاثیر بسزایی در تسریع سردهنه سازی با توجه به وقوع سیل اخیر و نیز آغاز عملیات خزانه گیری کشاورزان در این شهرستان خواهد داشت.

فرماندار فومن هم با اشاره به آغاز سال زراعی جدید و ضرورت آماده سازی شالیزارها بویژه احداث خزانه برنج و نیاز آن به آب، خواستار همکاری ستاد حوادث استان گیلان و نیز توجه بیشتر دستگاه های اجرایی مرتبط جهت رسیدگی و رفع این مشکل کشاورزان شد.

میر شمس مومنی زاده خاطرنشان کرد: در جریان وقوع سیل اخیر 56 دهنه پل ارتباطی بزرگ و کوچک، شانه راههای ارتباطی چند روستا و جاده ماسوله بدلیل رانش کوه و 70 سردهنه آبرسانی کشاورزی در شهرستان فومن آسیب دیدند.

به گفته فرماندار فومن، خسارت این حادثه بیش از هفتاد میلیارد ریال برآورد شده است.

امور آبیاری فومنات شهرستان های فومن،شفت، صومعه سرا و ماسال تحت پوشش خدمات خود قرار دارد.

فومن دارای 13 هزار و 870 هکتار شالیزار است که سالیانه بیش از 47 هزار تن برنج سفید تولید می کند.

شهرستان فومن دارای دو بخش مرکزی و سردارجنگل و سه شهر فومن، ماسوله و ماکلوان با بیش از 94 هزار نفر جمعیت است و در 25 کیلومتری غرب مرکز گیلان قرار دارد.