دادستان عمومی و انقلاب مرکز گیلان با بیان اینکه طی سال گذشته ۳۷ نفر که خود را منتسب به افراد دستگاه قضایی می‌کردند، دستگیر شدند، گفت: ۲۰ نفر از این افراد هنوز در بازداشت هستند.

به گزارش ندای گیلان از رشت، مهدی فلاح میری اظهار کرد: مدیران دستگاه قضایی همواره جهت خدمت‌رسانی به مردم از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند.

وی با اشاره به آخرین وضعیت رسیدگی پرونده‌ها در دادسراها افزود: در سال‌های گذشته میانگین رسیدگی به پرونده‌ها در دادسرا سه ماه بود، اما اکنون به ۵۰ روز رسیده و همچنین میانگین رسیدگی به پرونده‌ها در محاکم نیز ۴ ماه بود که اکنون به ۸۰ روز کاهش پیدا کرده است.

کاهش ۴۴ درصدی زمان رسیدگی به پرونده‌ها

دادستان عمومی و انقلاب مرکز گیلان با اشاره به تشکیل قرارگاهی در استان در زمینه رسیدگی به پرونده‌ها و کاهش ۴۴ درصدی زمان رسیدگی به پرونده‌ها گفت: زمان رسیدگی به پرونده‌ها با توجه به نوع پرونده فرق می‌کند و در زمینه رسیدگی به پرونده‌های معوق با برنامه‌ریزی شبانه روزی قرارگاه، از تعداد ۱۸۴۲ پرونده معوق در حال رسیدگی در سال ۱۴۰۰ به تعداد ۱۰۳۹ پرونده در سال ۱۴۰۱ رسید.

فلاح میری با بیان اینکه تعداد ۲۹ مرکز خدمات الکترونیکی در دادگستری گیلان راه‌اندازی شده است، گفت: این امر سبب شده تا مردم بتوانند از طریق دفاتر بدون مراجعه به دادگستری کار خود را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه تا دو سال قبل برای گرفتن گواهی عدم سو پیشینه یک ماه طول می‌کشید، گفت: اما اکنون این کار در سریع‌ترین زمان ممکن و در کمتر از یک ساعت انجام می‌گیرد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز گیلان با اشاره به راه‌اندازی سامانه هوشمند مالی گفت: از طریق این سامانه وقتی شخصی در دادگاه محکوم می‌شود و رأی آن به اجرای احکام می‌رود، دستگاه قضا می‌تواند از طریق این سیستم اموال فرد محکوم را بلافاصله توقیف کند.

فلاح میری با بیان اینکه سامانه ۱۵۸۰ ستاد خبری حفاظت اطلاعات دادگستری آماده دریافت شکایت مردمی است، ادامه داد: تعداد ۳۷ نفر که خود را منتسب به افراد دستگاه قضایی می‌کردند و قصد مخدوش کردن چهره دستگاه قضایی را داشتند در سال ۱۴۰۱ دستگیر شدند و اکنون ۲۰ نفر از همان‌ها در بازداشت هستند.

وی با اشاره به دستگیری تعداد ۷ نفر از کسانی که خود را منتسب به دادستان کرده بودند، افزود: این افراد به تازگی دستگیر شده‌اند و از مردم می‌خواهیم اگر با چنین افرادی روبرو شدند، از طریق سامانه ۱۵۸۰ ستاد خبری حفاظت اطلاعات دستگاه قضائی این افراد را معرفی کنند.

تشکیل ۵۴۸۵ پرونده در واحد سرپرستی دادگستری گیلان

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گیلان با اشاره به اینکه دادگستری گیلان برای افرادی که پدر و مادر خود را از دست داده‌اند واحد سرپرستی تشکیل داده است، گفت: تاکنون برای پنج هزار ۴۸۵ نفر در دادگستری گیلان در واحد سرپرستی پرونده تشکیل شده، تا وضعیت اموال خانوادگی آنها مشخص شود.

فلاح میری با اشاره به راه‌اندازی ستاد پیگیری طرح اقتصاد مقاومتی در گیلان بیان کرد: در این ستاد از واحدهای تولیدی حمایت حقوقی و قضائی صورت می‌گیرد و تا کنون در جهت حمایت از اشتغال تعداد ۱۶۴ واحد تولیدی گیلان که در آستانه تعطیلی بودند با حضور اعضای ستاد اقتصاد مقاومتی، مشکلات این واحدها از جمله مشکل تسهیلات بانکی برطرف شده است.

وی با بیان اینکه از سال ۱۴۰۰ تاکنون یک واحد تولیدی در گیلان تعطیل نشده است، گفت: اجازه نخواهیم داد تا یک سرمایه‌گذار عامدانه واحد تولیدی خود را در استان گیلان تعطیل کند.