چهار مرد که در جریان پرونده‌های جداگانه مرتکب قتل شده‌بودند، با تلاش قاضی محمدشهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران از پای چوبه‌دار به زندگی بازگشتند.

به گزارش سرویس حوادث ندای گیلان،اولین متهم، مرد 34 ساله‌ای است که هشت سال قبل به اتهام قتل  همسرش بازداشت شد. متهم که اعتیاد شدید به مصرف مواد‌مخدر داشت، در شرح ماجرا گفت:شب حادثه  همسرم بر سر مصرف مواد با من مشاجره کرد. من عصبانی شدم و گلویش را فشار دادم تا ساکت شود. قصد کشتن او را نداشتم، اما متوجه شدم که دیگر نفس نمی‌کشد.
متهم با کامل‌شدن تحقیقات در شعبه 74 دادگاه کیفری استان تهران محاکمه و به مرگ محکوم شد. رأی دادگاه بعد از تأیید در دیوان عالی کشور و انجام تشریفات اجرای حکم در آستانه اجرا قرار داشت که با تلاش واحد صلح و سازش دادسرای جنایی تهران به ریاست محمدشهریاری، خانواده مقتول مشروط به اینکه متهم یتیم‌خانه‌ای در شهر آستانه اشرفیه بسازد، از قصاص او اعلام گذشت کردند.
اعلام گذشت از مرد افغان
دومین متهمی که با گذشت اولیای‌دم از قصاص فاصله گرفت، مردی افغان بود که 14 سال قبل، سرکارگرش را با چاقو به قتل رساند. او گفت: هنگام کار با سرکارگر مشاجره کردم. از رفتارش عصبانی شدم و دست به چاقو بردم و به او ضربه‌ای زدم که کشته شد. متهم با کامل شدن تحقیقات با رأی قضات شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران به قصاص محکوم شده بود که قبل از اجرای حکم قصاص با رضایت اولیای‌دم از مرگ فاصله گرفت.
قاتل سرباز هم به زندگی امیدوار شد
سومین مردی که موفق به جلب رضایت اولیای‌دم شد، مردی سارق بود که شامگاه 26 تیرماه سال 88 یک سرباز پلیس را به قتل رساند. متهم و دوستانش بعد از سرقت  گوسفند در حال عبور با ایست و بازرسی پلیس مواجه شدند. وقتی سرباز پلیس قصد بازرسی از متهمان را داشت، سارق مسلح دست به اسلحه برد و سرباز را به قتل رساند.
متهم بعد از بازداشت به جرمش اعتراف کرد و با رأی قضات شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران به قصاص محکوم شد. او پیش از اجرای حکم با رضایت بی‌قید و شرط خانواده سرباز از بالای چوبه‌دار به زندگی بازگشت.
قاتل راننده مسافربر
چهارمین مردی که برای اجرای حکم قصاص طناب دار از گردنش برداشته شد، مرد جوانی بود که شش سال قبل راننده مسافربر را به قتل رساند. او فروردین ماه سال 92 در پوشش مسافر سوار بر یک خودروی تاکسی شد و راننده بی‌گناه را با چاقو به قتل رساند. متهم بعد از بازداشت گفت: من با تهدید راننده‌ها، وسایل داخل خودرو و پولی را که از مسافران گرفته بودند، سرقت می‌کردم، اما آن روز وقتی راننده مقاومت کرد، او را به قتل رساندم. متهم با رأی قضات شعبه دهم دادگاه کیفری استان تهران به مرگ محکوم شده بود که با تلاش واحد صلح و سازش دادسرای امور جنایی تهران موفق به گرفتن مهلت از خانواده مقتول شد.

rokna