دو ورزشکار گیلانی در مسابقات جهانی سبک پاهویوت «مبارزات چند وجهی تایلندی» در کیش خوش درخشیدند.

فارس نوشت:

لوگودر مسابقات جهانی سبک پاهویوت «مبارزات چند وجهی تایلندی» که با حضور 135 ورزشکار از 13 کشور عراق، افغانستان، ترکیه، آذربایجان، یونان، تایلند، تاجیکستان، ایران ،استرالیا و پاکستان در سالن غدیر مجموعه ورزشی المپیک کیش برگزار شد، تیم ایران در جایگاه نخست ایستاد و عراق دوم و تیم‌های تاجیکستان و افغانستان سوم شدند.

تیم ایران با 30 ورزشکار به سرمربی‌گری محمدتقی زمانی در 9 وزن در این رقابت‌ها با آمادگی کامل حضور یافت و تنها دو سهمیه اختصاصی تیم ملی این سبک متعلق به گیلان بود.

ورزشکار گیلانی «میثم خرقه‌پوش فایتر» وزن 71- بزرگسالان در رقابت‌های مذکور پس از غلبه بر دو حریف آذربایجانی و استرالیایی در بازی سوم به سبب آسیب‌دیدگی از ناحیه زانو در مقابل حریف تاجیک خود باز مانده و به مقام سوم و مدال برنز این بازی‌ها دست یافت.

آرمین حقدوست دیگر ورزشکار گیلان نیز در وزن 75- کیلوگرم پس از طی سه مبارزه زیبا و فنی با رقبایی از کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان در سکوی سوم جای گرفت و موفق به کسب نشان برنز شد.

برای نخستین بار آقایان، مرتضی گل آرا «بنیانگذار سبک پاهویوت گیلان» و اصغر موسی‌زاده «رئیس سبک پاهویوت گیلان» به عنوان داور مسابقات جهانی سبک پاهویوت «مبارزان چند وجهی تایلندی» افتخار حضور در مسابقات را داشته‌اند.

به گزارش فارس، پاهویوت PAHUYUTH روش چند وجهی مبارزه تایلندی است که بیشتر روی فنون سنتی تمرکز دارد و تاریخچه آن به دو هزار سال قبل باز می‌گردد و در واقع قوم تای در ابتدا هنر رزمی را تمرین می‌کردند که چای‌یوت CHAIYUTH نامیده می‌شد اما از دوره سوخوتای این هنر تبدیل به پاهویوت شد و اکنون شامل پنج روش مبارزه «لینگ لوم»، کادچرگ، موی پلام، کرابی کرابونگ، دفاع شخصی و اجرای کاتا که ترکیبی از برترین فنون دست خالی و فنون مرتبط با سلاح مانند چوب کوتاه و بلند است و به صورت تخصصی برای حمله و دفاع از آن استفاده می‌شود.

سبک رزمی پاهویوت از سال 2007 توسط حمدالله عبادتی در ایران پایه‌گذاری شد و اکنون یکی از سبک‌های رسمی فدراسیون ورزش‌های رزمی بوده که به تایید وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران نیز رسیده است.