معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی گیلان: با اجرای طرح نظارت بر شالیکوبی‌های استان ۵۲ پرونده تخلف برای شالیکوبی‌ها تشکیل شد.

به گزارش ندای گیلان از رشت، قاسم جوادزاده با اشاره به اجرای طرح نظارت بر شالیکوبی‌ها همزمان با فصل برداشت و آغاز به کار کارخانجات برنجکوبی گیلان از شهریور گفت: در این مدت ۳۰۰ شالیکوبی بازدید شد.

وی با بیان اینکه از این تعداد بازدید برای ۵۲ شالیکوبی متخلف پرونده تشکیل شد افزود: ۲۳ شالیکوبی به دلیل صادر نکردن فاکتور، ۲۵ شالیکوبی نصب نکردن نرخنامه و ۴ شالیکوبی هم به خاطر گرانفروشی جریمه شدند.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه در ستاد تنظیم بازار گیلان نرخ تبدیل هر کیلو شلتوک به برنج سفید در شالیکوبی‌ها ۲ هزار و ۲۰۰ تومان تعیین و ابلاغ شده که شالیکوبی‌ها موظف به رعایت آن هستند گفت: کشاورز در صورت تمایل با هماهنگی کارخانه می‌تواند معادل نرخ، برنج تحویل دهد.

قاسم جوادزاده گفت: صاحبان شالیکوبی‌ها موظفند تا بنر مربوط به نرخ تبدیل شلتوک به برنج را در سردر برنجکوبی‌ها نصب کنند، در اجرای طرح نظارت بر شالیکوبی‌ها، بازرسان جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات حکومتی، بسیح اصناف و اتحادیه شالیکوبی‌ها مشارکت دارند که در صورت مشاهده تخلف پرونده تعزیراتی تشکیل خواهد شد.

وی افزود: کشاورزان در صورت مشاهده رعایت نکردن مصوبه ستاد تنظیم بازار در ارتباط با نرخ تبدیل شلتوک به برنج می‌توانند به سامانه ۱۲۴ صنعت، معدن و تجارت و ۱۳۵ تعزیرات حکومتی و یا به بازرسان جهاد کشاورزی و تعاونی شالیکوبی‌های اطلاع دهند تا به تخلف رسیدگی شود.

به گفته‌ معاون توسعه‌ی بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی گیلان هزار و ۴۲۵ کارخانه شالیکوبی با ظرفیت حدود ۲ میلیون تن تبدیل شلتوک به برنج در استان فعال است که سالانه حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن شلتوک را به ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار تن برنج تبدیل می‌کنند.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور است که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری رتبه نخست کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را دارد.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزار‌های گیلان کشت می‌شود.