به گزارش‌‌‌‌‌ندای گیلان به نقل از خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، برنامه هدفمند فدرال تقویت اتحاد اقوام روسیه و توسعه قومی فرهنگی اقوام روسیه (2020-2014) در سال 2016 به ابتکار وزارت سیاست اقوام جمهوری داغستان برگزار شده و برنامههایی برای تشکیل مرکز آموزش زبانهای خارجی آماده شد.این مرکز وظیفه هماهنگی و برگزاری مطالعات میدانی […]

به گزارش‌‌‌‌‌ندای گیلان به نقل از خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، برنامه هدفمند فدرال تقویت اتحاد اقوام روسیه و توسعه قومی فرهنگی اقوام روسیه (2020-2014) در سال 2016 به ابتکار وزارت سیاست اقوام جمهوری داغستان برگزار شده و برنامههایی برای تشکیل مرکز آموزش زبانهای خارجی آماده شد.این مرکز وظیفه هماهنگی و برگزاری مطالعات میدانی در مناطق مختلف داغستان و جمعآوری اطلاعات را برعهده دارد.تهیه مطالب مستند درباره زبانها و گویشهای مختلف، آماده کردن بانک اطلاعات و مطالب صوتی و تصویری برای زبانها نیز برعهده این مرکز قرار دارد.
برای مرحله اول برنامه هدفمند فدرال تحکیم اتحاد اقوام روسیه و توسعه قومی فرهنگی اقوام روسیه (2020-2014) در حدود 150 هزار روبل از بودجه فدرال و 500 هزار روبل از بودجه جمهوری تخصیص داده شده است.به گزارش رایزنی فرهنگی ایران در مسکو، در حال حاضر انستیتوی زبان، ادبیات و هنر آکادمی علوم داغستان، دانشکدههای دانشگاه دولتی داغستان و دانشگاه تربیت مدرس داغستان تحقیقات اصلی روی زبان و گویشها را انجام میدهند.علاوه بر این، مرکز آموزش زبانهای مادری وظیفه ترویج زبان در فضای دانشگاهی و مدارس، ارایه کمکهای اطلاعاتی و آموزشی و همچنین اجرای پروژههای مختلف برای حفظ میراث غنی زبانی اقوام داغستان را برعهده دارد.در مسکو طرح حلال در صنعت هتلداری ارائه شد.این طرح کاملا جدید از طرف شورای مفتیات روسیه و اداره دینی مسلمانان روسیه در زمینه خدمات هتلداری به میهمانان حاضر در مراسم، مدیران و صاحبان هتلهای بزرگ در مسکو و استان مسکو، نمایندگان سفارتخانههای کشورهای مسلمان و مدیران شرکتهای ساختمانی و صنعتی معرفی شد.
روشن حضرت عباسوف، معاون اول شورای مفتیات روسیه و اداره دینی مسلمانان روسیه خاطرنشان کرد که این طرح جدید در زمینه خدمات هتلداری، توسط شورای مفتیات روسیه تهیه شده و از هر نظر توسط آن دو مرکز حمایت خواهد شد. اجرای این طرح، با توجه به رشد تقاضاها برای ارائه خدمات حلال در هتلها و تامین نیازمندیهای فعلی در اسکان نمایندگان مختلف کشورهای مسلمان ضرورت دارد.وی در ادامه افزود: با توجه به رشد جمعیت گردشگران در روسیه و برگزاری برنامههایی از قبیل رقابت بینالمللی قاریان قرآن که در ماه سپتامبر در سطح گسترده در مسکو برگزار خواهد شد، اجرای چنین طرحی در مرکز توجه ما قرار گرفته است. نمایندگان بیش از 50 کشور در این رقابتها حضور خواهند داشت که مصرفکننده خدمات حلال هستند.
در این برنامه، آیدار گازیزُف مدیر مرکز بینالمللی استاندارد حلال، در مورد فرآیند صدور گواهی حلال و سهولت اخذ آن و آموزش پرسنل توضیحاتی ارائه داد.طبق استاندارد مصوب شورای مفتیات روسیه با عنوان حلال برای خدمات هتلداری، اماکن بر اساس تعداد ماهها (به جای ستاره) ارزیابی میشوند. برای دریافت یک ماه، کافی است اتاقها مطابق موازین اسلام تجهیز شوند: بدون تابلو و تصاویری از انسانها و حیوانات و بدون مجسمه، قرار دادن اطلاعات مربوط به اوقات شرعی و ترجمه تفسیر قرآن کریم به همراه سجاده در اتاقها، اطلاعرسانی به میهمانان در خصوص نزدیکترین محل سرو غذای حلال یا ارائه خدمات در زمینه تحویل غذای حلال.وی در ادامه گفت:در هتلهای دو ماه، صبحانه حلال سرو میشود و برای علاقمندان، امکان استفاده از نمازخانه فراهم خواهد بود. به هتلهای مجهز به آشپزخانه جداگانه حلال، سه ماه اعطاء خواهد شد. در محوطه هتلهای چهار ماهه، برخی خدمات به مردان و زنان به صورت جداگانه ارائه میشود؛ مانند: استخر، آرایشگاه و … با کادر همجنس میهمانان. و هتل پنجماه، هتلی خواهد بود که فقط خدمات حلال، مطابق تمامی اصول اسلام ارائه دهد.
در شهر ولادیقفقاز واقع در قفقاز شمالی در فدراسیون روسیه کنفرانسی در رابطه با تهدیدهای پیش روی فرهنگ ملی برگزار شد. هدف از تشکیل این کنفرانس که دین و فرهنگ ملی جامعه معاصر با توجه به اوضاع ژئوپولتیک منطقه نام داشت، بحث و گفتوگو حول تهدیدها و چالشهای پیش روی فرهنگ ملی در فرایندهای جهانی سازی و رشد بی ثباتی نظامی ـ سیاسی در منطقه بزرگ خاورمیانه، قفقاز بزرگ و همچنین تاثیرات آن بر امنیت ملی فدراسیون روسیه بود.
کلوپ ژئوپولتیک قفقاز با همکاری اداره دینی مسلمانان قفقاز شمالی، کمیسیون اتاق اجتماعی جمهوری در امور میراث فرهنگی و معنوی و همچنین انستیتوی تحقیقات انسانی و اجتماعی اوستیای شمالی برگزار کنندگان این کنفرانس بودند و نمایندگان ارگانهای دولتی، موسسات علمی، سازمانهای اجتماعی، سیاسی، جوانان و دینی و همچنین اصحاب رسانههای چاپی و الکترونیکی از شمال اوستیا، چچن و داغستان در برنامه حضور یافتند.
حاضرین ابراز امیدواری کردند که برگزاری چنین برنامههایی به بهبود مناسبات قومی ـدینی و دستیابی به ثبات اجتماعی ـ سیاسی در جمهوری و به طور کل در قفقاز و همچنین تقویت گفتگوها بین حکومت و جامعه مساعدت کند. بحث اختلافات در خاورمیانه و حمایتهای آشکار خارجی از تروریسم بینالمللی و همچنین احتمال بروز و یا تشدید و تحریک درگیریهای قومی مذهبی در منطقه نیز مورد توجه قرار گرفت.
یانا آملین دبیر کنفرانس با اشاره به موضوع فرهنگ دینی و ملی تاکید کرد که این دو موضوع در عمل در اختلاف با هم هستند.توجه بیش از حد به دین و عناصر آن منجر به افراط گرایی میشود که نمونه آن ار امروز در خاور میانه میبینیم و توجه بیش از حد به فرهنگ ملی منجر به ملی گرایی افراطی و در برخی موارد شوونیزم میشود.
سایه انداختن سنتهای ملی بر سایر ابعاد زندگی که در قالب پاسخ به چالشهای فرایند جهانیسازی بررسی میشود نیز تا اندازهای به گذار منطقی بر اساس نیاز زمان منجر شده و جامعه کم کم به سمت لایههای کهنه و حتی قالبهای مصنوعی مذهبی کشیده میشود.
حاجی مراد گاتسالوف مفتی اوستیای شمالی به موضوع مهمی اشاره کرد. در بین جوانان مسلمان و مسیحی ارتدوکس در اوستیا شایع شده است که هر دو دین با این قوم بیگانه هستند.وی بر نقش مهم کلیسای ارتدوکس در تربیت و روشنفکری مردم اوستیا تاکید کرد.گاتسالوف ضمن ابراز نگرانی از جریانات ضد دینی (تمام ادیان) در این منطقه خاطرنشان کرد که جامعه بدون فرهنگ دینی، آیندهای نخواهد داشت. امروز میراث معنوی جامعه اوستیا در معرض خطرات جدی قرار گرفته است.
انتهای پیام/ک