قائم‌مقام وزیر کشور در امور مجلس گفت: نباید از اکنون اجازه داده شود کاندیداها به طور فردی و جمعی خلاف قانون عمل کنند.

به گزارش ندای گیلان: حسینعلی امیری دقایقی پیش در جمع فرمانداران و بخشداران گیلان، مازندران و زنجان در دهکده ساحلی این شهرستان بر ضرورت زمینه‌سازی برای حضور حداکثری مردم در انتخابات تأکید کرد.

وی با بیان اینکه مشارکت حداکثری مردم در انتخابات یک اصل است، افزود: ‌این امر نیاز به بسترسازی دارد و زمانی که مردم احساس کنند مجریان بر اساس قانون مجریان عمل می‌کنند مشارکت حداکثری تحقق پیدا می‌کند.

قائم‌مقام وزیر کشور در امور مجلس با اشاره به اینکه با امر انتخابات نباید سلیقه‌ای عمل شود، ادامه داد: اصل حاکمیت قانون حائز اهمیت است.

وی انتخابات را دارای سه رکن مردم، اجرا و نظارت عنوان کرد و یادآور شد: بین اجرا و نظارت باید تفکیک قائل شویم و بپذیریم شورای نگهبان یک رکن در نظارت انتخابات است.

ضرورت انسجام سازمانی بخشداران و فرمانداران در انتخابات/نباید از اکنون اجازه فعالیت خلاف قانون به کاندیداها داده شود

امیری با بیان اینکه اصل اقتدار و انسجام سازمانی در اجرای انتخابات مهم است، تصریح کرد: بخشداران، فرمانداران و استانداران باید انسجام سازمانی را حفظ کنند و کمترین بی‌دقتی موجب درگیری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در مشارکت حداکثری فعال کردن تمام جریان‌های سیاسی باید مد نظر قرار گیرد، خاطرنشان کرد: ساماندهی هیئت‌های قوی و بی‌طرف مهم است.

این مقام مسئول تهیه و تنظیم ساز و کارهای قانون را تأثیرگذار خواند و یادآور شد: این امر به فرهنگ مردم بستگی دارد و در هر منطق متفاوت است و با تمام جریان‌های سیاسی باید برخورد مساوی شود.

وی ادامه داد: از اکنون نباید اجازه داده شود کاندیداها به طور فردی و جمعی خلاف قانون عمل کنند و این موضوع در راستای اصل مشارکت حداکثری است.

امیری شناخت قانون انتخابات را بسیار مهم دانست و گفت: این امر موجب جلوگیری از تجاوز به حقوق دیگران می‌شود.

وی با بیان اینکه دخالت نکردن در حوزه وظیفه قانونی دیگران مهم است، اظهار کرد: اگر به حوزه نظارتی دیگران وارد نشویم آنها وارد امور اجرایی نمی‌شوند و این به معنای مشورت کردن نیست.

قائم‌مقام وزیر کشور در امور مجلس گفت: تعیین قانون تنها مرجع برای برطرف کردن اختلاف با هیئت‌های نظارت بوده و قانون کلیدواژه ما در هفتم اسفند ماه امسال است.

وی قانون را تنها مرجع حل اختلاف احتمالی دانست و تصریح کرد: با هیئت‌های نظارت نباید تحت هیچ شرایطی برخورد سیاسی شود و از اکنون سه برابر هیئت‌ها باید افراد را در نظر بگیریم و در صورتی که اعضا تایید نشدند بتوانیم افراد جایگزین را معرفی کنیم.

کاستی‌های انتخاباتی تبلیغات و رسانه‌ای نشود/قانون مرز بین حق و باطل در انتخابات

امیری با بیان اینکه کاستی‌هایی در کار وجود دارد و نباید کمبودها را تبلیغاتی و رسانه‌ای کنیم، افزود: مشکلات باید درون سازمانی برطرف شود.

وی خاطرنشان کرد: ایراد درباره جریان‌های سیاسی باید به طور خصوصی بیان شود و در هر شرایطی آرامش عمومی در انتخابات را حفظ کنیم.

این مقام مسئول قانون را مرز بین حق و باطل خواند و یادآور شد: به هیئت‌های نظارت احترام می‌گذاریم و طبق قانون در جلسه‌های هیئت نظارت شرکت می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه انتخابات قائم به فرماندار و بخشدار است و اختیارات قابل تفویض نیست، متذکر شد: در صورت اختلاف برای گروه‌های سیاسی و جریان‌ها پدری می‌کند.

امیری مجری انتخابات باید دارای جسارت از دفاع از حریم قانونی خود با عقلانیت باشد و هیئت‌های اجرایی گلوگاه راهبردی انتخابات هستند و باید در انتخابات با دقت عمل کنند.