در آمریکا اتفاقی تاریخی در حال رخ دادن است و دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق این کشور در حال کنار گذاشته شدن از انتخابات ریاست جمهوری 2024 است.

به گزارش ندای گیلان، در یک اتفاق نادر، نامزد ریاست جمهوری که چهار سال رئیس‌جمهور این کشور هم بوده، در یک ایالت برای انتخابات ریاست جمهوری رد صلاحیت شده است.

دیوان عالی کلرادو روز چهارشنبه در اقدامی کم سابقه به رد صلاحیت  دونالد ترامپ به اتهام «شورش» یا «فتنه» در رابطه با حمله طرفداران او به کنگره آمریکا در تاریخ ششم ژانویه ۲۰۲۱ رای داده است. رویترز  این حکم را «تاریخی» و «تمرینی» برای کنار زدن کامل او از انتخابات خواند.

قضات دیوان عالی کلرادو برای حذف ترامپ به بند سوم متمم چهاردهم قانون اساسی آمریکا استناد کردند؛ بندی که مربوط به منع کردن حضور افراد در نهادهای حاکمیتی به دلیل نقش آفرینی در زمینه «شورش» یا «فتنه» است.

از نظر رویترز، حکم دیوان عالی کلرادو می‌تواند «بر وضعیت ترامپ برای انتخابات سراسری پنجم نوامبر تاثیر بگذارد».

ترامپ در رد این حکم اعلام کرد که به دیوان عالی آمریکا شکایت می‌کند. از ۹ قاضی دیوان عالی، ۶ قاضی جمهوری‌خواه و ۳ قاضی دموکرات‌ هستند. ترامپ در زمان ریاست جمهوری، سه قاضی دیوان را انتخاب کرده بود.

سخنگویان دولت جو بایدن تاکنون از اظهارنظر درباره رد صلاحیت ترامپ در کلرادو خودداری کرده‌اند.

ترامپ در حالی با رد صلاحیت در کلرادو مواجه شده که همچنان با اختلاف بالا، نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا است./فارس