ندای گیلان:مساله تولید خمیر مرغ و استفاده از آن در صنعت تولید فرآورده های گوشتی موافق و مخالفانی دارد که ماحصل آن ممنوعیت صددرصدی استفاده از خمیر مرغ در سوسیس و کالباس، طی یک سال گذشته است. متخصص بهداشت و کنترل مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور در حاشیه بازدید خبرنگاران از دو کارخانه تولیدکننده فرآورده […]

ندای گیلان:مساله تولید خمیر مرغ و استفاده از آن در صنعت تولید فرآورده های گوشتی موافق و مخالفانی دارد که ماحصل آن ممنوعیت صددرصدی استفاده از خمیر مرغ در سوسیس و کالباس، طی یک سال گذشته است.

متخصص بهداشت و کنترل مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور در حاشیه بازدید خبرنگاران از دو کارخانه تولیدکننده فرآورده های خام دامی و سوسیس و کالباس، گفت: خمیر مرغ از سال 1940 با ساخت دستگاه جداکننده مکانیکی گوشت از استخوان برای تهیه خمیر آبزیان تولید شد.

فرهمند صالح زاده، افزود:هم اکنون خمیر مرغ در کانادا در مراکز عرضه گوشت به عنوان گوشت چرخ کرده به مشتریان عرضه می‌شود.

وی در خصوص تولید این محصول در کشورهای امریکا و کانادا، گفت:تولید خمیر مرغ در این کشورها بلامانع است.

صالح زاده، افزود: در هر جای دنیا اگر جلوی تولید قانونی محصولی گرفته شود، آن محصول در مراکز غیرقانونی و به اصطلاح زیر پله‌ای تولید می‌شود.

بر  اساس این گزارش، در سالهای عدم ممنوعیت تولید و استفاده از خمیر مرغ ماهانه دو میلیون مرغ تخم‌گذار پایان دوره با نظارت سازمان دامپزشکی کشتار و برای تبدیل خمیرمرغ راهی مراکز تولید فرآورده‌های گوشتی شده است؛ اما پس از بحث های فراوان در خصوص ابهاماتی که در تولید خمیر مرغ به روش های غیر معمول به وجود آمد؛ممنوعیت استفاده از این محصول اعلام شد.

گفتنی است که خمیر مرغی که به روش کاملا بهداشتی تولید شده باشد محصول عجیب و یا مضری نیست کما اینکه به دلیل جداسازی کامل گوشت مرغ از استخوان و غضروف ها توسط دستگاه مخصوص جداکننده استفاده بهینه از گوشت مرغ را در پی خواهد داشت.

مساله اصلی پیرامون تولید خمیر مرغ احتمال استفاده از امعاء و احشاء مرغ در پروسه تولید این محصول است؛ یعنی در مراکزی که اغلب به صورت زیرزمینی فعالیت می کنند و امکان هیچگونه نظارتی در پروسه تولید این محصول توسط وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی  وجود ندارد؛محصولاتی غیر بهداشتی و بدون جداسازی احشاء مرغ تولید شده است که مصرف آن مشکلاتی را برای مصرف کنندگان به وجود آورد؛ به همین خاطر سال گذشته ممنوعیت استفاده از خمیر مرغ در سوسیس و کالباس اعلام شد.

علیرضا هوشمند مسئول فنی و بهداشتی یکی از کارخانه های تولید فرآورده‌های دامی پروسه تولید خمیر مرغ را تشریح کرده و گفت: مرغها پس از شست‌وشو، به مکانی تحت عنوان پیش سرد منتقل می‌شوند که در این مکان دمای مرغ‌ها بین 0 تا 4- درجه است.

وی افزود:مرغ‌های گوشتی به سالن تخلیه امعاء و احشاء غیرقابل مصرف داخلی و همچنین جداسازی اعضای غیرقابل خوراکی برای انسان وارد می‌شود.

وی مرحله بعد را مرحله تخلیه امعاء و احشاء داخلی مرغ، جداسازی پوست و قسمت‌های غیرخوراکی مرغ و شست و شو مرغ و انتقال به مرحله بعدی عنوان کرد.

هوشمند تصریح کرد:با انتقال لاشه مرغ‌ها به مرحله بعد در آنجا ران و سینه مرغ برای تهیه برخی فرآورده‌ها جداسازی و قسمت‌های باقی مانده برای چرخ شدن به قسمت تهیه خمیر مرغ وارد می‌شود.

هوشمند اظهار داشت: در این مرحله دستگاه جداکننده گوشت از استخوان قسمت‌های قابل مصرف خوراکی را به صورت خمیر جدا کرده و الباقی را تحت عنوان ضایعات در قسمت دیگری از دستگاه نگهداری می‌کند.

وی افزود: خمیر مرغ حاصله به مدت یک ساعت در پیش سرد اولیه نگهداری و سپس برای انجماد به سردخانه منتقل می‌شود؛ دمای سردخانه 40 درجه است و در اینجا عمق داخلی محصول طی 8 ساعت باید به 18- درجه سانتی‌گراد برسد و در این صورت برای بسته‌بندی و کارتن‌بندی آماده می‌شود.

براساس این گزارش از ماه گذشته آزمایش بافت شناسی برای اطمینان از عدم استفاده از امعاء و احشاء مرغ و قسمت‌های غیرخوراکی آن از جمله شش و خرخره توسط سازمان دامپزشکی برای کلیه واحدها اجباری شده است ؛از طرفی خمیر مرغ منجمد سه ماه ماندگاری داردو اگر فرآیند تولید این محصول در کشور طبق استاندارد کدکس و همانند کشورهای پیشرفته دنیا همچون امریکا و اتحادیه اروپا انجام گیرد؛ موجب بروز هیچگونه مشکلی در سلامت مصرف کنندگان نخواهد شد.