مدیر عامل برق منطقه ای گیلان گفت: با اقدامات پیشگیرانه و حضور به موقع و تلاش شبانه روزی یکایک همکاران شرکت توانستیم بحران برف را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنیم.

به گزارش ندای گیلان از رشت،مدیر عامل شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان در خصوص اقدامات پیشگیرانه انجام شده بیان داشت: با جلسات پیشگیرانه ای که در تاریخ‌های 21و 25 بهمن ماه در کمیته پدافند غیر عامل و مدیریت بحران شرکت قبل از بارش برف مورخ 95/11/29 داشتیم و همچنین با هماهنگی های انجام شده با استانداری گیلان، صدا و سیمای مرکز گیلان، مدیریت بحران و  پدافند غیر عامل استانداری درخصوص نیازهای شرایط اضطراری و بحران، موفق شدیم اتفاقات بارش برف که از ساعت 6 صبح مورخ 95/11/29 شروع شده بود را با موفقیت پشت سر بگذاریم و هیچگونه سقوط یا تخریب دکل در بخش انتقال و فوق توزیع نداشته باشیم.

مدیر عامل شرکت سهامی برق منطقه‌ای گیلان نقطه قوت شرکت در مقابله با بارش برف اخیر را استفاده از تمامی ظرفیت‌ها، امکانات و کارکنان شرکت سهامی برق منطقه‌ای گیلان عنوان کرد و گفت: خوشبختانه بدون کمک گرفتن از نیروهای استان‌های دیگر موفق شدیم حوادث  پیش آمده در بخش خطوط و پست‌های انتقال را مدیریت کنیم و در سریع‌ترین زمان ممکن یعنی از ساعت 12 ظهر روز شنبه مورخ 95/11/30،  تمامی خطوط و پست‌های انتقال و فوق توزیع شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان را برق‌دار کنیم که به سهم خودم از تلاش شبانه روزی همه عزیزانی که در بارش برف گذشته با تمام وجود به کار و تلاش پرداختند قدردانی می نمایم.

همچنین از تمامی مردم فهیم و شریف استان گیلان جهت تحمل مشکلات و صدماتی که در ساعت‌های قطعی برق به وجود آمد و از صبر و حوصله ای که داشتند سپاسگزاری می نمایم. البته از مردم خوب و با غیرت این استان جز این انتظاری نبود.

وی افزود: 20 گروه خط 5 نفره ، 10 گروه پست 5 نفره و 10 گروه ستادی، پشتیبانی و دیسپاچینگ 5 نفر و در مجموع به تعداد 200 نفر در بارش برف اخیر  مشغول شناسایی و رفع عیب بودند که با این آماده باشی که داشتیم بارش برف را به بهترین شکل ممکن مدیریت کردیم.

عیسی زاده مدیر دفتر فنی انتقال معاونت بهره برداری شرکت سهامی  برق منطقه ای گیلان در خصوص بارش برف اخیر با اشاره با اشاره به اینکه کلیه پستها و خطوط در مدار و برقدار هستند، بیان داشت: بر اثر بارش برف سنگین اخیر پستهای لشت نشا، کیاشهر، کوچصفهان، منطقه آزاد انزلی ، آستانه، پوشش و جانبازان از مدار خارج شدند.که پستهای لشت نشا، کیاشهر، کوچصفهان و آستانه تقریبا به مدت 11 ساعت و پست‌های پوشش و جانبازان نیز به مدت 2 تا 3 ساعت از مدار خارج شدند که نشستن برف بر روی سیمها و سنگین شدن سیمها و نزدیک شدن آنها به سطح زمین و پدیده گالوپینگ و برخورد فازها موجب پدید آمدن این حوادث شد.

مدیر دفتر فنی انتقال با بیان اینکه هیچگونه سقوط یا تخریب دکل در حادثه برف اخیر نداشتیم، افزود:بر اثر بارش برف، پارگی سیم را در خط دو مداره رشت شمالی – پوشش – مقدم شاهد بودیم که این پارگی به صورت موقت ترمیم و پستهای مربوطه برقدار شدند. همچنین یک دستگاه کلید 63 کیلوولت در پست رشت شمالی(خط کیاشهر) دچار انفجار شد که این خط هم فعلا به صورت موقت در مدار است.

عیسی زاده با اشاره به اقدامات پیشگیرانه معاونت بهره برداری،افزود: معاونت بهره برداری قبل از بارش سنگین برف جلسه ای را در تاریخ 95/11/27 با حضور معاون بهره برداری و شرکت های پیمانکارتعمیرات پست و خط در دفتر معاونت بهره برداری تشکیل داد.

در این جلسه پس از اطلاع از وضعیت جوی بر اساس تماس با اداره هواشناسی، تصمیم گرفته شد گروه تعمیرات خطوط روز چهارشنبه مورخ 95/11/27 از خطوط توزیع  مشخص شده،(گزارش شده در اطراف لاهیجان و املش)بازدید و اقدام فوری وگزارش نمایند. همچنین تمامی خطوط 63 کیلوولت توسط دیسپاچینگ بارگیری شود تا هادی آنها گرم بماند تا خطر تجمع برف بر روی هادی ها به حداقل برسد. همچنین با توجه به ساعت احتمالی شروع بارش برف ، گروه های مشخص شده راس ساعت 20 روز پنجشنبه مورخ 95/11/28 در محل‌های تعیین شده مستقر شوند. ضمن اینکه هر تغییر احتمالی توسط سامانه پیامکی امور دیسپاچینگ به اطلاع همکاران رسانده می شود.

مدیر دفتر فنی انتقال با بیان اینکه لیست افراد و گروههای کشیک مشخص شده است ، افزود: گروه‌های کشیک ستادی در ستاد ساختمان معاونت بهره برداری و عملیاتی (هم در بخش کارفرما و هم در بخش پیمانکار) و لیست افرادی که باید در پستهای مختلف حضور داشته باشند، مشخص شد. همچنین تصمیم گرفته شد گروه های عملیاتی، تجهیزات، ماشین آلات و لوازم یدکی ضروری کافی برای رفع عیب های قابل پیش‌بینی را مهیا کنند و کلیه ماشین آلات شامل لودر، تراکتور پیمانکار خطوط، اسنوتراک و خودروهای دو دیفرانسیل بخش دولتی و پیمانکاری در محل ساختمان اصلی معاونت بهره‌برداری استقرار یافته و راننده ها از عصر پنج شنبه تا عصر شنبه آماده باش کامل باشند و به منظور مقابله با بحران‌های احتمالی و رفع عیب در پست‌ها و خطوط انتقال نیرو، دیسپاچینگ مسئول اطلاع رسانی حوادث به کلیه واحدها ، مدیریت عامل و معاون بهره برداری باشد و کارهای ستادی و هدایت گروه ها در ساختمان دیسپاچینگ و با حضور کلیه مدیران مربوطه و روسای ادارات انجام می گیرد.

همچنین تصمیم گرفته شد مدیران ذیربط و مرتبط، مسئولیت هدایت کار در محل حادثه را دارا باشند و اکیپ های تعمیراتی در شهر خمام و پست لاهیجان 2 استقرار داشته باشند.
 
اسماعیل‌نیا مدیر امور دیسپاچینگ معاونت بهره‌برداری شرکت سهامی برق منطقه ای گیلان در خصوص بارش برف اخیر بیان داشت: خوشبختانه در حادثه برف اخیر سقوط یا تخریب دکل نداشتیم، اما پدیده گالوپینگ  را داشتیم(ریزش ناگهانی یخ از روی هادی بین دو دکل که منجر به ارتعاش هادی ها با دامنه بالا و بسامد پائین می شود) که موجب قطعی برق به صورت موقت می شد که در اسرع وقت این خطوط برقدار شدند. همچنین پارگی سیم بین پایه های 90 الی 94 در خط 63 کیلوولت رشت شمالی پوشش اتفاق افتاد که این پارگی نیز ترمیم و خط برقدار شد.