قرار است تا پایان سال آینده 12 هزار هکتار دیگر از شالیزارهای گیلان با 800 میلیارد ریال هزینه تجهیز و یکپارچه‌سازی شود.

به گزارش ندای گیلان،علیرضا شعبان نژاد در شورای کشاورزی لنگرود گفت: گیلان 238هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و کاهش هزینه تولید برنج یکی از اولویت‌های کاری سازمان جهاد کشاورزی به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه تجهیز شالیزارها منجر به افزایش تولید مکانیزه برنج می شود و کاهش 50درصدی قیمت تمام شده تولید برنج را به همراه دارد،اضافه کرد:تاکنون 76هزار هکتار از شالیزارهای گیلان تجهیز و یکپارچه‌سازی شده است.

رییس سازمان جهادکشاورزی گیلان ادامه‌ داد: قرار است تا پایان سال آینده 12 هزار هکتار دیگر از شالیزارهای گیلان با 800 میلیارد ریال هزینه تجهیز و یکپارچه‌سازی شود.

علیرضا شعبان‌نژاد خاطرنشان‌کرد:از 238 هزار هکتار شالیزارهای گیلان فقط 150 هزار هکتار قابلیت اجرای این طرح را دارد و مابقی اراضی بدلیل پلکانی بودن شالیزارهای کوهپایه‌ایی و امکان رانش زمین قابل اجرا نیست.

وی کاهش هزینه‌های تولید، افزایش محصول،صرفه‌جویی در مصرف آب و فراهم شدن توسعه کشت ماشینی را از جمله مزایای طرح تجهیز و نوسازی شالیزارها عنوان کرد.

شعبان نژاد با اشاره به اینکه شالیکاران گیلان سالانه با تولید ۷۵۰ هزار تن برنج دومین تولیدکننده این محصول در ایران شناخته شده اند، تصریح کرد:در گیلان بیشتر رقم بومی هاشمی و علی کاظمی کشت می شود و این رقم یکی از باکیفیت‌ترین و خوش پخت ترین برنج های دنیا محسوب می‌شود.

رییس سازمان جهادکشاورزی گیلان با تبریک ایام الله دهه فجر از بهره‌برداری 25طرح عمرانی ،تولیدی و خدماتی با اشتغالزایی صد و 19نفر خبر داد و گفت:این پروژه‌ها شامل شالیکوبی مدرن،شرکت تعاونی 200راس پرواری ،پرورش قارچ دکمه ای و صنایع تبدیلی زیتون هستند.

وی افزود: همچنین 13طرح عمرانی شامل تجهیز و نوسازی اراضی،کانال بتنی، لایروبی انهار،ساخت دیوار حفاظتی گابیون، تعمیق و بازسازی آب‌بندان‌ها نیز در این دهه مبارک افتتاح خواهند شد.

شعبان نژاد تصریح‌کرد:این پروژه‌ها در شهرهای رشت،شفت،صومعه سرا،لاهیجان،تالش،رضوانشهر،فومن،آستانه اشرفیه و ماسال به بهره‌برداری خواهندرسید.