به گزارش‌‌‌‌‌ندای گیلان به نقل از خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری فارس، حسن غفاری از عکاسان پیشکسوت بوده و بیشتر در حوزه گردشگری فعال است. وی علاوه بر عکاسی عضو هیئت داوران جشنوارههای متعددی بوده است. اخیراً نیز وی به همراه اعضاء هیئت داوری نهمین جشنواره عکس رشد و دومین جشنواره عکس گردشگری را بر عهده […]

به گزارش‌‌‌‌‌ندای گیلان به نقل از خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری فارس، حسن غفاری از عکاسان پیشکسوت بوده و بیشتر در حوزه گردشگری فعال است. وی علاوه بر عکاسی عضو هیئت داوران جشنوارههای متعددی بوده است. اخیراً نیز وی به همراه اعضاء هیئت داوری نهمین جشنواره عکس رشد و دومین جشنواره عکس گردشگری را بر عهده داشته است.این عکاس بر اساس تجربه داوری که دارد، شاهد اتفاقهایی در مسابقههاى عکاسى است که به محورهایی از آن میپردازد.
نمایشگاه عکس از حسن غفاریحسن غفاری در گفتوگو با خبرنگار هنرهای تجسمی فارس اظهار داشت: نکته قابل توجه در مسابقههای عکاسى این است که برخی از عکاسان فقط برای جشنوارهها فعالیت میکنند و پایه ثابت جشنوارهها شدهاند؛ آنها در طول سال عکسهایی را تولید کرده و با دریافت هر فراخوان همان عکسها را به دبیرخانه ارسال میکنند و کمتر به بندهاى آئیننامه شامل اهداف، موضوع و شرایط فراخوان توجه مىکنند.

این عکاس حوزه گردشگری بیان کرد: برخی از افراد اخلاق حرفهای و مبانی اخلاقی را رعایت نمیکنند؛ به عنوان مثال فرد شرکتکننده عکسى رنگی را در یک جشنواره شرکت میدهد که همان عکس را در جشنواره دیگری به صورت سیاه و سفید ارسال کرده است؛ یا اینکه شرکت کننده دیگرى آثارش را به نام اعضاء خانواده و فامیل به یک جشنواره ارسال میکند و یا اینکه عکسهایش را در هر دو بخش حرفهاى و آماتورى براى یک مسابقه مىفرستد و گاهى یک یا دو عکسش را در دهه اخیر به بیش از 20 جشنواره با هر عنوان و موضوعى ارسال کرده است.

وی با بیان اینکه تولید عکس و عکاسی برای جشنواره به سمت سادهانگاری رفته است، افزود: هر کسی که با یک تور گردشگری به نقاطی میرود و عکس میگیرد، عکاس گردشگری نیست؛ و الزاماً داشتن دوربین عکاسى و سفر رفتن به معناى عکاس بودن نیست که حاصل کار سر از جشنواره دربیاورد، از طرفی دیگر نزدیک به ٨٠ درصد از عکسهاى دریافتى اغلب مسابقههاى عکاسى مربوط به مناطق روستایی و عشایری است؛ در حالی که خلأ بزرگی در عکاسى از فضاهاى شهرى، عکاسى خیابانى و فضاهاى مدرن کشور دیده مى شود این روند مى تواند موجب خلا تصویرى در تاریخ فرهنگی و اجتماعی جامعه شهرى کشور شود.
غفاری با انتقاد از برگزارکنندگان برخی از جشنوارهها بیان داشت: بسیاری از برگزارکنندگان جشنوارهها نسبت به تعهدات خود بیتفاوت بودند؛ به وعدهها و جایزهها عمل نکردند و گاهی این رویدادها را در میانه راه رها کردند، از این رو عکاسان حرفه اى روى خوش و تمایلى به این جشنواره ها نشان نمىدهند.

وی گفت: به نظرم برای مقابله با این اتفاقها در ابتدا باید برگزارکنندگان به وعدههای خود عمل کرده و اعتمادسازی کنند. از طرفی دیگر باید جشنوارهها با توجه به تخصص عکاسان در حوزههای مختلف با آنها قرارداد ببندند تا اثر خود را پیرامون موضوع خاص و براى رسیدن به هدف مورد نظر تولید کنند.این عکاس حوزه گردشگری خاطرنشان کرد: براى رسیدن به آرشیو تصویرى، مسابقه عکاسى و راهاندازى جشنواره تنها راه نیست، زمان آن رسیده است بودجههاى اینچنینى براى تولید و سفارش آگاهانه خرج شود، بسیارى از جشنوارههاى عکاسى ضدارزش هستند و هیچ نتیجه فرهنگى براى جامعه ندارند و رویداد هنرى محسوب نمىشوند؛ از این رو باید در نوع و روش اجراى جشنوارهها تغییراتى حاصل شود و این امر مىتواند یکى از برنامههاى فکرى انجمن عکاسان ایران باشد.

انتهای پیام/ج