دبیر ستاد انتخابات استان گیلان:

بررسی مجدد صلاحیت نامزدها در هیات اجرایی در صورت تغییر حوزه انتخابیه

  پرینت
بررسی مجدد صلاحیت نامزدها در هیات اجرایی در صورت تغییر حوزه انتخابیه
شناسه خبر : 157544 | تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۵ |
دبیر ستاد انتخابات استان گیلان در مورد تغییر حوزه انتخابیه برخی از کاندیداها اظهار کرد: دوباره روند صلاحیت او مورد بررسی هیات اجرایی شهرستان مذکور قرار خواهد گرفت.

به گزارش ندای گیلان از رشت،دبیر ستاد انتخابات استان گیلان در جمع اصحاب رسانه با اشاره به قانون جدید انتخابات اظهار کرد: در قانون جدید انتخابات شاهد تغییراتی مانند قوانین مربوط به فضای مجازی هستیم که در گذشته وجود نداشت، همچنین پیش ثبت نام برای نخستین بار در انتخابات امسال انجام گرفت.

جواد شفیعی ثابت با بیان اینکه هیات اجرایی برگزارکننده انتخابات بوده و به عنوان مجری انتخابات است، بیان کرد: مراحل بررسی به نحوه‌ برگزاری انتخابات شامل ستاد انتخابات، هیات رسیدگی به تخلفات، شورای نگهبان، هیات نظارت و هیات اجرایی است.

وی افزود: در گیلان ۱۱ حوزه انتخابیه داریم که در حال حاضر در ۲۲ بخش مستقل استان، ۴۶ هیات اجرایی تشکیل داده شده است.

شفیعی ثابت با اشاره به اینکه روند رسیدگی به تخلفات نسبت به گذشته فرق دارد، افزود: در روند رسیدگی هیات اجرایی کاندیداها، صلاحیت آن‌ها مورد بررسی قرار گرفت که طبق آمار در گیلان ۶۲۲ نفر عدم احراز شدند که این به این معنا نیست که این افراد شناخته شده نیستند.

دبیر ستاد انتخابات گیلان بیان کرد: گاهی برخی از مدارک یا مسئله استعفای به موقع آن‌ها و مسائل این چنینی سبب می‌شود که هیات اجرایی‌ عدم احراز نامزد را اعلام کند. در گذشته واژه‌عدم صلاحیت بسیار تکرار می‌شد اما در قانون جدید چیزی به عنوان‌عدم تایید و عدم صلاحیت وجود ندارد.

شفیعی ثابت با بیان اینکه نامزدهای انتخابات می‌توانند به بررسی‌های صورت گرفته شکایت کنند، گفت: نتایج بررسی‌ها در هیات نظارت ۱۵ دی ماه اعلام خواهد شد و اگر نامزدها باز هم به اعلام بررسی خود شکایتی داشته باشند می‌توانند شکایت خود را به به شورای نگهبان ارجاع دهند.

وی با تاکید بر اینکه در فصل ششم قانون جدید انتخابات و ماده ۱۰ که مربوط به فضای مجازی و نحوه تبلیغات داوطلبین است، قانون انتخابات تبلیغات مربوط به یک هفته منتهی به روز انتخابات است، تصریح کرد: خارج از این مهلت هر گونه تبلیغات در فضای مجازی و حقیقی خلاف قانون و تخلف در انتخابات محسوب می‌شود.

دبیر ستاد انتخابات استان گیلان اظهار کرد: در ماده ۷۱ قانون انتخابات ذکر شده است که داوطلبین نمی‌توانند از اشخاص حقیقی و حقوقی احزاب بدون اجازه آن‌ها و تایید هیات تبلیغات انتخابات برای تبلیغات خود استفاده کنند و اگر چنین اقدامی صورت گیرد تخلف انتخاباتی محسوب می‌شود.

وی با بیان‌ اینکه در دوره‌های قبلی هیات تبلیغات نبود و امسال در قانون جدید ذکر شده است گفت: در ماده ۷۳ انجام هرگونه تبلیغات و فعالیت انتخابات در ساعت اداری ممنوع اما بعد از آن بلامانع است.

شفیعی ثابت اظهار کرد: افرادی که به عنوان ناظرین صندوق انتخاب می‌شوند باید اعتقاد به اسلام، سواد خواندن و نوشتن، عدم سابقه کیفری، عدم محکومیت جرایم انتخاباتی در سوابقشان داشته باشند و همچنین در فضای مجازی و رسانه‌ها تا زمانی که بررسی صلاحیت‌ها انجام نشده است نباید از کلمه داوطلب استفاده شود.

وی افزود: بیش از ۳۰۰ نفر از نامزدهای انتخاباتی که در حوزه گیلان ثبت نام کردند محل سکونت آن‌ها خارج از استان است و این در بررسی صلاحیت‌ها مشکل ایجاد خواهد کرد.

دبیر ستاد انتخابات استان گیلان در مورد تغییر حوزه انتخابیه برخی از کاندیداها نیز بیان کرد: اگر کاندیدایی در حوزه‌ای که ثبت نام کرده است هیات اجرایی او را تایید کند و بعد بخواهد حوزه خود را به شهرستان دیگری تغییر دهد دوباره روند صلاحیت او مورد بررسی هیات اجرایی شهرستان مذکور قرار خواهد گرفت

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاه بسته شده است.