رییس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت در آیین گرامی داشت هفته پژوهش با تاکید بر اهمیت مقوله پژوهش در دانشگاه ها گفت: بدون پژوهش تصمیم گیری نکنید.

به گزارش ندای گیلان،دکتر پیام کبیری-رییس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت در آیین گرامی داشت هفته پژوهش، با مروری بر وضعیت پژوهش و فناوری در علوم پزشکی و سلامت، ماموریت های دانشگاه را تشریح کرد و اذعان داشت: دانشگاه های علوم پزشکی علاوه بر آموزش محور، پژوهش محور و فناوری محور، خدمت محور و کارآفرین نیز هستند و این امر نشان از گستردگی فعالیت های این دانشگاه ها است.

وی وظیفه اصلی دانشگاه های فعال در حوزه سلامت را ارتقای سلامت مردم خواند و اظهار داشت: وظیفه و فلسفه ی وجودی دانشگاه ها در حوزه پژوهش اهتمام بر طرح های پژوهشی اثربخش، قابل استناد و کاربردی است. فلسفه وجودی اول شدن نیست، این است که دنیا را جای بهتری برای زندگی کردن کنیم.

این مقام مسوول موثرترین راه برای برون رفت از وضعیت بحران را انجام کارهای پژوهشی و کاربردی در راستای تولید محصول و ثروت دانست و گفت: به جای استفاده از منابع طبیعی کشور، تولید محصول در راستای اولویت ها و نیازها می تواند مثمرثمر باشد. وی ادامه داد: بهبود کیفیت پژوهش، انجام تحقیقات هدفمند، همکاری های بین المللی، طرح های چند مرکزی، منجر به تولید ثروت بدون نیاز به منابع طبیعی خواهد شد.

دکتر کبیری، وضعیت دانشگاه علوم پزشکی گیلان را در حوزه پژوهش طی سال های اخیر، رو به رشد ارزیابی کرد و افزود: دانشگاه علوم پزشکی گیلان در زمینه ارتباط با صنعت دارای وضعیت قابل قبولی است، ضمن اینکه در مقالات پراستناد در دنیا، می بایست تلاش بیشتری را معطوف کند.

دکتر کبیری در پایان سخنان خود، پژوهشگران و فعالان این حوزه را به صبر، امیدواری، عملگرایی و تصمیم گیری حرفه ای دعوت کرد و بیان داشت: بدون پژوهش تصمیم گیری نکنید.

دکتر محمد عبدالهی- استاد تمام و ریاست پژوهشکده علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به نگرانی های حاضر در مطالعات پژوهش، گفت: بازنگری در نحوه آموزش سنتی در مراکز علمی و توجه به مهارت های دانشجویی همانند حل مسئله و تفکر انتقادی از جمله نگرانی های موجود در مطالعات پژوهش است.

وی بر تقویت خلاقیت، ایجاد انگیزه و پشتکار در میان دانشجویان تاکید کرد و معرفی الگوها و ملاقات دانشمندان برجسته، اعتقاد به اصل منتورشیپ و پیگیری الگوها، آگاه شدن از جدید ترین پیشرفت های علمی و گرفتن ایده از جامعه و محیط زیست و تلاش برای یافتن راه حل را در این راستا مهم دانست.

دکتر عبداللهی در ادامه به نحوه برخورد صحیح با تحریم های بین المللی و ممانعت بعضی از مجلات معتبر از پذیرش مقالات ایرانی اشاره و خاطرنشان کرد: ما نیاز داریم که رقابت آکادمیک سالم داشته باشیم و در این زمینه باید تعادلی میان توجه به شاخص های کمیتی و کیفیتی علم ایجاد کنیم.

وی اظهار داشت: توجه به مقوله اخلاق در زمینه های آموزشی و پژوهشی بسیار مهم است و در این راستا باید وقت و انرژی کافی به امور پژوهشی و تعلیم دانشجویان اختصاص دهیم.

دکتر عبداللهی با مهم خواندن وجود امید و انگیزه در نسل جوان، حفظ و افزایش رتبه علمی یک جامعه را مدیون حفظ اقتدار پژوهش، حفظ امنیت در پژوهش و جلوگیری از خطا، دسترسی به عوامل تاثیرگذار برای کامل بودن روش پژوهش و وجود محیط آزاد پژوهش برای دانشجو و پژوهشگر بیان کرد.