نماینده رشت گفت: فکر نمی کنم تاسیس وزارت برنامه و بودجه گره ای از مشکلات کشور باز کند.

به گزارش ندای گیلان،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت وگویی درباره طرح تبدیل سازمان برنامه و بودجه به وزارتخانه که در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در دستور بررسی قرار دارد، اظهارکرد: نمایندگان تصور می کنند که به دنبال افزایش نقش نظارتی خود هستند و می توانند با تبدیل معاونتی در ریاست جمهوری به وزارتخانه بر نقش نظارتی خود بیافزایند.
وی ادامه داد: یعنی می توانند وزیر جدید را استیضاح یا برای سوال به مجلس آورند اما سوال اینجاست که آیا نمایندگان مجلس توانسته اند بر وزارتخانه های کنونی نقش نظارتی دقیقی داشته باشند؟ امروز وزارتخانه های نیرو در حوزه آب، وزارت جهادکشاورزی در بخش کشاورزی و وزارت آموزش و پرورش در زمینه نیروی انسانی دچار بحران هستند و هرگز این گونه نبوده است که اگر دستگاهی وزارتخانه شود همه چیز به سرعت حل خواهد شد.
نماینده مردم رشت در مجلس افزود: شاید به صورت ظاهری نمایندگان مجلس بر دستگاه ها نظارت دارند اما به صورت عمقی چنین نیست، پس این نوع نگاه که بخواهیم همه دستگاه ها را به وزارتخانه تبدیل کنیم، مغایر اصل 75 قانون اساسی و بزرگ کردن دولت است درصورتی که باید طبق قانون برنامه ششم دولت کوچک شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: اینگونه نگاه چون درجهت افزایش بازخواست و زیر سوال بردن دولت است، درست نیست و فکر می کنم باید مکانیزمی هایی را طراحی کرد که از شکل صوری و نمایشی خارج شود.
وی خاطرنشان کرد: در مجالس مختلف وزیرانی به مجلس آمدند و سوال های زیادی را پاسخ دادند که نمایندگان یا قانع شدند یا نشدند ولی مجلسیان نمی دانند که پس از چندین بار قانع نشدن چه اتفاقی برای وزیر مربوطه می افتد.
نماینده مردم رشت در مجلس با انتقاد از این سازوکار خاطرنشان کرد: این روند سوال از وزیران نشان داد بیشتر این کار نمایشی و مانوری روانی علیه دولت است و کاری عمقی نیست.
جعفرزاده با بیان این که برای افزایش قدرت نظارتی مجلس باید مکانیزیم های جدیدی را تعریف کرد، ادامه داد: همین موادی که در قانون برنامه ششم درباره حضور سالی دوبار رییس جمهوری با معاونین و وزیران خود در مجلس برای ارایه گزارش قید شده ، بسیار خوب است و با چاق و فربه کردن دولت، هیچ مشکلی حل نمی شود و حتی اگر تعداد وزارتخانه ها را به 50 وزارتخانه برسانیم مشکل ما حل نمی شود، زیرا ایراد جای دیگری است.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه مکانیزم دقیق نظارت وجود ندارد و بیشتر وقت مجلس صرف کارهای تقنینی می شود ولی در عین حال بر این تقنینی ها نیز نظارت نمی شود و حتی نظارت ها نیز ضمانت اجرایی ندارد و فقط به پرسش و پاسخ منجر می شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: براساس قانون اساسی نمایندگان مجلس می توانند تمامی وزیران را درباره مواردی که حتی به آنها مربوط نیست به مجلس دعوت کرده و از وی سوال بپرسند و حتی استیضاح کنند و با این اوصاف فکر نمی کنم تاسیس وزارت برنامه و بودجه گره ای از مشکلات کشور باز کند.
وی تصریح کرد: ضرورتی به این کارها نیست و تبدیل سازمان برنامه و بودجه به وزارتخانه و سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری به وزارت گردشگری و سازمان حفاظت محیط زیست به وزارتخانه کار درستی نیست.