به گزارش‌‌‌‌‌ندای گیلان به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،محمدرضا فیاض امروز در همایش سوخـترسانی دریایی (بانکرینگ)، در خلیج فارس اظهار داشت: سوخترسانی به کشتیها در خلیج فارس از دغدغههای مهم سالهای اخیر دستاندرکاران این صنعت است و باید از ظرفیتها در این حوزه استفاده کرد.وی ادامه داد: 80 درصد تجارت جهانی از طریق دریا […]

به گزارش‌‌‌‌‌ندای گیلان به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،محمدرضا فیاض امروز در همایش سوخـترسانی دریایی (بانکرینگ)، در خلیج فارس اظهار داشت: سوخترسانی به کشتیها در خلیج فارس از دغدغههای مهم سالهای اخیر دستاندرکاران این صنعت است و باید از ظرفیتها در این حوزه استفاده کرد.وی ادامه داد: 80 درصد تجارت جهانی از طریق دریا انجام میشود و این تجارت بدون وجود سوخت شناورها مفهومی ندارد.دبیرکل انجمن صنعت بانکرینگ افزود: هر کشتی در روز حدود یکصد تن مصرف سوخت دارد در این راستا ارقام بزرگی برای جابهجایی این 80 درصد کالاها در تجارت جهانی در بخش سوخت هزینه میشود.وی افزود: در حال حاضر سه بندر از 400 بندر فعال دنیا 22 درصد کل تجارت جهانی و بانکرینگ را انجام میدهند که بندر فجیره امارات بین این سه بندر رتبه دوم را دارد.دبیرکل انجمن صنعت بانکرینگ گفت: کشور امارات حدود 930 هزار نفر جمعیت دارد اما در این کشور 7 میلیون مسافر تردد دارند یعنی در ازای هر یک نفر اماراتی 7 نفر مسافر در این کشور هستند؛ منطقه فجیره به اندازه غرب تهران است اما جزو سه بندر بزرگ دنیا محسوب میشوند و با اینکه بیش از 10 سال عمر ندارد، جایگاه دوم سوخترسانی کشتیها را در دنیا بر عهده گرفته است.وی افزود: همین بندر فجیره 30 درصد نیاز سوخت خود را از ایران تأمین میکند و نفت کوره از ایران دریافت میکند.فیاض افزود: این در حالی است که کشور ایران 1400 کیلومتر ساحل در جنوب دارد، بندر شهید رجایی ما عظمت بالایی در این حوزه دارد و ناوگان کشتیرانی بزرگی داریم، اما در بحث سوخترسانی عقب هستیم.دبیرکل انجمن صنعت بانکرینگ گفت: لازم است سازمان بنادر فعالان صنعت بانکرینگ و وزارت نفت برای توسعه بانکرینگ تعامل سهجانبه جدی در این حوزه داشته باشند.فیاض ادامه داد: کشور امارات سالانه از محل بانکرینگ 27 میلیارد دلار درآمد دارد اما درآمد ما 3 تا 4 میلیارد دلار است.وی افزود: پس از برجام برخی از موانع رفع شد اما در جابهجایی منابع ارزی مشکلاتی داریم ضمن آنکه سختگیریهای کشورهای 1+5 و آمریکا هنوز باقی است.فیاض با تأکید بر اینکه باید سهم بالایی از بانکرینگ خلیج فارس را بر عهده بگیریم، گفت: بانکرینگ در مقوله اقتصاد مقاومتی میگنجد و ارتقاء این صنعت در زمره اقتصاد مقاومتی است.دبیرکل انجمن صنعت بانکرینگ ادامه داد: در حال حاضر بندر سنگاپور با حجم بانکرینگ سالانه 45.2 میلیون تن و ارزش 14.91 میلیون دلار در سال رتبه برتر بانکرینگ دنیا را دارد و دومین رتبه به بندر فجیره اختصاص یافته است. وضعیت بانکرینگ فجیره سالانه 16 میلیون تن است.وی یادآور شد: به هر حال کشور ظرفیتهای مناسبی برای توسعه صنعت بانکرینگ و سوخترسانی به کشتیها در منطقه پر تردد خلیج فارس دارد که باید از این ظرفیتها استفاده کنیم.انتهای پیام/م