به گزارش‌‌‌‌‌ندای گیلان به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علیاکبر صفایی امروز در همایش سوخترسانی دریایی (بانکرینگ) در خلیجفارس به کشتیها، اظهار داشت: پس از برجام تحریمهای حوزه حملونقل دریایی کاهش بسزایی یافت و غیر از برخی از مباحث نقل و انتقال پول، مباحثی نظیر بیمه، پرچم، ردهبندی و از این قبیل برای ناوگان […]

به گزارش‌‌‌‌‌ندای گیلان به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علیاکبر صفایی امروز در همایش سوخترسانی دریایی (بانکرینگ) در خلیجفارس به کشتیها، اظهار داشت: پس از برجام تحریمهای حوزه حملونقل دریایی کاهش بسزایی یافت و غیر از برخی از مباحث نقل و انتقال پول، مباحثی نظیر بیمه، پرچم، ردهبندی و از این قبیل برای ناوگان کشتیرانی کشور وضع شد.وی ادامه داد: البته قبل از برداشته شدن تحریمها هماهنگیهای مناسبی بین شرکت ملی نفتکش، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و سازمان بنادر انجام شد و به طریقی به نتایجی دست یافتیم و این موارد در حوزه حملونقل دریایی به موافقتنامهای منتج شد که موجب شده است امروز شرایط کار در این حوزه مناسب باشد.صفایی با اشاره به کاهش نرخهای کرایه در حملونقل دریایی، بیان کرد: شرکتهای کشتیرانی در بحث درآمدها باید فرصتها را حفظ کنند، سوخت کشتی تا 60 درصد هزینههای یک کشتی را دربرمیگیرد که البته این رقم کمی کاهش یافته است.مدیرعامل شرکت ملی نفتکش با اشاره به اقتصاد مقاومتی و سیاستهای اجرایی آن، بیان کرد: امروز شرکت ملی نفتکش و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران 90 درصد تأمین سوخت را از داخل انجام میدهند،بنابراین بازار مناسبی در داخل برای بانکرینگ وجود دارد.وی افزود: یک کشتی در طول سال بیش از 70 هزار تن مصرف سوخت دارد که با انتصاب نرخ 300 دلار هزینه نجومی بابت سوخت باید توسط شرکتهای کشتیرانی پرداخت شود.صفایی ادامه داد: امروز شرکتهای کشتیرانی نرخ نفت را رصد میکنند و با توجه به برنامه سفر کشتیهای خود زمانی اقدام به خرید سوخت میکنند که نرخها مناسبتر باشد و اگر 2 تا 3 دلار هم در هر لیتر سوخت صرفهجویی کنند در ارقام بالا هزینهها بسیار کاهش مییابد.مدیرعامل شرکت ملی نفتکش با تأکید بر اینکه سرعت و کیفیت سوخترسانی برای کشتیهای شرکت نفتکش امری مهم است،گفت: سیستم تعیین میزان سوخت دریافتی نیز در این حوزه قابل توجه است ضمن آنکه در بانکرینگ باید در بخش آلودگیهای زیست محیطی بسیار دقت داشت.وی به تمایل استفاده از LNG به جای مازوت در کشتیها اشاره کرد و گفت: امروز 60 فروند کشتی در دنیا داریم که مصرف LNG دارند، ضمن آنکه در 80 فروند کشتی زیرساخت مصرف انرژی فراهم است.صفایی ادامه داد: LNG تولید آلاینده زیست محیطی کمتری دارد اما قدرت کمتری به موتور میدهد.مدیرعامل شرکت ملی نفتکش بیان کرد: باید به سه برنامه کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت در موضوع توسعه بانکرینگ کشور توجه داشت که در میانمدت باید در راستای الزامات سوخترسانی کشتیها با دقت انجام شده و با استانداردها منطبق باشد.انتهای پیام/م