یک کارشناس مدیریت شهری معتقد است اگر قرار باشد خریدها بیشتر به‌صورت اینترنتی انجام شود، باید سازوکاری فراهم شده تا بازاریان و صنوف فعال در رشت بتوانند کالا و خدمات خود را در این بستر عرضه کنند و این‌گونه نباشد که فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ در سایر استان‌ها، جایگزین اصناف و بازاریان رشت باشند.

به گزارش ندای گیلان ،محمد محمودیان در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به نقش و اهمیت کسبه و بازاریان در زنجیره و ساختار اقتصادی کشور و به‌ویژه رشت، اظهار داشت: طی یک سال گذشته به دلیل پاندمی ویروس کرونا، کاهش مراجعات مردم برای خرید، کاهش ورود مسافران و اجرای طرح‌های محدودیت‌های اجتماعی بازاریان و صاحبان کسب و کارهای کوچک، ضررهای قابل‌توجهی را متحمل شدند.

وی با اشاره به اینکه شیوع کرونا در گیلان پیش‌تر از بسیاری از استان‌های دیگر صورت پذیرفت و بازاریان رشت مدت بیشتری را مجبور به تعطیلی کسب و کار خود شدند، افزود: از سوی دیگر با توجه به گردشگرپذیر بودن استان و وجود بازارهای محلی و هفتگی، شیوع ویروس کرونا در گیلان و به‌ویژه شهر رشت، آسیب‌های اقتصادی دوچندان را برای بازاریان داشت.

بازاریان رشتی همواره همراه و پشتیبان انقلاب بوده‌اند

این کارشناس مدیریت شهری با تأکید بر اینکه بازاریان رشتی همواره پشتیبان و همراه انقلاب اسلامی ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده‌اند، خاطرنشان کرد: در طول ۸ سال دفاع مقدس، بازاریان رشت با هدایت مرحوم آیت‌الله احسان‌بخش، صحنه‌های زیبایی را از نوع‌دوستی را به نمایش گذاشته که به‌عنوان نمونه، نقش‌آفرینی بازاریان و مردم در ارسال هزار و ۵۰۰ کامیون کالا از رشت به مناطق عملیاتی، از جمله آن است.

محمودیان افزود: طی سال‌های گذشته و در زمان وقوع حوادث مختلف نظیر، سیل، زلزله و… در کشور دیده‌ایم که بازاریان و صنوف رشت همیشه در کمک‌رسانی پیش‌قدم بوده و علاوه‌برآن همیشه پشتیبان و بانی برگزاری مراسم و هیئت‌های مذهبی بوده و هستند.

وی گفت: در زمان کنونی مسئولین دولتی و مدیریت شهری می‌توانند با اتخاذ تدابیری، با این قشر بزرگ که نقش بسیار مهمی در چرخه اقتصادی شهر دارند، همراهی بیشتری داشته باشند.

دولت حمایت‌ها از بازاریان و صنوف آسیب‌دیده از کرونا را تقویت کند

این کارشناس مدیریت شهری با اشاره به برقراری حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم در کشورهای مختلف برای صنوف و کسب‌وکارهای کوچک، تأکید کرد: دولت می‌توانست با درنظرگرفتن حمایت‌هایی مانند پرداخت حق بیکاری برای مدت زمانی که صنوف به دلیل محدودیت‌ها، مجبور به تعطیلی شدند، اندکی از رنج این قشر خدوم بکاهد.
وی افزود: امهال تسهیلات دریافتی از بانک‌ها، اعمال معافیت‌ها و استمهال حق بیمه کارفرمایی، بخشش جرایم ناشی از تأخیر در بازپرداخت تسهیلات، تعدیل مالیات اصناف آسیب‌دیده و… از جمله ابزاری است که در اختیار دولت برای حمایت از اصناف و بازاریان وجود دارد.

لزوم ایجاد بستری برای فروش اینترنتی کالا توسط بازاریان رشت

محمودیان با بیان اینکه با شیوع ویروس کرونا و دعوت مردم برای عدم حضور در تجمعات و بازارها، خریدهای اینترنتی رشد چشمگیری را داشته، خاطرنشان کرد: اگر قرار است خریدها بیشتر به‌صورت اینترنتی انجام شود، باید سازوکاری فراهم شده تا بازاریان و صنوف فعال در رشت بتوانند کالا و خدمات خود را بر این بستر عرضه کنند و این‌گونه نباشد که فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ در سایر استان‌ها، جایگزین اصناف و بازاریان شهر ما باشند.

نقش مدیریت شهری در حمایت از بازاریان و صنوف

این کارشناس مدیریت شهری افزود: مدیریت شهری نیز می‌تواند با اتخاذ تدابیری چون امهال و بخشش حق اجاره غرفه‌ها و دکه‌هایی که توسط شهرداری رشت اداره می‌شود با این قشر زحمتکش همکاری و همراهی داشته باشد.
محمودیان در پایان تأکید کرد: حمایت از بازاریان و صنوف تأثیر شفاف و مستقیمی بر حرکت چرخه اقتصادی شهر و کشور خواهد داشت.