معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: ۴۹ پارک علم و فناوری در کشور داریم که شرکت‌های دانش بنیان زیر نظر این پارک ها، ۶۵ هزار شغل ایجاد کرده اند که این آمار می‌تواند برای فارغ التحصیلان دانشگاهی بسیار موثر باشد.

به گزارش ندای گیلان از رشت، علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری در نشست هم اندیشی نخبگان و دانشگاهیان دانشگاه گیلان در بخش کشاورزی که به میزبانی دانشگاه گیلان و با حضور معاون وزیر کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد گفت: امروز اشتغال‌ها باید به سمت اشتغال دانش بنیان پیش برود و علاوه بر ایجاد اشتغال، بتواند مرز‌های فناوری را جابجا کند.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: ۴۴ درصد بیکاران کشور را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند که متاسفانه بیشترین میزان این بیکاران دانشگاهی را فارغ التحصیلان کشاورزی تشکیل می‌دهند در صورتی که ۵۰ درصد اقتصاد گیلان بر پایه کشاورزی است و می‌تواند مرکز اشتغال کشاورزی کشور باشد.

دکتر خیرالدین گفت: ۴۹ پارک علم و فناوری در کشور داریم که شرکت‌های دانش بنیان زیر نظر این پارک ها، ۶۵ هزار شغل ایجاد کرده اند که این آمار می‌تواند برای فارغ التحصیلان دانشگاهی بسیار موثر باشد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت عتف افزود: در گیلان ۶۳ واحد فناور در حوزه کشاورزی داریم که بستر بسیار خوبی برای ایجاد اشتغال پایدار است.

دکتر فرید نجفی سرپرست دانشگاه هم در این نشست ضمن معرفی ایده شکل گیری دره سیلیکون و نقش آن در شکل گیری اقتصاد دانش بنیان، مطالعه موردی از نقش دانشگاه Wageningen در توسعه کشاورزی کشور هلند به عنوان یک نمونه موفق  کشاورزی دانش بنیان را ارائه نمود.

وی در ادامه پیشنهاد شکل گیری ناحیه نوآوری کشاورزی جلگه گیلان را مطرح نمود که با هماهنگی موسسات آموزش پژوهشی وزارت جهاد کشاورزی و همچنین پارک علم و فناوری با محوریت دانشگاه گیلان این ناحیه ایجاد شود و تا با بکارگیری فناوری و نوآوری در تولیدات کشاورزی، افزایش بهره وری، درآمد زایی و اشتغال در استان گیلان عملیاتی شود.

شایان ذکر است در این نشست هر یک از مدعوین به بیان دیدگاه ها و نظرهای خود پرداختند و در انتهای نشست نیز تفاهم نامه همکاری مشترک میان معاونین فناوری و نوآوری وزارت علوم و معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی منعقد شد.

دکتر سید مجتبی خیام نکویی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و ابراز خرسندی از حضور در دانشگاه گیلان، تأمین امنیت غذایی کشور را مستلزم تعامل بیشتر دستگاه های اجرایی کشور دانست و نقش مجموعه های آموزش عالی را در این زمینه برجسته دانست.

خیام نکویی در ادامه عدم تربیت نیروی انسانی دانشگاهی متناسب با نیاز جامعه را از عمده ترین دلایل عدم اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی دانست و با توجه به ظرفیت استان گیلان در زمینه های کشاورزی خواستار در اولویت قرار گرفتن مشکلات کشاورزی استان در دانشگاه شد.

وی در ادامه استفاده بهینه از تجهیزات موجود و به کار گرفتن دانش و فناوری را باعث ایجاد انقلابی در بهره وری محصولات کشاورزی دانست و شرایط امروز جامعه و نگاه مدیران عالی کشور در این حوزه را نگاهی تعاملی و مثبت ارزیابی کرد.