مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان با اشاره به اینکه طرح مطالعاتی شهر تاریخی گسکر به تصویب رسیده است، اظهار کرد: این منطقه در حدود ۱۶۳ هکتار است، که ۶۰ هکتار آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و در تلاش هستیم که بقیه آن نیز به ثبت برسد. با اشاره به اینکه طرح مطالعاتی شهر تاریخی گسکر به تصویب رسیده است، اظهار کرد: این منطقه در حدود ۱۶۳ هکتار است، که ۶۰ هکتار آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و در تلاش هستیم که بقیه آن نیز به ثبت برسد.

به گزارش ندای گیلان از رشت، ولی جهانی با اشاره به ساماندهی شهر تاریخی گسگر گفت: ساماندهی این شهر تاریخی در دستور کار اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان قرار گرفته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان با اشاره به بازدید رییس کل دادگستری گیلان از این منطقه گفت: بر اساس تصمیم‌های اتخاذ شده در بازدید ماه گذشته مسئولین دادگستری مقرر شد در مدت کوتاهی ساماندهی این شهر تاریخی انجام شود.

او با اشاره به اینکه طرح مطالعاتی شهر تاریخی گسکر به تصویب رسیده است، اظهار کرد: این منطقه در حدود ۱۶۳ هکتار است، که ۶۰ هکتار آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و در تلاش هستیم که بقیه آن نیز به ثبت برسد.

جهانی، با اعلام خبر آغاز عملیات ساماندهی منطقه گسکر گفت: برای پاکسازی و نصب تابلو در این منطقه قراردادی با پیمانکار بسته شده و فاز اول عملیات ساماندهی این منطقه آغاز شده‌است.

او با انتقاد از عدم همکاری منابع طبیعی استان گفت: بخشی از این اراضی در داخل جنگل هفت دغنان قرار داشته و مالکیت آن با منابع طبیعی استان گیلان است. اما با توجه به نقشه برداری و مستند سازی‌های انجام شده و ارسال آن به اداره کل منابع طبیعی انتظار ساماندهی و بازگشایی شهر تاریخی گسکر را در نوروز سال ۱۴۰۲ داریم.

جهانی با بیان اینکه شهر تاریخی گسکر به عنوان یکی از بزرگترین جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری شمال کشور محسوب می‌شود، خاطر نشان کرد: شهر تاریخی گسکر در دهه ۸۰ توسط باستان‌شناسان مورد کاوش قرار گرفته است و آثار تاریخی آن متعلق به دوره اسلامی بوده و اوج شهرنشینی در این منطقه به دوران صفویه بر می‌گردد.

جهانی، با بیان اینکه به دلیل شرایط جوی در حال حاضر عملیات عمرانی این پروژه به کندی پیش می‌رود، اظهار کرد: با مساعد شدن هوا انتظار داریم که ساماندهی این منطقه با سرعت بیشتری پیش برود و در پایان این عملیات ما همایشی را با حضور مسئولین استانی و کشوری در این زمینه برگزار کنیم.