مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان در گفتگو با ندای گیلان گفت:شناسایی نقاط آسیب پذیر در برف طی در سال‌های گذشته و تقسیم استان به چهار محور و نهادن یک فرمانده برای هر بلوک در استان از جمله برنامه ریزی‌ها برای مدیریت بحران برف در گیلان است.

امیر مرادی مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان در گفتگو با خبرنگار ندای گیلان در  رشت، با بیان اینکه اداره کل مدیریت بحران استان گیلان در هنگام وقوع بحران در چارچوب قانون حرکت خواهد کرد و بر اساس قانون پیشگیری حین و بعد از بحران و هماهنگی تمامی دستگاه‌ها و سه قوا و نهادهای حاکمیتی در زمان وقوع بحران با محوریت اداره کل مدیریت بحران است، اظهار داشت:در تمامی شهرستانها فرمانداران به عنوان مدیر بحران شهرستان هستند.

وی با بیان اینکه در حوزه پیشگیری باید سامانه های فعال در استان گیلان داشته باشیم، گفت:کار گروهی در فضای مجازی به جهت هماهنگی آنلاین و فوری تمامی دستگاه‌های عضو مدیریت بحران استان تشکیل گردیده است که تمامی نیازها در حین بحران از اقصی نقاط استان در آنجا قرار داده و فوراً رسیدگی می شود.

مرادی با بیان اینکه  پس از روی کار آمدن بنده در این اداره کل سامانه سیل و زلزله و همچنین کنترل تصویری راه های درون شهری و برون شهری استان خریداری و نصب شده است، افزود:سه برنامه ای با محوریت مخاطره در استان گیلان تدوین شده است که فرماندهی مدیریت بحران جنگل ها در تمامی شهرستانها با سه نوع هشدار زرد نارنجی و قرمز برای آتش سوزی جنگل تعریف شده تا از ظرفیت‌های شهرستانی تا کشوری در وقوع بحران آتش سوزی جنگل استفاده شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان با بیان اینکه ساماندهی پشتیبانی از عوامل خاموشی جنگلها توسط فرمانداران نیز در این برنامه تدوین شده است که عوامل خاموشی جنگل ها علم و اطلاع چگونگی این اقدام و کسب آموزش های لازم تحت فرماندهی مشخص به این مهم بپردازند، افزود:در مدیریت بحران برف اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای به عنوان دستگاه متولی است.

وی افزود :شناسایی نقاط آسیب پذیر در برف طی در سال‌های گذشته و تقسیم استان به چهار محور و نهادن یک فرمانده برای هر بلوک در استان از جمله برنامه ریزی‌ها برای مدیریت بحران برف در گیلان است.

وی با بیان اینکه تعداد پایگاه های راهداری را در ۴ بلوک از ۴۰ پایگاه به ۶۰ پایگاه افزایش داده‌ایم بیان داشت:تقویت ماشین آلات در نقاط آسیب‌دیده از جمله سراوان- گلسرک، آستارا به تالش و لنگرود به لاهیجان و همچنین آستانه به کیاشهر و سایر نقاط در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان با بیان اینکه در هنگام بارش برف تمامی ماشین‌آلات آلات دولتی در این محورها با راننده و تیم پشتیبان مستقر خواهند شد، افزود:برابر ماده ۱۵ قانون مدیریت کشور در هنگام بروز بحران در جایی که نیاز باشد می توان از امکانات بخش خصوصی در جهت مدیریت بحران بهره مند شد که در همین راستا تمامی پیمانکاران ادارات دولتی در جهت بازگشایی راه‌های اصلی و فرعی با بیش از ۵۰۰ دستگاه ماشین آلات  فعال بوده و استفاده از ظرفیت ماشین آلات تعاونی دهیاران نیز از جمله برنامه ریزی های صورت گرفته برای مدیریت بحران برف است.

مرادی با اشاره به اینکه هم اکنون در تمامی محورهای گیلان مشخص است که بخش خصوصی در هر شهرستان باید در کدام محور مواصلاتی قرار گرفته و چه خدمتی را با هماهنگی ادارات راهداری شهرستان ها انجام دهند،گفت: استانداری گیلان پذیرفته تا هزینه‌های ماشین‌آلات بخش خصوصی را که توسط دستگاه‌های ذیربط در هنگام بحران به کار گرفته می شوند پرداخت نماید.

مدیرکل مدیریت بحران گیلان افزود: کلیه ماشین آلات شهرداری های استان گیلان بیش از ۳۵۰ دستگاه هستند که اجازه اورهال و تعمیر ماشین آلات و استفاده از توان بخش خصوصی و انعقاد قرارداد با آنها و پرداخت هزینه آن توسط مدیریت بحران استان مصوب شده است و از جمله آن دریافت ۲ میلیارد تومان از همین هزینه ها در سیل تالش از ستاد مدیریت بحران کشور است.

شناسایی ۶۰۰ دستگاه ماشین آلات مدیریت بحران در سطح دهیاری ها

وی با بیان اینکه دستور خرید تیغه برف‌روب به شهرداری ها و ارائه فاکتور آن با سرجمع هزینه های انعقاد قرارداد با پیمانکاران بخش خصوصی و پرداخت آن توسط مدیریت بحران صادر شده است، افزود: بیش از ۶۰۰ دستگاه ماشین آلات در سطح دهیاری های استان گیلان شناسایی گردیده که در هنگام بروز بحران با هماهنگی بخشداری ها به کمک راهداری خواهند آمد.

وی با بیان اینکه وظیفه مدیر کل مدیریت بحران استان در ستاد فرماندهی ، مدیریت بحران است و نه حضور میدانی در سطح شهر افزود: تمامی تقسیم مدیریت ها در برف گذشته توسط ستاد فرماندهی در هنگام بروز بحران صورت گرفته بود.

وی گفت: در برفی که طی هفته های گذشته در سطح شهرستان رشت شروع به بارش کرد بنده در اداره کل مدیریت بحران حضور داشته در حال رصد و مدیریت اوضاع بوده و ۱۲ شهرستان را به صورت آماده باش درآورده بودیم.

مرادی با اشاره به اینکه شدت بارش برف گذشته در مثلث لاهیجان سراوان و رشت بسیار بالا بود که همیشه در این مثلث بارش شدیدی پیش می آید، بیان داشت: در هنگام وقوع بارش با بیش از ۵۰ مدیر و شهردار تماس گرفته شد تا پای کار باشند چرا که اگر در مسیر جاده تهران از قبل ماشین آلات ‌پیش بینی و استقرار پیدا نمی‌کردند به دلیل شدت بارش برف قطعاً در تردد این مسیر اصلی مشکل به وجود می‌آمد.

وی تصریح کرد وقتی که مشاهده شد در رودبار برف نیست با هماهنگی فرمانده بلوک غرب استان امکانات آنجا به سمت جاده سراوان به رشت گسیل شد تا به کمک نقطه شدت بحران بیایند.
مرادی افزود هماهنگی کاملی با مجموعه شهرداری رشت و اداره کل مدیریت بحران در شب برف گذشته وجود داشت و این هماهنگی برای آینده نیز وجود خواهد داشت.
وی بیان داشت در صورت بروز بحران شدید در آخرین مرحله از امکانات سپاه استان ماشین‌آلات لجستیکی آنان در جهت برف‌روبی استفاده خواهد شد.
این مقام مسئول تصریح کرد مبلغ ۳ میلیارد در جهت خرید لاستیک و زنجیر ماشین آلات برف رو از اعتبارات بحران استان در اختیار اداره کل راهداری استان قرار گرفته است.
وی همچنین عدم وجود سامانه هیدرولوژی در جهت کنترل رفتار رودخانه ها و دبی آب در هنگام بروز سیل را یکی از معضلات گیلان عنوان نمود و افزود از زمان حضور بنده در اداره کل مدیریت بحران استان برای شش رودخانه گیلان این سامانه با قیمت بالا خریداری گردید.
مدیرکل مدیریت بحران استان گیلان وظیفه مدیریت سیل در قانون را با شرکت آب منطقه ای استان دانست و افزود در همین راستا از این شرکت برنامه مدیریت سیل برای ۵۲ رودخانه وحشی استان درخواست گردیده است تا به سامانه مجهز گردند.
مرادی با بیان اینکه وزارت نیرو موظف است با هماهنگی وزارت کشور در نصب این سامانه ها و لایروبی رودخانه ها به موقع اقدام نماید افزود این سامانه باید وقوع سیل را فوراً اعلام کند تا از سوی اداره کل مدیریت بحران وقوع سیل به مردم و مقامات محلی نقطه حادثه خیز اعلام و اطلاع رسانی گردد.
وی بیان داشت لایروبی رودخانه ها در سطح استان و طبق برنامه مصوب برای پنجاه و دو رودخانه گیلان تا عید نوروز در حال انجام است که باید توسط شرکت آب منطقه‌ای لایروبی گردند.
مرادی همچنین در خصوص مدیریت بحران زلزله افزود؛ هشدار مدیریت زلزله بر عهده اداره‌کل راه و شهرسازی استان گیلان است.
وی بیان داشت چهار سامانه هشدار زلزله در شهرستانهای رودبار آستارا لاهیجان و فومن فعال هستند.
این مقام مسئول افزود شناسایی گسل ها و تاب آوری و همچنین میزان پوشش بیمارستانی و شناسایی نقاط آسیب پذیر و اسکان موقت در هنگام وقوع زلزله هماهنگی و برنامه‌ریزی بین دستگاههای خدماتی و امداد رسان صورت پذیرفته است که استان تهران به عنوان معین استان گیلان است.
وی افزود سه استان همجوار قزوین اردبیل و مازندران در هنگام بروز بحران باید به همکاری استان گیلان بپردازند که هماهنگی‌های لازم با این استان‌ها در هنگام بروز بحران صورت گرفته است.
وی همچنین با اشاره به اینکه با شناسایی ۱۵۰ دستگاه آفرود و جلسه با این هیئت ورزشی و در اختیار قرار دادن این وسایل نقلیه در اختیار ادارات امداد رسان در هنگام بروز بحران از جمله دیگر اقدامات در چند ماه اخیر بوده است که در بروز بحران های گذشته یکی از مشکلات اساسی از کار افتادن وسایل حمل و نقل دستگاه های امدادرسان بوده که موجب تاخیر در امدادرسانی گردیده بود.

وی همچنین با اشاره به اینکه در آتش سوزی استان گیلان به عنوان اولین استانی است که سبد اطفاء حریق خریداری کرده است افزود این سبد با هماهنگی هلال احمر هلیکوپتر متصل شده و در اختیار منابع طبیعی قرار گرفته است.
وی همچنین با اشاره به اینکه ۱۲ میلیارد تومان برای مقابله با سنبل آبی از ستاد مدیریت بحران کشور دریافت شده و تحویل دستگاه مربوطه یعنی محیط زیست استان گردیده است افزود بیش از ۴۰ هکتار از منطقه چاف و چمخاله از شرق گیاه مهاجم سنبل آبی پاکسازی گردیده است و این اقدام در سایر شهرستانها در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.
وی در پایان با اشاره به اینکه در ۵ ماه اخیر حضور خود در اداره کل مدیریت بحران گیلان با استفاده از قوانین سازمان مدیریت بحران و مکاتبات به موقع با ستاد مدیریت بحران کشور مبلغ ۲۰ میلیارد ریال تنخواه و هزار میلیارد ریال اعتبار مصوب از هیئت وزیران است گردیده است