وزیر علوم گفت:بحثی درباره گذراندن دوره سربازی دانش آموختگان کارشناسی ارشد و دکتری در صنعت پیشنهاد کرده ایم، موافقتهایی در این زمینه صورت گرفته است.

به گزارش ندای گیلان،وزیر علوم در مصاحبه ای به مهمترین موضوعاتی که این روزها وزارت علوم با آن درگیر است و برای آنها برنامه دارد پرداخت.

وی اظهار در خصوص طرح کارآموزی اظهار داشت:کارآموزی در صنعت برای رشته های فنی و تجربی فراهم شده است و با وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صنعت معدن تجارت توافق هایی در این زمینه صورت گرفته. طرح هایی در این دو وزارتخانه در حال انجام است. در صنعت بحث این است که اعضای هیات علمی، فرصت مطالعاتی در صنعت داشته باشند و پروژه ای را با صنعت هماهنگ کنند و حدود ۶ ماه تا یکسال در خارج از دانشگاه کار کنند.

بحثی درباره گذراندن دوره سربازی دانش آموختگان کارشناسی ارشد و دکتری در صنعت پیشنهاد داده ایم ، با نظام وظیفه صحبتهایی شده و وزارت صنعت استقبال کرده است کارآموزی دانشجویان در صنعت را نیز هماهنگ کرده ایم، طرحی برای این موضوع در صنعت وجود دارد که این طرح نهایی شده و در سامانه ای که برای این کار در نظر گرفته شده دانشجویان با راهنمایی دانشگاه ها ثبت نام می کنند این موضوع نیز در دانشگاههای مختلف در حال گسترش است .

بحثی هم درباره گذراندن دوره سربازی دانش آموختگان کارشناسی ارشد و دکتری در صنعت پیشنهاد کرده ایم، موافقتهایی در این زمینه صورت گرفته است با سازمان نظام وظیفه در این زمینه صحبتهایی شده و وزارت صنعت نیز از آن استقبال کرده است. با این طرح، دانشجویان دکتری که به دلیل محدویت و ظرفیت کم نمی توانند جذب مرکز تحقیقات دانشگاهی شوند به صنعت می روند و به صورت یک دوره موقت آنجا حضور دارند، ولی پیش بینی می کنیم اکثرا این دانشجویان بتوانند جای خود را پیدا کرده و ماندگار شوند.  

*همه دانشجویان دکتری می توانند در این طرح شرکت کنند؟

این موضوع به صنعت بستگی دارد مثل اینکه در صنعت خودرو اعلام کنند که به این رشته ها نیاز داریم و لذا زمینه بکارگیری باید فراهم باشد.

*رسیدگی به پرونده بورسیه های بلاتکلیف ماجرای دامنه داری بود و چند سال است که یکی از سرفصل های آموزش عالی به شمار می آید. آخرین وضعیت این بورسیه هاچیست؟ چقدر از این بورسیه ها در وزارت علوم جذب شدند.

پرونده‌ بورسیه ها بررسی و با نهایت ارفاق، کل پرونده‌ها جمع شد. از بین ۳ هزار و ۶۷۳ پرونده، ۲۱ نفر هیچ جای ارفاق نداشتند و از تحصیل محروم شدند .

یک تعدادی شرایط لازم را نداشتند که به تحصیل با هزینه شخصی تبدیل شدند. تعدادی مامور به تحصیل بودند که به دستگاهی که داشتند محول شد. تعداد محدودی باقی مانده اند که در حال تحصیل هستند و امسال در نهایت فارغ التحصیل می شوند. تعدادی از این افراد جذب شده و تعدادی منتظر جذب هستند. فرایند جذب این افراد توقف نداشته، امسال نیز در فراخوان های جذب سعی کردیم این افراد را به شکلی به دانشگاه ها معرفی کنیم تا از بین این ها جذب صورت گیرد، به نظرم پروسه بورسیه ها تمام شده و تلاشمان این است که به روند جذب این افراد کمک کنیم.

*ارزیابی شما از فعالیت تشکل های دانشجویی در این دوره چیست؟ بعضا مباحثی مطرح می شود که وزارت علوم بین تشکل ها با توجه به نگرش و سلیقه های سیاسی تبعیض قائل می شود؟ همچنین بحث دیگری نیز در رابطه با تشکل های دانشجویی مطرح می شود و آن اینکه تشکل های دانشجویی دیگر کارایی سابق را ندارند و روحیه مطالبه گری خود را از دست داه اند، ارزیابی شما چیست؟

من مقدمه اول و موخره آخر سئوال شما را قبول ندارم، ببینید تشکل ها فعال هستند. در طول  ۴ و ۵ سال گذشته تشکل های جدیدی ایجاد شده است، فعالیت این تشکل ها معمولا در چارچوب آیین نامه مربوط تشکل های دانشجویی تحت عنوان تشکل های اسلامی صورت می گیرد، قانون نیز همان آیین نامه است و هیچ سلیقه ای اعمال نمی شود.

در حال حاضر این تشکل‌ها  به شکل مختلف فعالیت می کنند. معمول این است که تشکل های سیاسی در فضاهای خاصی مانند انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات مجلس یا اتفاقات خاص سیاسی که در سطح کشور اتفاق می افتد خیلی خود را نشان می دهند.

آمارهای سال گذشته نشان می دهد این تشکل ها خیلی فعال بوده اند و اطلاعات کمی در سطح جامعه از فعالیت این تشکل ها ارائه می شود.

شما چه تعداد از سخنرانی های درون دانشگاهی را منتشر و تحلیل کردید؟ چه تعداد از فعالیت کرسی های آزاد اندیشی و مناظرات در بخش دانشجویی را گزارش کردید؟ دانشجوهای ما واقعا در این بخش ها خوب کار می کنند به طوریکه ما برای حمایت از این دانشجویان کم می آوریم.

تلاش ما این است که به فعالیت های دانشجویی کمک کرده و بخشی از بار را از دوش آنها برداریم تا احزاب سرکار خود رفته و دانشگاه ها و دانشجویان هم به رسالت خود آزادانه و فارغ از چارچوب های حزبی رسیدگی کنند.

باید مراقب باشیم تشکل های دانشجویی به دلایل کم تجربگی و سوء استفاده گروه های مختلف دچار آسیب نشوند که ما ظرفیت های خوب خود را از دست بدهیم، مجموعه مدیران کشور را از اوایل انقلاب نگاه کنید، تقریبا همه از فعالان تشکل های دانشجویی هستند.

باید به تشکل های دانشجویی به عنوان محل تربیت نیروی انسانی و مدیران آینده نگاه کنیم.

*آقای وزیر در حدود ۲ ماه دیگر سال تحصیلی جدید آغاز می شود، در سال تحصیلی جدید در دوره های پولی، شبانه، پیام نور و … چقدر افزایش شهریه خواهیم داشت؟

در مورد افزایش شهریه، معمولا هیات امنای دانشگاه ها تصمیم می گیرند. از قدیم هم همین بوده، ولی به طور کلی ممکن است ۱۰ درصد افزایش شهریه داشته باشند. البته الان گزارشی نداریم که کمتر از ۱۰ درصد یا بیشتر از آن است. اما امیدوارم هیات امناها حداقل لازم برای پوشش هزینه ها را از طریق شهریه داشته باشند. بنابراین توصیه ام به هیأت امنای دانشگاهها این است که در حداقل لازم شهریه ها را افزایش دهند. معمول این است که ۱۰ درصد افزایش داده شود اما در سالهای گذشته در برخی موارد تا ۱۵ درصد نیز افزایش شهریه داشتیم. سعی ما این است که دانشگاهها حداقل نیاز خود را از طریق افزایش شهریه تأمین کنند. اما در نهایت در توان دانشگاهها نیست که شهریه صفر شود.

*از زمانی که به عنوان وزیر علوم معرفی شدید، بگویید. چطور انتخاب شدید و چگونه علیرغم برخی اعتراضات این پیشنهاد را پذیرفتید؟

این ها دیگر جزء خاطرات است.

من فکر می کنم دومین نفر بودم. اول آقای هاشمی و بعد من را معرفی کردند، برخی خودشان خود را مطرح کرده و از این طرف و آن طرف خواسته بودند آنها را توصیه کنند. به نظر من تنها دو نفر به صورت رسمی معرفی شدند البته به طور غیررسمی ۳ نفر بودیم. دکتر خاکی صدیق بودند که به صورت رسمی معرفی نشدند اما تقربیا به نتیجه رسیده بود که خودشان کنار کشیدند  و اینکه پشت صحنه با کسانی حرف زده باشند، خبر ندارم.

آمدن من هم با تماس از دفتر ریاست جمهوری شروع شد، من هیچ تصوری در ذهنم نداشتم. حالا این ها را به صورت خاطره بگویم. درحال آمدن به تهران برای ماموریت بودم که در ماشین گوشی من زنگ خورد. از دفتر ریاست جمهوری بود که گفتند نمی آیید تهران یک وقت سر بزنید؟ گفتم چرا دارم می آیم، گفتند می شود یک سری هم به دفتر ما بزنید؟ رفتیم آنجا بحث مطرح و قرار شد من یک مروری کرده و آنها نیز با من هماهنگ کنند، یک هفته بعد، تقریبا دوباره تماس گرفته و گفتند نتیجه چه شد؟ گفتم هرچه فکر می کنم اگر کس دیگری را بگذارید، قطعا خیلی بهتر است اما من تنها در شرایطی می آیم که این انتخاب قطعی باشد. در آن صورت، تکلیف احساس می کنم که بیایم، بقیه به عهده شماست، من رفتم صحبت کردم و قرار شد برویم در فاز معرفی به مجلس. از روزی که به من تلفن زده شد تا روزی که من رای اعتماد گرفتم ۲۱ روز طول کشید. از سوی دیگر فکر می کنم باتوجه به نزدیک به دو دهه فعالیت و خدمت در جایگاه رئیس دانشگاه و مدیر ارشد، از نزدیک نقاط قوت، چالش ها و آسیب های این حوزه را به خوبی می شناسم. این تجربه های گرانسنگ می تواند در ادامه مسیر برای پیشبرد برنامه های نظام آموزش عالی کشور راهگشا باشد.

*از وقتی وزیر شدید، غذای دانشجویی خورده اید؟

از وقتی وزیر علوم شدم تنها در بازدید از دانشگاه ها یک بار غذای دانشجویی خورده ام.

*شما استاد سخت گیری هستید یا سهل گیر؟ اگر دانشجویی از شما نمره بخواهد نمره می دهید؟

من استاد سهل گیری هستم. دانشجویانم را معمولا می شناسم و اگر احساس کنم که در واقع استحقاق نمره را دارند، نمره می دهم. گاهی اصطلاحا می گوئیم نمره قرض می دهیم که در درس بعدی خودم و یا همکارم پس بدهند. معمولا دانشجویان در درس هایی که با من دارند، کم نمی آورند.