پورسیدآقایی در نشست خبری گفت: اجرای طرح ترافیک سال 97 به دلیل مشکلاتی که پیش آمده دو هفته به تعویق افتاده است.  وی ادامه داد: بنابراین اجرای طرح ترافیک جدید پیش‌بینی می‌شود که از 15 اردیبهشت ماه باشد.  معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت:‌ یکی از دلایل به تعویق افتادن طرح ترافیک […]

پورسیدآقایی در نشست خبری گفت: اجرای طرح ترافیک سال 97 به دلیل مشکلاتی که پیش آمده دو هفته به تعویق افتاده است. 

وی ادامه داد: بنابراین اجرای طرح ترافیک جدید پیش‌بینی می‌شود که از 15 اردیبهشت ماه باشد. 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت:‌ یکی
از دلایل به تعویق افتادن طرح ترافیک امسال، آماده نبودن مردم برای اجرای
این طرح است. 

وی افزود: در طرح ترافیک جدید میزان استفاده از
خودروهای شخصی کاهش یافته و در مقابل، استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی
بیشتر می‌شود. 

پورسیدآقایی گفت:‌ فاصله زمانی حرکت قطارهای مترو در سه ماهه گذشته و در خطوط 1، 2 و 4 به چهار دقیقه کاهش یافته است. 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: طرح
ترافیک جدید برای برخی‌ها گران و برای برخی ارزان است، آنهایی که سهمیه‌دار
بودند این طرح برایشان گران است اما برای مردم ارزان تمام می‌شود. 

وی ادامه داد: دوربین‌ها را در بزرگراه‌ها چک کرده‌ایم و در خروجی‌ها هم نصب شده، بنابراین از این نظر مشکلی برای اجرا نداریم.  

پورسید آقایی گفت: کارت شناور امسال نخواهیم داشت به این معنی که کارتی باشد و 3 خودرو روزانه بتوانند با یک کارت وارد شوند.

وی افزود: اگر اجرای طرح جدید خوب پیش برود
امیدواریم بتوانیم سال اینده کل سهمیه ها را برداریم زیرا عملا در قیمت
تفاوتی وجود ندارد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت:
خبرنگاران 10درصد نرخ طرح را پرداخته و معلولان و جانبازان رایگان هستند و
الباقی دستگاه ها تفاوتی در نرخ با سایر افراد ندارند.

پورسید آقایی گفت: پلیس دوربین های خروج محدوده طرح را تست کرده است و تایید کرده چرا که مشکلی نبوده است.

وی بار دیگر با اشاره به این مطلب که کارت شناور
نداریم و تنها کارت سیار داریم گفت: این کارت سیار برای نهادهایی است که
امنیتی هستند و بخش های حفاظتی که انها هر روز با یک خودرو تردد نمی کنند و
می توانند با این کارت شماره خودروی سهمیه ای را تغیر دهند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری گفت: این نهادها و
سازمانها هم باید پول ورود به محدوده طرح را مثل سایرین بدهند و فقط اجازه
دارند شماره خودرو را تغییر دهند.

وی اسامی خبرنگارانی که طرح ترافیک می گیرند روی سایت قرار می گیرد تا در این زمینه شفاف سازی شود.

پورسیدآقایی با بیان اینکه آماده اجرای طرح ترافیک هستیم، گفت: با اجرای این طرح آینده روشنی برای تهران وجود دارد.

وی با بیان اینکه این طرح تمام سازمان‌های ذیربط موافق بودند، گفت: این طرح با وفاق آماده اجرا شده است.

وی با بیان اینکه دوربین‌های خروج محدوده طرح ترافیک نصب شده است، گفت: کدهای جریمه دوربین‌ها هم تست شده است.

وی با اشاره به سهمیه‌های طرح ترافیک در سال 97 گفت:
نحوه سهمیه‌ها ابلاغ شده است. و تاکنون 92 هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند اما
به نظر می‌رسد بخشی از دستگاه‌های اجرایی هنوز نتوانسته‌اند سهمیه‌های خود
را توزیع کنند.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر
اینکه 40 درصد سهمیه دستگاه‌ها کاهش پیدا کرده است، گفت: البته سهمیه
شهرداری تهران 50 درصد کاهش پیدا کرده است.

وی از تمامی دستگاه‌های اجرایی، بنیادها و بخش‌های
مختلفی که سهمیه دارند خواست زودتر نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کند و کار را
برای شب آخر نگذارند.

وی تاکید کرد که دیگر مهلت اجرای طرح ترافیک تمدید
نمی‌شود و اگر فردی هم ثبت نام نکند ما کار را آغاز می‌کنیم و آنها به مرور
کار خود را انجام دهند.

وی از همه مقامات و مسئولان خواست که در سامانه
سهمیه خود ثبت نام کنند چرا که اگر کسی اطلاعات خود را ثبت نکند نمی‌تواند
از سهمیه استفاده کند.

به گفته پورسیدآقایی افرادی که از خودروی شخصی
استفاده نکنند به راحتی می‌تواند از حمل و نقل عمومی استفاده کنند چرا که
ظرفیت خوب است و در حال حاضر 5 میلیون سفر با حمل و نقل عمومی انجام
می‌شود.

به گفته وی تا آخر اردیبهشت بخشی از خط  7مترو آماده
بهره‌برداری می شود و 10 کیلومتر از خط 6 مترو از ابتدای مهر ماه وارد
مدار می‌شود.

به گفته وی این 10 کیلومتر در خط 6 از دولت‌آباد تا میدان امام حسین است.

این مقام مسئول تاکید کرد:‌امسال فصل شکوفایی در مترو است.

وی در خصوص توسعه اتوبوسرانی در تهران گفت:
قراردادهایی در این زمینه تنظیم شده و همچنین 550 دستگاه اتوبوس از محل
عوارض طرح ترافیک خریداری خواهیم کرد و همچنین دولت قول هزار دستگاه اتوبوس
تا پایان سال را داده است و این در حالی است که در 6 سا لگذشته هیچ
اتوبوسی به صورت جمعی وارد مسیر نشده است.

پورسید آقایی در پاسخ به این سؤال که برسری طرح
ترافکی در دیوان عدالت اداری در دست اجراست و احتمال لغو طرح وجود
دارد،‌گفت:‌روزانه صدها شکایت به دیوان عدالت واصل می‌شود. این هم مثل صدها
شکایتی بوده که واصل شده است. به من هم اطلاع دادند که چنین شکایتی شده
البته ما از قبل پیسش‌بین کرده بودیم و اطلاعات و مدارک را به دیوان داده
بودیم اما آنها درخواست توجیه بیشتری داشتند و البته در این زمینه قدری
بزرگ‌نمایی شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که شاکی شما چه کسی بوده گفت
نمی‌دانم. 8 میلیون شهروند تهرانی اجازه دارند دادخواست بدهند که حق‌شان
ضایع شده است و این به این معنا نیست که دیوان عدالت اداری این طرح را رد
کنند.

به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران چون
شکایت از مصوبات شوراست رسیدگی بسیار پیچیده است اما آمادگی داریم هر سؤال
و ابهامی که وجود دارد پاسخ دهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که وحدت رویه‌ای در توزیع
آرم طرح ترافیک وجود ندارد، گفت: این به این دلیل است که هر کسی که در حیطه
اختیاراتش نیست در این زمینه اظهار نظر شخصی می‌کند. ما مجری مصوبات شورا
هستیم.

پورسید آقایی در خصوص اعتراض آژانس‌ها به طرح ترافیک
گفت: تخفیف 50 درصدی برای آژانس‌ها در نظر گرفته‌ایم مسافربران شخصی باید
صد در صد هزینه‌ها را بدهند و تاکسی‌ها به صورت رایگان وارد محدوده طرح
ترافیک شوند. البته می‌گویند آژانس‌ها پیشنهاداتی به شورا دادند مبنی بر
اینکه نرخ کمتر شود. البته این تصمیم‌گیری دست شوراست اگر تصویب کنند ما
اجرایی می‌کنیم.

وی در خصوص سیستم حمل و نقل عمومی در منطقه 22 گفت:
این منطقه توسعه پیدا کرده ولی مدل حمل و نقلی خوبی ندارد. طرح آن را تهیه
کرده‌ایم تا بتوانیم اقدامات خوبی انجام دهیم.

به گفته پورسیدآقایی تاکنون 3 هزار و 235 نفر در بخش
خبرنگاران ثبت نام کرده‌اند. هنوز بررسی نکرده‌ایم و البته برخی هم هنوز
مدارک‌شان کامل نیست.  ما باید به زودی پایش را آغاز کنیم و بر اساس
آئین‌نامه حرکت کنیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به
این پرسش که مسولیت اجرای طرح ترافیک با کیست، گفت: مسئولیت آن با شهرداری
است. اما سایر سازمان‌ها هم دخیل هستند.

وی در خصوص مدافعان و مخالفان طرح ترافیک گفت‌:
مدافعان این طرح بیشتر از مخالفان آن هستند اما به خاطر خبرسازی‌ها اینگونه
وانمود شده که مخالفین بیشتر هستند. علت اینکه این طرح را همه مراکز تائید
کرده‌اند این است که کار کارشناسی صورت گرفته است.

به گفته وی این طرح یک طرح ملی است.

پورسید آقایی در خصوص کاهش ترافیک با اجرای طرح جدید
ترافیک گفت: در طرح جدید ترافیک حدودا ترافیک صبحگاهی 20 درصد کاهش
می‌یابد و درآمد حاصل از طرح حدود400 میلیارد تومان است.

وی در خصوص  معاینه فنی خودرو گفت:در یک ماه گذشته
مردم بسیار به معاینه فنی مراجعه و درخواست معاینه فنی برتر کرده و همین
امر باعث کاهش آلودگی شده است و من نمی‌توانم عددی بدهم که چقدر آلودگی
کاهش می‌یابد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به
این پرسش که اگر در نحوه دریافت عوارض مشکلی پیش آید شهروندان به چه نهادی
مراجعه کنند، گفت: ابتدا به مرکز صدور آرم طرح ترافیک مراجعه و اسناد خود
را ارائه دهند و اگر اشتباهی رخ داده باشد همان جا اصلاح می‌شود و در صورتی
که قانع  نشدند کمیسیون شکایتی در این زمینه وجود دارد که می‌توانند به
آنجا مراجعه کنند.

وی در خصوص افزایش محدوده طرح ترافیک در سال‌های
آینده گفت: برنامه‌هایی در این زمینه داریم البته به سمت معابر ترافیکی هم
خواهیم رفت که ماطلعاتی در این زمینه در حال اجراست.

پورسید آقایی در خصوص ورود خودروها پلاک شهرستان به
محدوده طرح ترافیک گفت: این خودروها هم باید معاینه فنی داشته باشند.
متاسفانه در طرح ترافیک جدید هیچ تفاوتی بین خودروی تهران و شهرستان دیده
نشده است.  اما باید در آینده قوانین اصلاح شود.

وی در پاسخ به این سؤال که جریمه ورود به محدده طرح
ترافیک 20 هزار تومان است مردم ترجیح می‌دهد به جای اینکه آرم بخرند جریمه
شوند، گفت: در طرح جدید هر کسی وارد محدوده شوده علاوه بر اینکه جریمه
می‌شود عوارض طرح را هم که 20 درصد بیشتر است و در قانون هم آمده باید
بپردازد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص
ایجاد تیمی برای تشخصی خبرنگاران برای دریافت آرم طرح ترافیک گفت: تیمی در
این زمینه گذاشته‌ایم که مدارک را بررسی کنند.

 

همه چیز در خصوص نحوه اجرای طرح ترافیک جدید در پایتخت
سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ درباره نحوه اجرای طرح ترافیک جدید، اظهار داشت: یکی از دغدغه‌هایی که از ابتدای پیشنهاد طرح برای شهرداری و به ویژه پلیس وجود داشت “زمان کم و محدود” برای تصمیم گیری و اجرای این طرح بود؛ طرح جدید ترافیک اواخر پاییز و اوایل زمستان 96 ارائه شد و از همان ابتدا این دغدغه وجود داشت که زمان کافی باید برای بررسی و تصویب طرح وجود نداشته باشد.

وی افزود: پیشنهاد نیروی انتظامی در ابتدای ارائه طرح این بود که اقدامات مطالعاتی، تحقیقاتی، آماده سازی زیرساخت ها و طی فرآیند اطلاع رسانی در سال 97 انجام شود و چنانچه تغییراتی نیاز است در طرح جدید لحاظ و نهایتا در سال 98 اجرایی و عملیاتی شود.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: در هر حال فرآیند قانونی طرح جدید ترافیک از منظر قانونی طی و این طرح مصوبه شورای ترافیک شهر تهران را نیز گرفت؛ پس از این روند، طرح برای تعیین قیمت به شورای اسلامی شهر تهران ارجاع و مصوباتی نیز تصویب و قیمت گذاری لحاظ شد.

این مقام ارشد انتظامی بیان کرد: پس از تعیین قیمت گذاری طرح جدید توسط شورای شهر تهران، ایراداتی از نظر فرمانداری به عنوان نماینده دولت مطرح شد که در یک بازه زمانی این ایرادات اصلاح و در نهایت طرح وارد فاز اجرایی شد.

سردار مهماندار یادآور شد: شخصا معتقدم که فرآیند اطلاع رسانی درباره طرح جدید ترافیک با کاستی هایی همراه بود و باید اطلاع رسانی جامعی همراه با برنامه ریزی در این باره صورت می گرفت.

وی ادامه داد: ان شاء الله از اول اردیبهشت ماه سال جاری طرح ترافیک جدید در محدوده های قبلی اجرایی می شود و پلیس نیز در این حوزه همانند سال 96 عمل خواهد کرد؛ یعنی اگر خودرویی وارد محدوده طرح ترافیک شود در مبدأ ورودی، توسط دوربین ها کنترل می شود و طبق استعلام چنانچه دارای مجوز طرح باشد دیگر مشکلی برای تردد در محدوده وجود ندارد اما اگر خودرو دارای مجوز نباشد به محض ورود، شهرداری اعلام می کند که مجوز ندارد و ما جریمه را صادر می کنیم.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ خاطر نشان کرد: موضوع بعدی در خصوص طرح ترافیک جدید ، مقوله “عوارض” است، اگر خودرو وارد این محدوده شود براساس مولفه هایی چون داشتن معاینه فنی برتر، زمان ورود ( پیک یا غیرپیک)، زمان خروج و عوامل دیگر، عوارض تعیین و سپس این عوارض توسط شهرداری از کارت شارژ مالک خودرو کسر می شود.

این مقام عالی انتظامی در پلیس پایتخت با بیان اینکه موضوع عوارض یک مقوله میان شهرداری و شهروند است، ادامه داد: احیانا اگر در بحث عوارض اختلافی بین شهرداری و شهروند باشد مثل بقیه عوارضی که در سطح شهر وضع می شود، مرجع رسیدگی کننده به موضوع خود شهرداری خواهد بود.

سردار مهماندار تأکید کرد: امسال پلیس هیچ تغییری در روند جریمه ورود خودروهای فاقد مجوز به طرح ترافیک نسبت به سال گذشته ندارد و همانگونه که در سال 96 بعد از ورود خودرو به محدوده طرح استعلام می کردیم که آیا دارای مجوز است یا خیر و سپس خودروی فاقد مجوز ورود به طرح ترافیک، جریمه می شد، امسال نیز همین روال به قوت خود باقی است.

وی خاطر نشان کرد: اما امسال شهرداری اعلام کرده هر کس در طول سال بخواهد حتی برای یکبار وارد محدوده طرح ترافیک شود باید در سایت اعلامی شهرداری ثبت نام و اطلاعات فردی ، خودرویی و … را ثبت کند؛ در این فرآیند برای فرد یک کیف پولی الکترونیکی پیش بینی شده که فرد متقاضی باید این کیف پول الکترونیکی را شارژ کند.

رئیس پلیس راهور پایتخت عنوان کرد: آنچه که شهرداری در این حوزه پیش بینی کرده، خودروهای دولتی و دارای سهمیه؛ حداقل یک میلیون تومان و شهروندان عادی 36 هزار تومان (حداکثر برای یک روز ) باید کارت پولی الکترونیکی را شارژ کنند.

سردار مهماندار تأکید کرد: محدوده طرح ترافیک و همچنین محدوده زوج و فرد امسال تغییری نکرده است، در محدوده زوج و فرد درست مثل سال گذشته براساس آخرین رقم سمت راست پلاک اجازه ورود به محدوده داده می شود.

وی توضیح داد: خودروهایی که در پلاک، عدد سمت راست زوج باشد؛ روزهای زوج یعنی شنبه، دوشنبه و چهارشنبه اجازه تردد در محدوده زوج و فرد را دارند و پلاک خودروهایی که عدد سمت راست فرد باشد؛ روزهای یکشنبه و سه شنبه اجازه تردد در این محدوده را خواهند داشت.

این مقام عالی انتظامی درباره وضعیت تردد در روزهای پنج شنبه نیز گفت: فعلا ، به صورت موقتی و آزمایشی برای روزهای پنج شنبه طرح زوج و فرد اجرایی نمی شود البته این امر موقتی است و ممکن است بر مبنای وضعیت ترافیکی به ویژه در مرکز شهر تغییر کند که باید بگویم از اول اردیبهشت ماه یعنی آغاز فاز اجرایی طرح ترافیک جدید و البته با اعلام قبلی فعلا موضوع طرح در روزهای پنج شنبه لحاظ نمی شود.

سردار مهماندار ادامه داد: اگر دیدیم موضوع آزاد بودن تردد در محدوده طرح ترافیک در روزهای پنج شنبه مشکلی از منظر ترافیکی پیش نیاورد، ادامه می دهیم اما در صورت بروز مشکل قطعا روال قبلی اجرایی می شود.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ اشاره کرد: امسال 53 هزار کارت سهمیه برای سازمان های دولتی و نهادها صادر شده و در اختیار سازمان ها قرار گرفته است، همچنین 40 هزار کارت روزانه نیز در نظر گرفته شده که این میزان سال گذشته 20 هزار بود اما سقف نهایی ورود روزانه به محدوده طرح 103 هزار است یعنی به این معنا که کسی که متقاضی ورود به طرح به صورت روزانه است باید دو نکته را رعایت کند.

وی اضافه کرد: فرد متقاضی باید کارت پولی الکترونیکی را شارژ کند ( حداقل 36 هزار تومان برای مردم عادی) و سپس باید از سامانه مجوز ورود به طرح را بگیرد؛ این بدین معنی است که اگر سقف ورود روزانه ( 103 هزار ) پر شده باشد فرد دیگر نمی تواند وارد محدوده طرح شود و مجوز صادر نمی شود.

سردار مهماندار تأکید کرد: بهتر است هر چه زودتر وضعیت سهمیه افراد خاص چون خبرنگاران و جانبازان عزیز نیز تعیین تکلیف شود.