علاوه بر اينكه افزايش نرخ ارز ترجيحي به 12 هزار و 500 تومان يا 17 هزار و 500 تومان تبعات متفاوتي بر قيمت‌ها خواهد داشت بلكه برخي معتقدند افت و خيزها در بازارها به خصوص بازار سرمايه نيز پس از تعديل قيمت ارز در رقم‌هاي بالا به وجود خواهد آمد و مي‌تواند باعث تصميم افراد به ورود يا خروج از بازار شود

یادداشت:حذف ارز با نرخ ترجیحی که با بررسی و تصویب بودجه سال آینده در مجلس حالا قوت بیشتری به خود گرفته با نظرات موافق و مخالفی روبرو بوده است. علاوه بر اینکه افزایش نرخ ارز ترجیحی به ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان یا ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان تبعات متفاوتی بر قیمت‌ها خواهد داشت بلکه برخی معتقدند افت و خیزها در بازارها به خصوص بازار سرمایه نیز پس از تعدیل قیمت ارز در رقم‌های بالا به وجود خواهد آمد و می‌تواند باعث تصمیم افراد به ورود یا خروج از بازار شود. زمانی که تامین نرخ ارز با ارقام و نام‌های متفاوتی مانند نیمایی، دولتی، بازار آزاد و .. انجام می‌شود، بازار سرمایه نیز نسبت به این نرخ‌ها حساسیت نشان می‌دهد. بدین‌ترتیب آن نرخی که حاصل عرضه و تقاضای بازار ارز و نرخ واقعی است مبنای ارزش‌گذاری در بازار سرمایه قرار می‌گیرد. نرخ‌های دیگر ارز نیز می‌تواند بر آن قیمت تاثیرگذار باشد. اگر قیمت‌های دیگری که یک ارز دارد منجر به این شود که نرخ ارز در بازار آزاد دچار تلاطم شود، براساس آنها می‌توان اظهارنظر کرد.

به صورت کلی در بیشتر دارایی‌های بازار سرمایه ارزش‌گذاری وابسته به قیمت ارز است و رشد قیمت ارز باعث می‌شود قیمت‌گذاری سهام یا هر آنچه در بازار سرمایه رخ می‌دهد نیز با افزایش و جهش همراه شود. بنابراین رشد نرخ ارز باعث بالا رفتن ارزش دارایی‌ها از جمله سهام می‌شود و پس از تغییر قیمت در بازار ارز با یک اختلاف زمانی بازار سرمایه نیز با جهش همراه است. در این میان قیمت واقعی ارز تاثیرگذار خواهد بود و هر کدام از نرخ‌های ارز مانند سنا، نیما و … اگر بر قیمت ارز آزاد که تحت‌تاثیر عرضه و تقاضاست، تاثیر بگذارد، در آن صورت برای بازار سرمایه و افراد حاضر در آن مهم است.

 

  • نویسنده : حامد ستاك