میهمان این هفته ندای گیلان در “شنبه ها با زنان موفق گیلانی، بانویی است که علاوه بر حضور در شورای یک روستای بزرگ، به عنوان کارآفرین و فعال حوزه امور خیرخواهانه فعالیت می کند.

ندای گیلان-نوشین میربلوک: در بحبوحه روزمرگی و فراز و نشیب های زندگی و زمانی که ناامیدی و بی‌انگیزگی بر انسان مستولی می شود، دیدن پشتکار و تلاش خستگی ناپذیر افرادی که به رغم همه سختی ها و مشکلات سد های بزرگ جلوی روی خود را کنار زده اند و بر قله موفقیت ایستاده اند، حالتان را خوب می کند! حالا اگر این فرد موفق یک زن باشد که سختی های دوچندان را تحمل کرده تا بهترین خودش باشد موضوع کمی متفاوت تر است.

زنان موفق در جامعه ما کم نیستند که با وجود نگاه های بعضاً خوشایند راه خود را در پیش گرفته اند و حالا پرآوازه شده اند. در ندای گیلان قصد داریم هر هفته سراغ یکی از این زنان موفق برویم و به گفتگو با آنان بپردازیم.

میهمان این هفته ندای گیلان در “شنبه ها با زنان موفق گیلانی، بانویی است که علاوه بر حضور در شورای یک روستای بزرگ، به عنوان کارآفرین و فعال حوزه امور خیرخواهانه فعالیت می کند.

 

لطفا خودتان را معرفی کنید و از سوابق تحصیلی و شغلی تان بفرمایید.

آمنه خاکپور هستم ،کارشناس دبیری تاریخ در حال حاضر دانشجوی رشته حقوق ،دو دوره در عرصه انتخابات شورای اسلامی ورود کردم  ،در حال حاضر هم مدیر عامل مرکز نیکوکاری مهرتابان آبکنار هستم.
همچنین بعنوان یکی از متولیان کوچک این مجموعه درحال خدمت هستم ، این مجموعه به همت و یاری خیرین شکل گرفت و از فعالیت رسمی آن یکسال می‌گذرد.

۲. از کودکی چه آرزو و هدفی داشتید و آیا امروز در جایگاهی که هستید همان جایگاه مورد نظر شماست؟

از کودکی قطعا به مسائل سیاسی و اجتماعی فکر نمی کردم ولی وقتی بزرگتر شدم علاقمند به مسائل سیاسی و اجتماعی شدم وقتی وارد دانشگاه شدم بیشتر توانستم در جامعه نقش داشته باشم در حوزه دانشجویی بسیار فعال و دانشجوی نمونه محسوب شدم بعداز فارغ التحصیلی به زادگاهم آمدم و بخاطر ارقی که داشتم وارد عرصه انتخابات شورای اسلامی شده و در سن ۲۵ سالگی با رای حداکثری حضور پیدا کردم .
البته خیلی سخت بود در جمعی باشم که ۴نفر مذکر و برای آنها هم سخت بود با خانمی در سن من وبا داشتن رای اول کار کنند ولی من به هدفم فکر میکردم و ان این بود که زادگاهم (که با وجود شناخته شدن به عنوان بزرگترین روستای گیلان و قدمت بیش از ۶۰۰سال )به یک روستای متروکه تبدیل شده بود را سامان دهم.

۳.بعنوان یک زن چه موانعی برای پیشرفت شما وجود داشت و در حاضر با چه چالش های روبرو هستید؟

در همان دوره سوم که عضو شورای اسلامی شدم سعی کردم در حوزه ورزش برای بانوان روستایی قدمی بردارم و بعنوان مسئول تربیت بدنی بانوان روستایی منتخب شدم و توانستم دوتیم فوتسال و والیبال را به شهرستان ارائه دهم .

در دوره پنجم هم با رای حداکثری وارد این کارزار شدم و اولین مطالبه من صندوق خرد زنان روستایی با هدف توانمند سازی بانوان روستایی این منطقه بود هم اکنون دارای صندوق خرد زنان به نام الاتی تی هستیم که دارای ۲۵نفر عضو میباشد
متاسفانه بدلیل کوید ۱۹ نتوانستیم این کار جمعی و گروهی را توانمند کنیم.

۴.در طول بحران پاندمی کرونا چه مشکلاتی پیشروی بود و باچه مشکلاتی مواجهه شدید؟

البته طرحی را ارائه دادیم وان طرح ایجاد بازارچه سلامت و سازه چوبی در بستر تالاب بود آن هم بدلیل پل چوبی ابکنار و در جوار آن پل چوبی این طرح می‌بایست راه اندازی میشد ولی متاسفانه آب منطقه ایی مانع تراشی کرد وما نتوانستیم این طرح را اجرا کنیم.

۵.بعنوان یک زن چه موانعی در راه شما وجود داشت؟

بزرگترین موانع برای من شورایی در منطقه روستایی این است که هر طرح ویا کاری را میخواهم انجام دهم نیازمند مجوز هست ولی ادارات مربوطه همکاری لازم را انجام نمی‌دهند.

یادم رفته بود بگویم که پدر خدابیامرز و مادر عزیزم همیشه در همه حال پشت و مشوق من بودند.

در دوره پنجم سعی کردم در حوزه نیکوکاری ورود کنم البته زمینه این کار در دوره سوم بود ولی توانستم بصورت قانونمند با کمک خیرین عزیز و دیگر اعضا این مجموعه را بصورت رسمی افتتاح کنم و از فعالیت آن یکسال می‌گذرد
در طول یکسال افراد نیازمند شناسایی و بسته های حمایتی در اختیار آنها قرار دادیم تا در این بحران کرونا بتوانیم دلی را شاد کنیم در کنار کمک (اعم از جهیزیه ،بیماری ،خرید دارو ،کمک هزینه مسکن و……….)طرح گردشگری برای روستا ارائه دادیم با توجه به اینکه در ابکنار پهنه وسیعی از تالاب وجود دارد واین موهبت الهی میتواند این جامعه کهنسال را پررونق سازد با توجه اینکه سالها شاهد مهاجرت نیروی جوان این روستا بودیم ولی باز متاسفانه درگیر مجوزها لازم شدیم و قطعا میدانم راه سخت و دشواری پیش رو داریم.به نظر من هنوز فقر فرهنگی در جامعه حکم فرماست.

شعار شما در زندگی چیست؟

شعار من انسانیت است
به نظرم این رسالت بزرگی ست که پروردگار بزرگ به انسان تقدیم کرد.

 

و حرف آخر

بنظر من بانوان میتوانند مدیر لایقی باشند وقتی یک زن بیش از چندین ساعت در منزل نقش مادر و همسر را دارد بس میتواند همزمان چندین کار را باهم انجام دهد ،زن میتواند با عشقی که خداوند به اوداد و آنهم مادر شدن به جامعه خود عشق بورزد و نگاه انسان دوستانه به پیرامون خود داشته باشد.