رزمایش بزرگ و سراسری دفاع بیولوژیک و عملیات پاک‌سازی شهدای مدافع سلامت با رمز «یا امام رضا علیه‌السلام» به مدت 72 ساعت در سطح استان گیلان به همت سپاه آغاز شد.

به گزارش ندای گیلان،رزمایش بزرگ و سراسری «دفاع بیولوژیک و عملیات پاک‌سازی شهدای مدافع سلامت» صبح امروز در گیلان با مشارکت سپاه قدس گیلان، تیپ مخصوص میرزا کوچک خان لنگرود و لشکر عملیاتی از میدان شهدای ذهاب رشت با دستور آیت‌الله فلاحتی، نماینده ولی‌فقیه در گیلان با رمز “یا امام رضا علیه‌السلام” آغاز شد.
این رزمایش بزرگ بیولوژیک از روز گذشته در سطح وسیع سراسر استان گیلان آغازشده و با مشارکت فعالانه پاسداران، بسیجیان و‌ سربازان به مدت ۷۲ ساعت (سه روز) ادامه خواهد داشت.
مدافعان سلامت در این رزمایش، عملیات ضدعفونی و پاک‌سازی معابر عمومی، ادارات، محل تجمعات مردمی، بازار و اصناف را به‌صورت منسجم، هماهنگ و یکپارچه بر عهده‌دارند و در تلاش‌اند تا با گندزدایی محیط و رعایت بهداشت عمومی هر چه سریع‌تر بر شیوع وحشیانه ویروس منحوس کرونا پیروز شوند.
رزمایش بیولوژیک تنها برای پاک‌سازی است؛ جغرافیای گیلان همچنان آلوده به ویروس کرونا
ارسلان زارع، استاندار گیلان در حاشیه عملیات اجرایی این رزمایش آمادگی بیولوژیکی در جمع خبرنگاران یکی از راه‌های مبارزه با کرونا ویروس را ضدعفونی اماکن و معابر عمومی با به‌کارگیری ماشین‌آلات خاص آن دانست و اظهار کرد: گندزدایی معابر عمومی گیلان با همکاری شهرداری‌ها، سپاه، بسیج و ارتش مستمراً انجام‌گرفته اما به‌منظور عملیات گسترده‌تر، فراگیرتر و منسجم‌تر عملیات پاک‌سازی به همت سپاه قدس گیلان، لشکر عملیاتی و تیپ مخصوص میرزا کوچک لنگرود ابتدا در شهر رشت و سپس در سایر شهرهای استان گیلان آغازشده است.
نماینده عالی دولت در گیلان اجرای این رزمایش را ضدعفونی بیشتر معابر عمومی برشمرد و افزود: این کار تنها فرایند پاک‌سازی است و مردم باید همچنان گیلان را جزء جغرافیای آلوده به ویروس کرونا تلقی کنند و جز به اضطرار از خانه‌های خود خارج نشوند.
سپاه امنیت و سلامت را توأمان برای مردم به ارمغان می‌آورد
سردار محمد عبدالله پور، فرمانده سپاه قدس گیلان نیز در این حاشیه اجرای این رزمایش در جمع خبرنگاران با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر تبدیل تهدید شیوع ویروس کرونا به فرصت مغتنم، اظهار کرد: سپاه در قالب تیپ میرزا کوچک خان و لشکر عملیاتی به استعداد ۶۵ دستگاه مخصوص گندزدایی محیط و اماکن حساس به استعداد بیش از ۱۵۰ نفر نیروی متخصص عملیات اجرایی پاک‌سازی استان را برعهده‌گرفته است.
فرمانده افسران سلامت گیلان با تأکید بر اینکه سپاه با عملیات پاک‌سازی در رزمایش امنیت و سلامت را توأمان با یکدیگر برای مردم به ارمغان خواهد آورد، افزود: در این رزمایش علاوه بر تبدیل تهدید به یک فرصت، سپاه آمادگی خود را برای دفاع در جنگ بیوترویسم سخت‌تر از شرایط کنونی افزایش خواهد داد.
با همکاری حافظان سلامت و امنیت از اپیدمی کرونا عبور می‌کنیم
دکتر ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز با اشاره به همگرایی همه‌جانبه استان در جهت مقابله با کرونا ویروس، اظهار کرد: با همکاری کادر بهداشت، سپاه و بسیج در غربالگری و پایش کرونا، بیش از ۸۴ درصد مردم مشارکت داشته و این استان در کشور پیشرو بوده است.
وی گندزدایی و ضدعفونی کردن معابر و خیابان‌ها با همکاری سپاه و بسیج را حائز اهمیت برشمرد و افزود: همان‌گونه که استان در غربالگری پیشرو بوده با تلاش حافظان سلامت و امنیت و همکاری همه‌جانبه مردم از این اپیدمی نیز عبور خواهیم کرد.