رئیس کل دادگستری گیلان در بازدید از زندان لاکان ۸۷ زندانی جرائم غیر عمد را آزاد کرد.

به گزارش ندای گیلان از رشت، حجت الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی در بازدید از بخش‌های مختلف زندان لاکان ۸۰ نفر از معاونان و قضات مرتبط با پرونده‌های زندانیان حضور داشتند دستور آزادی ۸۷ نفر از زندانیان جرایم غیر عمد این زندان را صادر کرد.

وی در خصوص نحوه آزادسازی زندانیان جرایم غیر عمد گفت: ۲۵ نفر از آنان ناتوان از پرداخت دیه بودند که مجموع بدهی آنان حدود ۸ میلیارد تومان بود که یک میلیارد تومان آن را خیران تأمین کردند و بقیه نیز در قالب آورده‌ی زندانیان، گذشت شاکیان و همراهی قضات برای تسهیل در روند ادای دین جبران شود.

حجت الاسلام صادقی افزود: به رغم تلاش‌های انجام شده، خلأها و محدودیت‌هایی نیز در زندان رشت وجود دارد که باید با پایش مستمر مدیران و متولیان امور مربوط به نگهداری زندانیان و پیگیری پرونده‌های قضائی آنان مرتفع شود.

وی با استناد به شاخص‌های ۱۸ گانه‌ی مرتبط با ارزیابی عملکرد دادگستری گیلان و امور مربوط به زندانیان ادامه داد: گیلان در برخی از شاخص‌ها همچون برائت و رفع تعقیب زندانیان و همچنین نسبت متهمان به محکومان از رتبه‌های برتر کشوری برخوردار است، اما شاخص‌هایی هم وجود دارد که باید برای ارتقای آن تلاش کرد و شاخص میانگین حضور قضات در زندان‌ها و یا روند باز اجتماعی کردن زندانیان پس از آموزش و حرفه آموزی در زمره این اولویت‌ها است.

حجت الاسلام صادقی به قضات توصیه کرد: با حضور مستمر خود در زندان روند رسیدگی به پرونده قضائی زندانیان و دسترسی آسان آنان به قاضی را تسهیل کرده و شاخص گیلان در این بخش را ارتقای دهند.

رئیس کل دادگستری گیلان در ادامه با استناد به منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم اثربخشی و نمود عینی برنامه ریزی‌ها در پیکره‌ی نظام حاکمیتی از جمله دستگاه قضایی گفت: اجرای برنامه‌های آموزشی و اشتغالزا در زندان‌ها باید به حصول نتایج مطلوب مانند حرفه آموزی منتهی شود و اهداف پیش بینی شده در حوزه‌ی باز اجتماعی زندانیان را محقق سازد.

«سید مهدی فلاح میری» دادستان عمومی و انقلاب مرکز گیلان نیز در این مراسم بر لزوم اتخاذ تدابیر لازم از سوی قضات برای کاهش صدور قرار بازداشت برای متهمان تاکید کرد و افزود: در چهار ماه نخست امسال ۲ هزار و ۹۳۴ قرار بازداشت در محاکم قضایی ۲۸ گانه گیلان صادر شده و این رقم برای مدت مشابه پارسال ۲ هزار و ۶۸۸ مورد بوده است.

«رضا محمدی اصل» مدیرکل زندان‌های گیلان نیز در این مراسم گزارشی از روند پذیرش و نگهداری زندانیان در مراکز ۱۴ گانه نگهداری زندانیان استان ارائه کرد و گفت: میانگین موجودی در زندان‌های استان در ۵ سال اخیر ۷ هزار و ۵۰۰ نفر بوده و اکنون تعداد محبوسان در زندان‌های گیلان حدود ۵۰۰ نفر کمتر از میانگین ۵ سال گذشته است.