۵۵ درصد ماهیان صید شده کفال، ۴۴ درصد ماهی سفید و یک درصد سایر گونه ها بوده اند.

کوروش خلیلی در جمع خبرنگاران گفت: ارزش کیلکاماهیان صید شده را بیش از ۷۰۰ میلیارد ریال است و افزود:۹۰ درصد این ماهیان صید شده راهی کارخانه‌های پودر ماهی شده و ۱۰ درصد آن برای مصرف انسانی در بازار عرضه شده است.

۳۰ شرکت کیلکاگیر در استان گیلان فعال است که ۲۷۰ صیاد در این شرکت ها به فعالیت صیادی مشغولند. کیلکا ماهیان با استفاده از تورهای قیفی شکل مجهز به‌نور، صید می‌شوند.

۲ هزار و ۳۰۰ تن انواع ماهیان استخوانی در گیلان صید شد

مدیر کل شیلات همچنین با اشاره به صید ۲ هزار و ۳۰۰ تن انواع ماهیان استخوانی توسط شرکت تعاونی های پره صیادی در استان اظهار کرد: صید این ماهیان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۱ درصد رشد دارد.

خلیلی ارزش ناخالص ماهیان صید شده را ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: ۵۵ درصد ماهیان صید شده کفال، ۴۴ درصد ماهی سفید و یک درصد سایر گونه ها بوده اند.

وی با اشاره به افزایش ۱۹ درصدی پره کشی گفت: چهار هزار صیاد گیلانی در اواخر مهرماه فعالیت خود را در نوار ساحلی از آستارا تا چابکسر شروع کرده و صید را تا اواسط فروردین ماه سال بعد ادامه می دهند.

گیلان از کانون‌های صیادی در شمال کشور است و ۴۶ شرکت تعاونی پره در ۳۰۰ کیلومتر آب های ساحلی این استان به صید ماهی می‌پردازند.

روش صید پره، شیوه‌ای است که در آن تور آماده به کمک یک کرجی بصورت نیم‌دایره در فاصله مشخصی از ساحل تا عمق ۱۴ متری دریا پهن می‌شود.

تور مورد استفاده از ۱۱ تکه پره با اندازه‌های مختلف به هم‌دوخته، تشکیل شده و کشش و جمع کردن تور در گذشته توسط نیروی انسانی و در حال حاضر با استفاده از نیروی تراکتور انجام می‌شود.