رئیس‌جمهور آمریکا در حالی ایده دموکرات‌های مترقی مبنی بر«شرط گذاری» ارائه کمک به رژیم صهیونیستی را ارزشمند می‌خواند که همچنان اعتقاد دارد که اجرای این ایده در شرایط فعلی به ضرر واشنگتن تمام می‌شود.

به گزارش ندای گیلان، جوبایدن رئیس جمهور آمریکا ایده مطرح شده از سوی منتقدان درون حزبی خود را مبنی بر تعیین شرایط خاص جهت کمک به رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ این رژیم با حماس در غزه «ارزشمند» خواند.

با این حال بایدن در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی به مناسبت آتش بس چهار روزه در جنگ برای آزادی ۵۰ تن از اسرای رژیم صهیونیستی نزد حماس، به این موضوع اشاره کرد که اجرای پیشنهاد شرط گذاری جهت ارائه کمک نظامی به تل‌آویو در شرایط فعلی می‌تواند، روند دیپلماسی این کشور را مختل کند.

بایدن با اشاره به اجرای طرح آتش‌بس موقت و تبادل اسرای حماس و رژیم صهیونیستی در این رابطه عنوان کرد که من فکر می‌کنم که این تفکر«ایده ارزشمندی» است اما فکر نمی‌کنم که اگر با آن شروع می‌کردیم به جایی که امروز هستیم، می‌رسیدیم. وی افزود پیشنهاد مذکور را باید در برهه زمانی دیگری اجرایی کرد.

اظهارات بایدن در شرایطی مطرح می‌شود که وی تحت شدید فشار گروهی از دموکرات‌های مترقی قرار گرفته است که از دولت وی به دلیل حمایت‌های قاطعانه‌اش از رژیم صهیونیستی در جریان درگیری‌های ایجاد شده میان این رژیم و حماس انتقاد کرده و این انتقادات همزمان با افزایش شمار جان باختگان غیرنظامی در غزه تشدید شده است.

«برنی سندرز» یکی از قانونگذاران دموکرات مخالف مواضع بایدن در این زمینه در مقاله‌ای که در نیویورک تایمز نوشت، صریحا به این موضوع اشاره کرد که «رویکرد چک سفید امضای بایدن به اسرائیل بایستی هر چه سریع تر تغییر کند».

این سناتور ارشد و یهودی آمریکایی در این مقاله نوشته است: ایالات متحده باید این موضوع را روشن کند که اگرچه ما دوستان اسرائیل هستیم اما شرایطی برای این دوستی وجود دارد و ما نمی‌توانیم در اقداماتی که قوانین بین‌المللی و جایگاهمان را نقض می‌کند، شریک شویم.

جنگ غزه که از ابتدای ماه گذشته آغاز شد،بر طبق آمار مربوط به وزارت بهداشت فلسطین، تاکنون موجب شهادت بیش از ۱۳ هزار نفر فلسطینی شده است که بیش از ۴ هزار و ۶۰۰ نفر از آنها کودکان بوده‌اند.

بایدن در اظهارات جدید خود عنوان کرد که تاکنون چندین بار بر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم فشار وارد کرده است تا موضع  بهتری نسبت به زندگی و رفاه غیرنظامیان در غزه اتخاذ کند. رئیس‌جمهور آمریکا گفت: من نخست وزیر اسرائیل را تشویق کرده‌ام تا در حالی که با حماس می‌جنگد، بر تلاش جهت کاهش تعداد تلفات جنگی هم تمرکز کند و این کار بسیار دشواری است.

بایدن در مورد این موضوع که جنگ میان حماس و رژیم صهیونیستی چه مدت طول می‌کشد، ابراز بی اطلاعی کرده و گفت، امیدوار است تحت تاثیر اقدامات وی و فشارهای جهان عرب و دیگر کشورهای منطقه، وضعیت جنگی پیش آمده هر چه سریعتر به پایان خود نزدیک شود.

با این حال، دموکرات‌های مترقی با این استدلال که استراتژی نظامی رژیم صهیونیستی بسیاری از غیرنظامیان فلسطینی را در معرض خطر قرار می‌دهد، دولت بایدن را تحت فشار قرار داده‌اند تا خواستار برقراری آتش بس بلند مدت در جریان درگیری‌ها شود.

سندرز در اظهارات انتقادی خود نسبت به سیاست‌های کنونی رژیم صهیونیستی عنوان کرده بود که این رژیم باید بفهمد که حتی یک پِنی هم از جانب آمریکا به آن داده نخواهد شد، مگر اینکه تغییرات اساسی را در مواضع سیاسی و نظامی‌اش ایجاد کند.

ایالات متحده همواره از همه کشورهایی که کمک‌های نظامی دریافت می‌کنند، خواسته است تا در استفاده از آنها قوانین بین‌المللی را رعایت کنند با این حال دموکرات‌های مترقی استدلال می‌کنند که این ایده در مورد رژیم صهیونیستی کاملا نادیده گرفته شده است و حملات وحشیانه این رژیم علیه مردم فلسطین در غزه همگی مصداق بارز این بی‌قانونی محسوب می‌شوند./فارس