به گزارش‌‌‌‌‌ندای گیلان به نقل از خبرگزاری فارس، کمیسیون شعر و موسیقی نوزدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استانها با حضور داوران، پژوهشگران موسیقی، شاعران و آهنگسازان در تالار امام رضا(ع) در شهر اهواز برگزار شد. سیدحمیدرضا حسینی، رییس کمیسیون شعر و موسیقی جشنواره با اشاره به تاخیر دوساله در برگزاری جشنواره و ارسال […]

به گزارش‌‌‌‌‌ندای گیلان به نقل از خبرگزاری فارس، کمیسیون شعر و موسیقی نوزدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استانها با حضور داوران، پژوهشگران موسیقی، شاعران و آهنگسازان در تالار امام رضا(ع) در شهر اهواز برگزار شد.
سیدحمیدرضا حسینی، رییس کمیسیون شعر و موسیقی جشنواره با اشاره به تاخیر دوساله در برگزاری جشنواره و ارسال اثار انبوه تولید شده در این حوزه گفت: شعر و موسیقی از جمله هنرهایی است که علاقمندان زیادی را به خود جذب کرده است. بر این اساس امسال با هدف کیفیت سازی به بررسی آثار سالهای 93و 94 پرداختهایم.
حسینی افزود:718اثر به جشنواره ارسال شده است که195 اثر در عناوین آهنگسازی، تنظیم، ناظر ضبط، صدابرداری، میکس و تدوین و خوانندگی در حوزه شعر و موسیقی به بخش داوری جشنواره راه یافته و در نهایت از 20 اثر برگزیده قدردانی خواهد شد.سیدحمیدرضا حسینی افزود: این آثار در بخشهای موسیقی محلی و مقامی، سنتی ایرانی، پاپ، ارکسترال، آکاپلا و سرود مورد بررسی قرار گرفتند و در پایان، 16 اثر شایسته تقدیر شناخته شدند.
رئیس کمیسیون شعر و موسیقی نوزدهمین جشنواره تولیدات مراکز استانی رسانه ملی با بیان اینکه دو ساختار کلیپ و نماهنگ هم به حوزه شعر و موسیقی اضافه شدهاند گفت: بر این اساس دو اثر هم در بخشهای موسیقی تصویر و کلیپ در این جشنواره مورد بررسی قرار گرفتند.
وی ادامه داد: دو اثر برگزیده در بخشهای نوآوری و خلاقیت و شعار سال انتخاب و معرفی شدهاند.
در بخش اول کارگاه اموزشی کمیسیون شعر و موسیقی, حسین تقی پور, کارشناس رسانه ملی خلوص را عامل ماندگاری یک اثر هنری معرفی کرد و در راستای بهبود سطح کیفیت اثار ملی _محلی گفت:جامعه دچار بحران نشاط و طراوت است وخالق یک اثر هنری باید این روحیه را در موسیقی و شعر از طریق رسانه به مردم ارایه دهد.
وی خاطر نشان کرد: موسیقی 80درصد برنامه های رادیو و تلویزیون را در برمیگیرد که در چرخه رقابتی رسانه ها ما را در مقابل رسانه های خارجی قرار می دهد و به عنوان نماد فرهنگ قومی ما معرفی می شود.
حسین تقی پور یکی از داوران کمیسیون موسیقی و سرود در خصوص نحوه داوری اثار ارسال شده به جشنواره افزود: در انتخاب اثار, معیار علمی بودن جذابیت آثار تولید شده و ذائقه پذیری اثر در مخاطب را در نظر گرفتیم.
در ادامه مراسم برگزاری کمیسیون شعر و موسیقی نوزدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان ها، هوشنگ جاوید پژوهشگر موسیقی ایجاد حلقه بصیرت و ایجاد فضای اظهار نظر و تبادل اطلاعات را یک امر مهم در حوزه موسیقی معرفی کرد و گفت: جامعه هنری ما در فضای تکنولوژی مورد تهاجم موسیقی های غرب قرار گرفته است و ضروری است در فضای حلقه بصیرت تجارب در اختیار خالقین اثار موسیقی و بانیان فرهنگ ایرانی قرار گیرد.ایرج قنبری شاعر در راستای ارزیابی محتوای اثار ارسال شده به جشنواره عنوان کرد:برخی خالقان اثر نسبت به شاعران محلی خود شناخت نداشته و عدم هماهنگی در ساختار موسیقی وشعر و نداشتن وزن از کیفیت اثر کاسته است.
در بخش دوم کارگاه اموزشی کمیسیون شعر و موسیقی, دکتر شهرام منظمی اهنگساز و داور جشنواره جذابیت و کلام را دو عامل مهم در انتخاب اثار معرفی کرد.
همچنین بیژن ارژن شاعر و داور جشنواره آموزش زبان محلی و قومی را مهم دانست و بر تولید اثر با موضوع متفاوت تاکید کرد.انتهای پیام/