مدیرکل میراث فرهنگی گیلان از کشف سازه عجیب در قلعه رودخان فومن خبر داد و اضافه کرد: طی بررسی‌هایی که پژوهشگران پایگاه قلعه رودخان از محدوده اطراف قلعه داشتند یک سازه عجیب کاملاً مخفی که دارای پوشش ساروجی و در زیر درختان مخفی بوده را کشف کردند.

به گزارش ندای گیلان از رشت،ولی جهانی، مدیرکل میراث فرهنگی گیلان در گفتگو با مهر از کشف سازه عجیب در قلعه رودخان فومن خبر داد و اضافه کرد: طی بررسی‌هایی که پژوهشگران پایگاه قلعه رودخان از محدوده اطراف قلعه داشتند یک سازه عجیب کاملاً مخفی که دارای پوشش ساروجی و در زیر درختان مخفی بوده را کشف کردند.

جهانی ادامه داد: این سازه عجیب بی‌ارتباط با قلعه رودخان نبوده و آنچه مشخص است به نظر می‌رسد احتمالاً این سازه می‌بایست جایگاه اختصاصی یکی از نیروهای زبده مربوط به فرمانروایی قلعه بوده باشد.

وی با اشاره به جزئیات بیشتر سازه کشف شده در قلعه رودخان، افزود: نقش این سازه و نگهبانی که در داخل آن حضور داشت ارتباط تنگاتنگی با قلعه داشته و اخبار را به روز رصد می‌کرده و هرگونه هجوم دشمنان به قلعه را اطلاع‌رسانی می‌کرد و با توجه به ویژگی‌هایی که این سازه دارد این احتمال وجود دارد که سازه بزرگ‌تر بوده و آثار ملات آهک و خاک دستی در کف این سازه به نظر دستکند مشهود است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان با بیان اینکه دهانه این سازه حدود ۶ متر مربع و عمق بخش مشخص آن ۴ متر است، گفت: به احتمال قوی این سازه بخشی از تونل یا راه ورودی به قلعه یا غاری طبیعی در نزدیکی این بنای تاریخی باشد که نظریه دقیق این کشف پس از بررسی‌های بیشتر و دقیق باستان‌شناسی اعلام می‌شود.

قلعه رودخان به شماره ۱۵۴۶ و در تاریخ سی ام مردادماه سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.